Kilpailukalenteri 2019

Kerätään tähän ketjuun kaikki kauden 2019 kilpailut, joissa voi ampua perinteisellä jousella, eli kaikki primikisat, keskiaikakisat ja vastaavat tapahtumat. Kilpailuja on paljon ja kattavalla kalenterilla saadaan toivottavasti houkuteltua lisää innokkaita ampujia mukaan toimintaan. Päivitän kalenteria tarpeen mukaan.

Lihavoidulla on tiettyyn päivään vakiintuneet kisat, jotka järjestetään hyvin suurella todennäköisyydellä, sekä kilpailut, joiden järjestäminen on varmistunut. Muutokset toki mahdollisia.

Alustava kalenteri:

  • XI Preeriajousikilpailu, lauantai 18.5.2019, Turku
  • XIII American Round, lauantai 18.5.2019, Turku
  • XXVIII Pituusammuntakilpailu, lauantai 18.5.2019, Turku
  • IX Petikon Waisto 2019, sunnuntai 26.05.2019, Vantaa
  • XXVIII Vanhalinnan Primitiivijousikilpailu 2019, lauantai 31.8.2019, Lieto
  • XXIX Pituusammuntakilpailu, lauantai 31.8.2019, Lieto
  • X Taka-Hikiän Mestaruus 2019, sunnuntai 6.10.2019, Hausjärvi
3 tykkäystä

Hyvä! Nyt loma-anomukset kodin pääministerille vetämään.

Sellainen korjaus, että Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilla ei ole jousiammuntakilpailua. Siellä on yleisön ammutusta.

Pituusammuntakilpailua tuskin kannattaa pitää syksyllä Liedossa, tai missään muuallakaan. Koska kaikki hyvät tulokset on aina ammuttu keväällä, kuivalla lämpimällä kelillä. Jos tarkoitus on yrittää omia tai yleisiä ennätyksiä, niin silloin on satsattava kevään kisaan. Syksyn tai syyskesän kosteilla ammutaan vain keskinkertaisia tuloksia.

Mennyt ei ole tae tulevasta.
Jousta voi kuivattaa myös keinotekoisesti, jota olenkin tehnyt jokaista kisaa ennen. Kostea sää ei minun nähdäkseni ole tuloksia rampauttava olosuhde, kunhan välineistä huolehtii. Viime kisojen huono tulos oli vain välineiden syytä.

Voidaanhan sitä tietysti käydä epävirallisesti ampumassa pituutta, mutta minä pitäisin mielellään pituusammuntakisan syksylläkin. Eiköhän sinnekin jotain jännää saada tapahtumaan…

??? Tokihan elokuussa pitää ampua pituutta!! Se on jo perinteinen kilpailu, erittäin hyvää treeniä ja mennyt ei tosiaankaan ole tae tulevasta. Nyt kun viimeinkin toivottavasti hätyytellään jo 400 metriä, niin tottakai ammutaan virallinen kilpailu. Nyt on luvassa järeitä komposiitteja, riuska äijä, joka niillä pystyy ampumaankin ja vielä ilahduttavasti intohimoa lajia kohtaan, niin se olisi aika huono juttu olla pitämättä kisaa.

No voihan sen pitää syssylläkin, jos osanottajia on. Jousen kosteus on yksi tekijä. Toinen on se, että syssyllä puuttuu todennäköisesti se kevään kuiva lämmin noste, joka auttaa ennätyksiin.

Kyllä kyllä! :smiley:

Eiköhän sitä voisi päästä uudelle sataluvulle jos oikein kovasti haluaa… Sinäkin kerkeät sarvijousesi avaamaan syksyyn mennessä jos oikein nopea olet.

Sinällään pituusammunnassa ei paljoa ole ollut panostavia osanottajia, mutta ainahan sinne voi tulla katsomaan erikoisempaa välineistöä ja vääntämistä!

Mulla syntyy taas kymmenkunta pituusjousta ensi kesäksi.

25.8.2019 on Sunnuntai

HAH! :smiley:
Korjataan tuoTuomolle.

Petikon vaistoa säädetään uuteeen päivään sunnuntaille 26.5. Sen voi vielä siis poistaa listasta. Mutta mikään ei ole vielä varmaa. Tätä säädetään siksi että 1 kilpailu kaudesta voi jäädä väliin (kiitti mikke)mutta ei kahta neljästä. Miken mokalle ei voi enää mitään, mutta vaimon mokalle voi. Eli olen reisussa perinteisen ajankohdan aikaan, mutta jos kilpailua aikaistetaan niin meikä on markkinoilla.

1 tykkäys

Toinenkin huomio. Voi olla että turun kisat pidetään elokuun vikana KOKONAISENA viikonloppuna(aina?), mutta oman muistini mukaan puhe on aina ollut elokuun vikasta lauantaista. Ja ette usko mutta kieltäydyin yhdestä duunijutusta koska se osuu lauantaille 31.8… eli siis… Turun mittelö ei olekaan elokuun vikana lauantaina vaan ilmeisesti elokuun viimeisessä kokonaisessa vkonlopussa elokuun puolella. Mulle on ihan sama koska näitä pidetään kunhan info tulee yli puoli vuotta ennen tai päivä lukitaan ikuisesti samaksi. Tai Esim elokuun vika lauantai. Työni on sellaista että päivämääriä lukitaan jopa 2 vuotta etukäteen sekä usein vkonlopuille myös, ja siitä tämä hitsaus.

Hyvä huomio Mennalta. Itse olen olettanut, että viimeinen kokonainen viikonloppu, siksi laitoin tuon päivän sen enempää miettimättä. Mennahan on oikeassa, että viimeinen lauantai on 31.8. Mutta, milloin on muinaistulien yö, vielä ei näyttänyt löytyvän varmaa tietoa? Yleensä kisa on ollut samana päivänä. Odotetaan siis Knuutinpoikien varmistusta.

Vanhalinnan kisat ovat aina samalla viikolla kuin muinaistulien yö joka tänä vuonna on 31.8.
Eli kisat ovat siis La 31.8.

Ihan oikein, minunkin mielestä nämä päivämäärät pitäisi olla niin pitkälle kiveenhakatut kuin olla ja voi.

Ainoa lisäyksen arvoinen kisa olisi "Pasin jousimarathon kierros " jos vain Pasi jaksaa järjestää.

Vielä kerran, onko Primitiivijousikilpailu aina elokuun viimeisenä lauantaina vai muinaistulien yönä riippumatta lauantaista (onko muinaistulien yö aina elokuun viimeisenä lauantaina?)?

Muinaistulien yö on aina elokuun viimeisenä lauantaina. Tästä johtuen kisat on myös pyritty pitämään samana päivänä.

No ou jeah! Nyt kiitän organisaatioita. En perunut duunikeikkaa turhaan! Turun perinnejousikilapilu on sillai tärkeä minulle, että ei paljo mikään mene edelle. Kerran, 2011, sattui vahinko että ystävät/sukulaiset järkkäsivät syntymäpäiväjuhlansa tuohon (silloinkin kävin varjoampumassa radan aamulla ja sinkosin niihin pirun juhliin sitten). Nyt on suku ja ystäväpiiri infottu, sekä bändit. Olen elokuun vikana lauantaina Turussa nuolia sinkoamassa niin kauan kuin kisoja piisaa tai hengen pihinää ampujassa. Kilpailu on myös rituaalisiirtymä tauluista metsästyskauteen ja siksi jo perinne heimossamme. Kiitän vielä. Turussa tavataan.

3 tykkäystä

Näyttää uhkaavasti siltä, että saatan itsekin päästä tuonne Vanhalinnaan 31.8.2019.

1 tykkäys

Wanhalinnaan ja hikiälle ajattelin. Varsijousella tietty. Pituusammuntakilpailu kuulostaa myös hyvältä, kun voisi testata noita uusia jalkareita. Katsotaan mihin pääsee…