Viime vuonna tähän aikaan foorumilla väännettiin kovastikin pituusammunnasta ja välineistöstä, ehkäpä hieman jo virittäytyneenä pituuskentille. American roundin yhteydessä (12.5?) ammuttava pituuskisa alkaa olla jo nurkan takana joten välineiden rakennus ja tuunaus kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.
Onko uusia tulokkaita tulossa lennättämään nuolta silmän kantamattomiin? Entä vanhoista konkareista? Joko alkaa @TuukkaKumpulainen vetäytyä metsästä verstaalle? Entä @Heikki, viimeksi olit mielenkiinnolla seuraamassa. Nyt omat välineet ja viivalle niin ei tarvitse katsomossa kylmetä?
Tuomo olikin nopein esittämään uusia nuolia, täältä tullaan kohta perässä. Johan se olisi Mennallakin Jasonin sarvijännäri testaamatta…
Omat jouset näyttää kovasti jänneselkäisiltä ja 70-90 paunaisilta, mutta on jokunen yksipuinen ja yksi alle 50 paunanenkin. Kaavahan on sama kuin ennenkin, kippuraa, refleksiä, paunoja ja kevytttä keppiä jänteelle! Testiammunnat alkaa mikkelin pelloilla ensi viikosta…
Kävin tässä kokeilemassa tota mun uutta jousta 42lb hybridilonkkaria 8mm jalokuusi nuoli tais olla 100greinin kärjillä, en saanu kuin 175m lentämään.Nuolet painaa jotain 26grammaa. Mitä pitäis tehdä että sais edes 200m rikki???
Jos tuo oli taulunuolella, niin ihan kelpo tulos, jos sitä vertaa vaikkapa Taka-Hikiän kisan pituusammuntatuloksiin. 200 metriä on ammuttu tauluvälineillä siellä vain yhden kerran - Esa jollain 80+ -paunaisella lonkkarilla.
Sulat on shield mallia 3tuumaa ja paria sulkaa olin vähän saksinut kapeammaksi,mut pisimmälle lensi ihan normi sulitettu.Voip olla vielä että lähtökulma ei ollut ideaali,Pitäis olla joku kokeneempi vieressä katsomassa. Mutta eiköhän se järjesty siellä kisoissa.
175 metriä on oikein kelpo tulos! Onko tuo puujousi?
100 greiniä kärkipainoa hidastaa kovasti touhua. Samalla se notkistaa nuolta ja vaatii suurempaa jäykkyyttä tältä. Jos siis iskunopeutta jousessa riittää pienemmille nuolen massoille, ota kärki pois ja hio nuolivartta ohkasemmaksi, ehkäpä jonnekin 7,5mm tuntumaan? Hankala sanoa, mutta kokeilemalla näkee. Nuolivarttahan voi ammunnan ohessa pikkuhiljaa hieman ohentaa ja katsoa milloin lentää parhaiten.
Kaikki tämä massan takia, nopeilla jousilla ammutaan niin kevyitä nuolia kuin vain pystyy. Käytännössä 150-250 greinisiä.
Sulituksien pienentämiseen käy sama jippo, vähennät pikkuhiljaa. Yleensä mitat on luokkaa 30-40mm x 6-7mm.
Jousi on Tuomon tekemä bamb,ibe laminaatti pituuttakin taitaa olla 70" ettei varmaan mikään ideaali pituusammuntajousi. Ihan kiva vaan kokeilla saisko sen 200m rikki
100 greinin kärki on 6,5 grammaa, se pois. Sulat pois, varren barrelointi ja kärkeen ehkä pieni paino lennon vakauttamiseksi. Uudet pienet sulat varren suuntaisesti jotta pyörimiseen ei kulu energiaa. 20 gramman nuolella menisi luultavasti 200 rikki. Jos laukaisu onnistuu. Ja jos kulma on oikea.
Mä oon ollut yhdessä pituusammunnassa mukana. Kukkakepistä hätäseen 10 minuutissa tekaistu nuoli lensi 144 metriä. Vaapotti kyllä lähdössä melkoisesti.
Tota ammuntakulmaa mietin. Ammuin nuolen 45 asteen kulmaan mutta oisko optimi kuitenkin aavistuksen alempi. Jostain muistelen lukeneeni että esim. keihään optimikulma on jossain 40 asteen tuntumassa. Voisiko sama päteä myös pituusnuolelle?
Kyllähän sillä sitten ampuu! Lyhennät ensin 10", kavennat nokit ja…
Noin yleisesti nuolen painoa ei etukäteen kannata hirveästi määrittää, vaan veistää sopiva nuoli pituudeltaan ja jäykkyydeltään, jonka jälkeen punnitaan paino. Jäykkyys on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää että nuoli lentää mihinkään. Siinä mielessä massa on lopputulos, ei alkutavoite, vaikka mukava olisikin.
Ammuntakulma tekee aika pientä kantamalle. Joskus oli puhetta että 43,5 astetta. Mutta totta on myös että mitä hitaammin nuoli lähtee, sitä matalemmalla kulmalla kannattaa ampua.
Heikillä on hyvä lähtökohta kun kukkakeppinuoli lenti jo tuon verran.
@mare - tuon sinulle pari 28-tuumaista bambupituusnuolta Kuralaan. Pitäisi lentää yli 200 metriä ko. jousella - ilman lyhentämistä… Ellei lennä, niin tarjoan munkkikahvit.
43 astetta on optimi pituusammuntanuolelle ja mitä hitaampi nuoli on, sitä loivempi kulma. Taulunuolella joku 35-40 astetta on teoriassa paras. Tosin, erot ovat aika pieniä, joitakin metrejä.
Sitten kun saan sulitettua ne… Jos nyt huhtikuun puolella ehtisi, niin kiva. Jouseen pitäisi vielä tehdä uusi jännekin, jotta sillä pääsee ampumaan. Ajattelin myös raahata ammuntalaitteen pellon reunaan ja katsoa, mitä tapahtuu, kun sillä ampuu.
Kiitos kysymästä @JNystrom. Meitsi tässä kipuilee ehtimättömyyden kanssa. Työ haittaa hirmuisesti harrastamista. Kyllä minä viivoille tulen, mutta vanhan kaluston kanssa luultavasti.
Olikos se kevein “virallinen” paunaluokka suuressa maailmassa alle 35#? siihen voisin ihan uteliaisuuttani koittaa vielä vääntää haapajousen. Nuolien teko menee ihan näppituntumalla nin, että teen kasan jonkinlaisia ja katson sitten mihin asti ne lentää.
Heikin vanhalla foorumilla ollut haapajousi on syy miksi minä innostuin perinnejousista ja oon luvannut itselleni tekeväni joskus 40-paunaisen haapajousen. Saattaa kyllä olla kolmemetrinen.
Olen vakuuttunut bambun ominaisuuksista erityisesti pituusnuolissa. Mulla on yksi varsi joka on 32,5 tuumaa pitkä ja painaa 18 grammaa. Kun sen lyhentää möllegabetille sopivaksi 27 tuumaiseksi niin laskeskelin että painostakin lähtee 3 grammaa. On pirun jäykkävartinen vielä.
K-raudasta saa muuten bambuisia kukkatukia, pituus 90 cm, halkaisija näytti olevan 6-8 mm. Jos ne saa suoristettua niin saisi vielä kevyempiä