Kotimaiset, itse tehdyt luonnonmateriaalijänteet

Mistä kotimaisista materiaaleista olette tehnyt luonnonmateriaalijänteitä aivan alusta lähtien?

Onko esimerkiksi kukaan tehnyt pellavajännettä alkaen itse kylvetystä siemenestä tai vaikka kasvavista pellavista? Onko kotimaista hamppua kukaan vielä kokeillut pellolta jänteeksi? Tuukka pohti joskus nokkoskuitujännettä, oletan, että Ilkka on jo sellaisia tehnyt oman pihan nokkosista. Ilkka on lisäksi tehnyt pajunkuorijänteitä ja Mikke jalavankuorijänteitä. Muitakin on varmasti tehty. Entä raakanahka - kuka on tehnyt itse kaadetun eläimen nahasta jänteen? Tai edes tuoreesta taljasta? Hirvenjännejänteitä on varmasti tehnyt useampikin henkilö? Entä jotain muuta?

Nokkosesta on tehty kaksi kokeilua ja molemmat tehtiin Tanskassa Atrah viikon aikana. Toinen jänne tuli piikivi mestarin pumppu poraan :slight_smile:
3 Jalavan niinni jännettä joista yksi on vielä jäljellä (jossain…)
5 raakanahka jännettä joista kaksi on peuraa, yksi hirveä, yksi poroa sekä yksi todennäköisesti lehmää.
KAIKKI SUOMESTA.

Raaka pellavaa olen saanut niin kavereilta kuin kuralan omalta maalta.
Pellavasta on varmaankin jo 20 jännettä tehty joista kolma olvat kestäneet yli 100lb jousen Yksi on tällä hetkellä +120lv vuorijalavasta tehdyn lahjajousen käytössä norjassa.
Kuralan pellavat kasvatettiin kaarinan pukurekonstruktiota varten siinä kokeilui vertaan edessä ja minulla on tietääkseni muutama nippu sitäkin tavaraa.

Hampusta en ole kuin kaksi koetta vasta tehnyt ja nämäkin siis raaka hampusta gotlannista eikä kaupan hyllyltä. Suomesta en tiedä kuin yhden paikan jossa hamppua viljellään…

Tässä 2x2 säikeestä punottua peura.

Tässä nokkosesta. Valitettavasti valmiista tuotteesta ei ikinä saatu kuvaan koska minulta loppui vikana päivänä kamerasta akku.

1 tykkäys