Kuinka paljon kestää marjakuusi vetoa...

Tässä kuvassa on mun 7 vuotiaalle pojalle tekemä marjakuusi jousi. Siitä tuli vähän tiukka : ). Tuossa mun kuvassa vetoa on noin 30#. Pituutta jousella on vain 114. Hyvin ampuu mutta vähän tiukka on jopa mun 11 vuotiaalle pojalle. Kuinkahan paljon tuosta uskaltaa vielä vetää pitemmälle?

1 tykkäys

Edit : Älä vedä pidemmälle jos ei ole tarvis. Näyttää jo kovasti sisälavoista taipuvan. Mitä vetopituutta tavoittelet ? Ton pituiselle antaisin itse 20" vetopituutta vaikka materiaali olisi toinen.varmaan kestäisi kunhan lavat taipuu hyvin.

2 tykkäystä

Nuoremmalla pojalla 21” ja vanhemmalla 23” vetopituudet joten noihin tähtäilin. Tuohon kuvan vetopituuteen jousi vähän niinkuin pysähtyi ja se on vähän alle 21”. Tosin jäykkyyttä jäi kyllä aika paljon liikaa. Kyllä sillä pojat hyvin pystyy ampumaan mutta nenään kiinni ne ei sitä vetämään pysty :thinking:

Vetopituus on hyvä laskea 2,3 kertoimella. Eli 114:2,3 = 49cm = 19,5 tuumaa.

Mikäli tuosta mennään pidemmälle vedolle, pitää/kannattaa jousessa olla:

  • myötäkäyrää
  • lavoissa leveyttä enemmän kuin normaalisti
  • läpitaipuva (ei jäykkää kahvaa)
  • jänneselkä

Muuten saattaa tulla jousirikko yllättäen. Pidempi jousi ratkaisee vetopituus ongelmat.

2 tykkäystä

Ok. Taidan sitten ohentaa noita lapoja keskeltä kärkiin päin jotta saan tuon jousen lähemmäksi 20# ja se menee sitten meidän keskimmäiselle pojalle jolla lyhyempi veto pituus. Olisin tehnyt pitemmän jousen mutta toi 114 oli kaikki mitä tästä hienosta oksasta irti sain. Nuolet lähtee kyllä vihaisesti, toivottavasti en sörsselöi tätä ominaisuutta. Seuraavasta jousesta täytyy tehdä kyllä riittävän pitkä että isommalla pojalla on jousessa kasvu varaa : )

1 tykkäys

”Pysähtyminen” johtuu siitä että jänteen ja kärkien kulma on saavuttanut 90 astetta. Tässä kohdassa veto kiristyy rajusti. Ilmiötä kutsutaan myös ”stäkkäämiseksi”.

2 tykkäystä

Kyllä tässä pitää tehdä vielä itselle yksi pitkäjousi jos vaikka tuo eka oma tekemä pitkäjousi itselleni jossain vaiheessa pettää. Mulla on vielä aika monta marjakuusen pätkää jäljellä mutta käytän parhaat vasta myöhemmin kun taitoa kertyy enemmän : ) Tässä mulla on huonompi pitkä semmoinen ja aika oksainen. Mun 28.5 tuuman vetopituudella pitäisi siitä tehdä sitten ainakin 167cm pitkä ilman jänteitä ja muita vippaskonsteja. Noi oksat tuossa yläpäässä kyllä huolettavat. Muuten suoruutta on aika kivasti ja yläpäästäkin löytyy 45mm paksuutta. kuva kuva

Hyvän näköinen tilleri jousessa.

Oksattomat lavat! jees.

Kädensijaa olisin tehnyt ohuemmaksi/vähemmän pistoolikahvamaiseksi.
Hyvän näköistä marjakuusta myös sulla tuo seuraava aihio. Ideaalia olisi marjakuusijousissa jos sydänpuuta, sitä tummempaa, jäisi myös jousen vatsaan. Jos/kun marjiksesta tekee oikein kepeän jousen (20lbs) voi olla että sydänpuun joutuu ottamaan kokonaan pois. Pintapuu taas on herkempi ottamaan puristusmurtumaa, jota sydänpuu paremmin kestää.
Kuin paksut lustot on tässä tekemättömässä aihiossa, ne sydänpuun lustot?
Alle millin, yli millin?

1 tykkäys

Tuossa on kuva mitan kanssa. Mitä tuosta nyt osaa sanoa…vuosikerrokset sydänpuussa millistä neljään.