Kuinka paksua jännettä käytät

Heräsi mielenkiinto jänteen paksuuteen ja sen vaikutukseen ammuntatuntumaan. Ohuesta jänteestä nuoli lähtee kimakasti, mutta paksusta vakaasti.
Missä kohdassa teette kompromissin?

HUOM! Mitta keskipunoksen vierestä.

  • alle 1,5mm
  • 1,5mm - 2,0mm
  • 2,0mm - 2,5mm
  • 2,5mm - 3,0mm
  • 3,0mm - 3,5mm
  • yli 3,5mm

0 äänestäjää

Omat jänteet on näköjään viimeaikoina asettunut tuohon 2-2,5mm tuntumaan 40-60 paunaisilla jousilla. Nyt ajattelin kokeilla paksumpaa, isompimassaisempaa jännettä. Vahva tuntuma on että tarkkuus paranee paksummalla.

Enpä ole mittaillut. 16 säiettä dacronia ja keskipunos taitaa olla 0,2 mm tienoilla olevaa. Sen verran paksu on, että nokkeja joudun avartamaan tökkäämällä ne kepin kanssa 10 sekunniksi kiehuvaan veteen ja käyttämällä metallisessa sulituslaitteessa, jonka nokkituki avaa hahloa sopivasti. Selfnokit tulee laattasahan terällä aika lailla suoraan napakasti istuviksi.

Jänteen paksuuden mittaaminen keskipunoksen päältä ei anna todellista kuvaa jänteen paksuudesta. Jos ja kun nokit ovat samalla ampujalla yleensä vakiokokoisia ja jänne yleensä sovitetaan nokkiin, niin silloin jänne on keskipunoksen kohdalta lähes aina samanpaksuinen. Jos teen hyvin ohuen jänteen, vaikka 10 säiettä, niin silloin keskipunoksen alle pitää laittaa enemmän täytettä tai käyttää paksumpaa punoslankaa, tms. Paksumpi jänne tarvitsee taas vähemmän tavaraa keskipunokseen.

Jos katsoo jännemateriaalien valmistajien säiemääräsuosituksia, niin ne ovat toki kaupallisesta näkökulmasta hyviä – säikeitä suositellaan laitettavaksi todella paljon. Mutta on siinä totuuttakin. Tuskin kukaan nykyaikainen kilpa-ampuja ampuu ohuella jänteellä, vaikka sillä saisikin vähän lisää nopeutta nuoleen, koska paksumpi jänne tuottaa lopulta tasalaatuisemman ammuntatuloksen. Paksu jänne viruu ja venyy vähän sekä käyttäytyy rauhallisemmin ja ennustettavammin kuin ohut jänne.

Pitääpä mitata käyttöjousen jänteen paksuus.

Melkein arvasin että Tuomo tarttuu tähän. :smiley: Mitatkaa ihmeessä punoksen alta. Mulla taisi olla punoksen alla jopa 1,7mm jänne. Ei oo säikeitä tuhlailtu…

Mulla on 18-22 säikeisiä jänteitä 40-55 paunaisissa ja paksuudet on 1,8-2,3mm. Sitten tuossa yhdessä 90 paunasessa oli 44 säikeinen ja sen paksuus oli 3,5mm. Pellavaa kaikki. Sitten on kevyempiä mutta paksuus minimissään 1,5mm

Mulla on vakiintunut käyttöjouset 40-45 paunan välille ja kun käytän bockensin pellavalankaa niin kolmikimppuiseen jänteeseen tulee yhteensä 24 säiettä ja paksuus 2,3mm. Varmuuskerrointa tulee tällöin noin 6, joka Tuomon testien mukaan riittää monelle tuhannelle laukaisulle. Joskus laitan lisäsäikeitä keskipunoksen alle, joskus en. Vielä ei ole yksikään jänne mennyt poikki ja se on mulla tarkoituskin noissa suurissa varmuuskertoimissa.

Polyesterin (Dacron) kohdalla lujuus on hyvin vakio ja hajonta pientä, onko kukaan mitannut pellava- tai hamppulangan lujuuksia?

Olen mitannut, reilu parikymmentä erilaista pellavalankaa testattu. Keskihajonta on noin 3–8 %. Hyvällä filamenttisilkillä keskihajonta oli vain 1,5 %.

Raakikset, pellavat, silkit, hamppu, dagron ja ff antaa eri tulotset joka paunalla.
Viimekisan 47lb lankkarissa oli 2mm ff. Vanhimmasaa mettä jousessani on dagron noin 3,3mm ja tuossa perus 85lb jalava pitkäjousessani tasan 2,9mm pelkava.

Tuohan on aika hyvä, elikkä numeroa voi käyttää ainakin alustavaan mitoitukseen.

Dacronia yleensä 12 lankaa. Eli näyttäisi olevan 2,5 mm (ei keskipunoksen kohdalla). Olen joskus käyttänyt paksumpiakin, mutta 12 lankaa on mielestäni “sopiva”, en sanoisi ohueksi.