Kuusen oksa

Ja minunko sahaamani oksa ja siitä tehty jousi on absoluuttinen totuus mitä kuusenoksasta voi tehdä? Just.

Minä totesin että teit tuommoisen 30 paunaisen jousen kuusenoksasta. Jos tässä oli jotain vikaa niin varmaan silloin voi lauseen tulkitsija katsoa peiliin.

Niin? Älä silti vihjaile rivien välistä, etteikö kuusenoksasta voisi tehdä jäykempää. Varsinkaan, jos kokemus on pyöreä nolla.

Jänneselystyspuun valinta on makuasia, on niin monenlaista tarjolla.

Mikäli lähtee kiukulla kiperästi kommentoimaan, sen jälkeen etenee olkiukkoon niin… Just just.

Rivien välistä vihjailu ei ollut ensiarvoisen tärkeää, mutta huomionarvoista on, että jousi on
a) lyhyt
b) kapea
c) kevyt paunoiltaan.

Ylempänähän Tuukan kokemukset isommista palasista oli pahaa venkoilua. Ei siis mikään erityisen houkutteleva projekti, toki makuasia tämäkin.

Vedätkö nyt oikeasti johtopäätöksiä yhden jousen ja yhden aihion perusteella? Siinä on hei vasta kaksi (2) eri puuta.

Mitä enemmän tätä viestiketjua lukee, sitä enemmän kiinnostaa alkeellinen ja primitiivinen kuusen oksa.

Ongelma on vaan riittävän suoran ja paksun alaoksan löytyminen, joka olisi oksaton.

Kompensaatioksi tälle olen käyttänyt supertiheitä ja luotisuoria alikasvoskuusia.

Nyt oli kyllä Markuksella huono päivä, mielestäni. Asiallista ja relevanttia keskustelua ja ääneen pohdintaa aiheesta, eli kuusenoksajousista.

Markuksen kerrassaan upea kuusenoksajousi oli selystetty jänteillä vain sen verran, että pysyy kasassa, siinä ei niinkään tehty jännejousta, vaan varmisteltiin luonnonmateriaaleilla jousen kestävyys. Jerellä taas ihan relevantti pohdinta jännejousen teosta - hyvässä jännejousessa pitää olla refleksiä, jotta jänteistä saadaan kaikki irti. Siinä mielessä riittävän järeää kuusenoksaa voi olla hankala löytää - Visa kiteyttää asian oivasti tuossa edellä, hyvän materiaalin löytäminen voi olla haastavaa.

Jos halutaan tehdä lylyjännejousi, niin mänty on sopivan materiaalin suhteen varmempi valinta – lylymäntyä löytyy leveänä, pitkänä ja oksattomana, lisäksi se on kokemusten mukaan elastisempaa kuin kuusenlyly. Ja se ei tietenkään tarkoitta, etteikö kuusenlylystä voisi tehdä jäykkääkin jännejousta, jos vaan sopivaa materiaalia löytyy. On vain hienoa, että hieman yllättävistäkin materiaaleista tehdään jousia.

1 tykkäys

Mulla on jossai pari kuvaa kahdesta omasta kuusenoksa jousestani. Kaikki koneella olleet meni silloin 2015 kovakevyn mukana mutta etsitään. Isompi oli siinä 50lb paikkeilla jatoinen joku 25-30lb

1 tykkäys

Huono päivä kyllä. Mutta jos aletaan väittämään asioita, joita henkilön foorumistatuksen perusteella varmastikin luetaan totuutena, haluan tottakai oikaista tai saada ainakin edes vähän uutta näkökulmaa.

Vai luetaan totuutena… No se on lukijan vika. Vaan missä on ne 40mm leveät rungot? Näytäppä semmoinen niin minäkin voin tehdä jännejousen kuusilylyn kanssa.

Tähän väliin pakko heittää että ylikin 40mm leveää oksaa on mulla kahtottuna kun vaan joutas käydä ja kiivetä. Ei tosin ole mitään käryä millasta on muuten oksat lylyltään tms mutta paikan ja puun olen löytäny. On vielä oksatonta oksaa pitemmän matkaa

1 tykkäys

Minun mielestä foorumistatus ei korrreloi sen kanssa, mitä kukin osaa. Ja vaikka “yllättäviä asiasta enemmän tietäviä tulisikin paikalle” ei tämä tarkoita etteikö keskustelu voi olla myös asiallista.

Itse asiaan eli kuusen oksaan. Miten estää kuusen oksan vääntyminen sivusuunnassa, kun perinteinen köysikiinnitys vaikka lautaan ei estä kuivumisen aiheuttamaa vääntymistä? Olen löytänyt usean suhteellisen vähäoksaisen suoran kuusen oksan, mutta kuivuessaan menee ihan uskomattomalle mutkalle joka suuntaan. Kun tavoite olisi saada sitä lylyä nimenomaan vain yhdelle laidalle.

En tiedä, mutta spekuloin. Jos veistäisi oksan niin, että vain lylyosa on jäljellä, näin tarpeeton puuosa ei ole venkoilussa mukana. Kaikki tutkimukset mitä olen havupuun lylystä nähnyt nimenomaan sanovat kosteuselämisen olevan ison.

Ei siinä muuta kuin metsään.

Ja lisäksi vielä se, että mihin tarvitset 40mm leveetä oksaa, jos teet 40 paunaisen jousen? Nyt ei puhuta tuomesta, vaan puristusrasituksen seurauksena kasvaneesta reaktiopuusta. Jännää, että tämäkin pitää erikseen sanoa.