Kavioraspi (Heller legend)

Hommasin nyt viimein kavioraspin minäkin. Puuilosta tilaamalla tuommoinen heller legend. On se vaan peli. Tyhmäksihän sitä itsensä tuntee, kun ei aikasemmin ole ottanut hommaksi hankkia…
Julman kokoinen ja painoinen, niin kyllä jyrsii nopeaan.
Tein heti kahvan, että pääsee tänään illalla tositoimiin. Hionta ja viimeistely vielä puuttuu

Tässä vertailukuva biltema/motonet raspien kanssa. En ollenkaan tiennyt että näin julmetun kokoinen peli on kyseessä.

1 tykkäys

Kaipa se pitää tuollainen hankkia ja ottaa koekäyttöön. On muuten jännä, ettei missään puutyötarvikkeita myyvässä liikkeessä myydä noita isoja raspeja. Luulisi, että puutyöpuolellakin olisi moiselle käyttöä mutta ilmeisesti sitten ei ole, kun vain kavioraspina (tosimiehen kynsiviila…) sitä myydään.

Onko tuo yksi- vai kaksipuoleinen?

Tosiaan hieman ihme on tuo saatavuus. Toisella puolella on hienompi viila. Sekin tuleee tarpeeseen omissa töissä.

Niitä on muuten eri karkeuksisia. Tulin osteneeksi semmoisen, missä toinen puoli on jo minulle liian rouhea, melkeinpä repii puuta, mutta toinen on hyvä karkeampaan työstöön. Toisessa raspissani karkeampi puoli on tuon toisen hienompaa puolta vastaava ja toinen taas astetta siivompi. Se onkin sitten hyvä varovaisempaan työsöön ennen puuviilaa, santapaperia ja sikliä.

Ja eri tasoisia. Paremmista raspeista saa nauttia pidempään terävänä. Mulla kolme raspia. Toki olen ollut hullun jalo ja antanut jousipajalla 2 raspia kaikkien käyttöön. Työkalun tylsyminen nopeutuu varsinkin jos laskee raspin metallipinnalle tai kuljettaa metallisessa työkalupakissa tai työkalupakissa jossa metallit pääsevät hankaanmaan toisiaan. Niin kavioraspille kuin japaninsahalle teräsuoja on pop. Onhan puukollakin tuppi ja nuolilla viine.

Hyvä huomio muuten tuo karkeus. Tuo raspini täytyy kaikista karkein noista. On nimittäin niin hurjan karkea, että monessa paikkaa ei pysty edes käyttämään. Syö puuta ja repii samaa tahtia kuin kuorimarauta. :smiley: Hienopuoli käy raakatyöstöön.