Kehrääminen

Onko kukaan tehnyt itse jousen jännettä kehräämisestä alkaen? Kaupallisissa pellavalangoissa näyttää raja lujuuden suhteen löytyneen, joten jos parempaa haluaa, niin pitänee kokeilla itse. Kaupalliset langat ovat kyllä hyvin tasalaatuisia ja ja hyvin hienoista kuiduista tehty mutta kuidut ovat myös melko lyhyitä. Voisiko pitkäkuitusesta aivinasta saada itse kehräämällä parempaa lankaa jänteen raaka-aineeksi? Onko kukaan kokeillut esimerkiksi putkimiehen hampun kehräämistä? Värttinällä, rukilla? Kuivana, kosteana, märkänä? Vai vienkö vyyhdin pellavaa/hamppua ammattilaiselle ja kerron, mitä halua? Vaan mistä löytyy taitava kehrääjä?

Alan Case on kertonut, että hänen paras – käsin pitkäkuituisesta aivinasta kehrätty – pellavalankansa vastasi lujuudeltaan Dacronia. Se oli peräti 60 % lujempaa suhteessa massaan kuin minun testaamani paras kaupallinen pellavalanka. Toki materiaalin laatu vaikuttaa paljon mutta jos nyt ensin saisi materiaalin jatkojalostuksen kuntoon.

Alanin vaimo taitaa olla se kehrääjä. Olisko jotain kansalaisopistokurssia mihin vois jokainen puolisonsa viedä?? :smiley: