Kaurispukin kintereillä

Olen ollut alkukesän matkatöissä kaukana kotoa. Erämiehen veri vetää metsään vaikka mikä olisi. Niinpä olen töiden jälkeen kuljeksinut sikäläisissä sukulaisten maastoissa alkukesää ahmien. Kaurispukkien kevätpyynti oli päällä, ja kauriille oli tilausta saalissäkissäni, kettujen ja rusakoiden jatkoksi. Kannoin jousta ja uusia kaurisnuolia maastossa mukanani. Viikko sitten bongasin sateen jälkeen metsälenkillä metsäkauriin jälkiä märän metsänpohjan saviselta juovalta. Ne eivät voineet olla vanhoja.

Lähdin seuraamaan jälkiä, jotka olivat luettavissa epätäydellisinä muillakin pinnoilla, jahka olin jäljelle päässyt. Jälki meni tuimien, vain kauriinmentävien tuomi- ja pajutiheiköiden läpi. Näkyvyys oli nyt olematon, syys- ja talvikauden lehdettömiin jahtioloihin verrattuna. Kauriin kokoinen eläin voisi olla minkä tahansa lehväpatterin takana, ja niin kauan kuin se ei liikkuisi, en tietäisi siitä mitään.

Tulin kosteikon laitaan ja pysähdyin. Skannasin katseellani maastoa 360 asteen otannalla. Kun katseeni kääntyi viistosti tulosuuntani sivulle, alkoi pusikossa rytistä. Lehvien lomasta ponkaisi esiin metsäkauris! Kultaturkkinen, sarvipäinen eläin kiisi tykinammuksen lailla viistosti poispäin, hetken aikaa täysin näkyvissä mutta sitten peittävään kasvillisuuteen kadoten. Matkaa oli noin 30 metriä, mikä oli täysillä liikkuvaan kohteeseen ihan liikaa. Välittömästikään lähetetty nuoli ei olisi edes ehtinyt siihen avoimen pätkälle, jossa eläin hetken oli. Pukki oli ovelasti päästänyt minut ohitseen, mutta kun käänsin katseeni sitä kohti, hemmon hermo petti.

Oli mieletön buusti nähdä jahdin kohde koko komeudessaan, ja varmistua jäljitettävän luvallisuudesta. Ajatukseni täytti pukin päihittäminen. Nyt oli ihan turha lähteä yrittelemään täysin hälytetyn pukin jäljille. Aloin juonia sopivia passipaikkoja jälkien ja kauriin äskeisen pakosuunnan perusteella. Jos metsäkauris taktikoi lainkaan kuten jänes, on sillä asuinaluellaan tietyt, ovelat vakireitit, joita se käyttää hädän hetkellä mutta ihan yleisestikin arjessaan. Vauhti vain vaihtelee.

Löysin mielestäni hyviä passipaikkoja muutaman sadan metrin matkalta pienellä mutta erittäin tiheäkasvuisella jahtialueellani. Lyhyestä virsi kaunis. Jöpötin kaurispassissa tällä viikolla jokaisena liikenevänä iltana. Huomioin passeihin mennessäni tietenkin tuulen suunnan ja vältin kulkemasta kauriin reiteillä itsellään, jotta hajujälkeni ei automaattisesti karkottaisi arkaa eläintä. Hyttyshattu oli kriittinen osa varustusta, jotta saatoin nakottaa heilumatta ja nykimättä aloillani ininän keskellä. En kuitenkaan saanut kauriista enää mitään havaintoa. Yksi jäljeltä säikyttäminen oli saanut sen ilmeisesti vaihtamaan tonttia.

Eilen illalla pukkikauden päivät olivat luetut. Jahtiaikaa oli keskiyöhön eli kourallinen tunteja. Ajoin eräsijalleni illan viilentyessä. Tyhjän passaamisen paaduttamana otin taktiikaksi samota äärimmäistä huolellisuutta noudattaen tuulen alla useammalle passipaikalle, sitä mukaa kuin kukin osoittautui hedelmättömäksi. Maastoa oli käytävä läpi, jotta saisin havainnon lymyävästä pukista. Kaikista tympeintä olisi jäädä epätietoisuuteen siitä, oliko kaurista mestoilla vai ei.

Jälleen vietin tunteja tyhjän passuussa. Keskiyö lähestyi, väsymys painoi jaloissa ja työaamu oli edessä. Vaihdoin passia jo neljättä kertaa. Viimeinen passi oli pienen metsäaukean pohjukassa, tuomen varjossa. Tuosta edustalta kun pukki hiipisi, niin täyttymys olisi lähellä. Ei pukki kuitenkaan tullut, vaikken itkenyt, en melunnut. Oli aika lähteä nukkumaan. Ulostauduin passistani ja aloin luovia auton suuntaan.

Yhtäkkiä viidakosta muutama kymmenen metriä vasempaan kuului kaksi perättäistä, kovaa rasausta. “Kauris!” ajattelin. Tähystin äänen suuntaan vimmatusti, mutta en nähnyt mitään vihreässä vallissa. Hetken päästä sen sijaan näin, kuinka kultakylkinen kaurispukki nousi metsäpolulle noin 30 metrin päässä, ja tykitti taas takaviistoon vitakkoon niin että pauke kävi. Pukki oli hiipinyt äskeisten sekuntien ajan täysin ääneti ja näkymättä riittävän etäälle minusta ja laittoi sitten ison vaihteen silmään. On kuin se olisi tiennyt, mihin vaistojousella (ja haulikolla) yltää.

Viimeinen passipaikkani oli ollut vain noin 50 metrin päässä pukin piilosta. Olin illan mittaan tullut lähemmäs ja lähemmäs sitä. Oli siis todella lähellä, että kohtaaminen olisi ollut perin toisenlainen. Otin askelmetrimitan pukin pakojäljistä äskeiseen ensihavaintopaikkaani: 33 metriä. Jälleen olisi vaadittu ylipitkän matkan supernopea laaki täysillä juoksevaan eläimeen, joka oli vain sekunnin näkyvissä. Ei silti harmittanut. On mieletöntä nähdä iso eläin maastossa, leikkuri jänteellä. Olen monesti irvinyt, miten metsäkauris on semmoinen vähän rusakkoa isompi otus, mutta kyllä sen liikkeellelähtö läheltä on jo ihan eri luokan spektaakkeli, viisi kertaa painavampana nisäkkäänä. Kauriinmetsästykseni oli ottanut hyviä harppauksia eteenpäin, ja ensi kaudella olisin siinä lajissa juonimpi kuin ennen.

Kuvia ei ole tällä kertaa muista kuin noista uusista kaurisnuolista, jotka tein viime kauden kenttähavaintojen pohjalta. Aiempaa lyhyemmät leikkurit aiempaa pidemmissä mäntyvarsissa, nuolten massa 420 gr., naamiomustatut etupäät ja kirkkaanpunaiset takapäät. Hyvin lentäväksi todettu malli, vielä ei ole dataa siitä, miten hyvin tappavat. Hyvin, epäilemättä.

4 tykkäystä

Ja samaan aikaan kun mietin öisessä metsässä pukkini kykyä väistää juuri aseen käyttökantaman ulkopuolelta, jousikollega Henrik Thurfjell et al julkaisevat tutkimuksen BC:n vapitilehmistä, jotka nähtävästi osaavat erottaa, ovatko metsästäjät perässä kiväärin vai jousen kanssa, ja muuttavat käyttäytymistään sen mukaan :smiley:

Hieno tarina,vaikkei saalista saakkaan,niin on se hienoa nähdä noita arkoja eläimiä luonnossa. Me muutettiin tänne Päijät-hämeeseen Pertunmaalle ja täällä tuntuu olevan valkohäntäpeuroja aika paljon. Parilla metsälenkillä niitä nähty noin 50m päästä.

Hyvä tarina taas. Hienot nuolet. Hyvä ideä värjätä kärki tummaksi. Teen varmasti samoin. Ei tuliaseidenkaan piiput turhaan mustia ole.

Kauris on ehkä vaikein saalis nisäkkäistä jos nyt ei lasketa kokonsa puolesta pieniä kärppiä, hillereitä, myyriä, jne… Kauriin kaatoa vaikeuttaa eläimen alati muuttuvat reitit. Kauris ei noudata polkujen lisäksi minkäänlaista vuorokausirytmiä kulkureiteissään, kuten esim valkohäntä tekee. Valkohäntä tulee paikalle kuin minuuttiviisari, tismalleen ja miltei aina aivan samaa reittiä. Kauris varioi koko ajan.
Enoni on sanonut että peurapassissa, kun peura on siinä tuntumassa, niin silmämuna ei saa liikkua tai peura häipyy. Ei pidä paikkaansa. Olen nostanut haulikon monta kertaa ja tehnyt tähtäysharjoituksia peuran kylkeen. Jopa tahallaan kolannut metästytornin lautoja testaten kuin säikky on. Ei ole aivan hirveän säikky. Minulla ei vain ole kaatolupaa niin en ole niitä saanut ampua.
Kauriin kanssa tämä silmämunateoria sen sijaan on jo tosiasia. Ja koskaan kauris ei ole tullut tornin läheisyyteen siellä ollessani. Voin sanoa että olen aika satoja tunteja jo istunut. Mielestäni se on siis vielä peuraa moninverroin herkempi kaikille äänille ja ärsykkeille. Oikein herkkis.

Paras kaurispassini on ollut se kun kauriit lähestyivät, mutta yksi kauriista vainusi jotain ja antoi varoitushaukun ja kaikki poistuivat. Toinen aika hyvä kauristilanne jousen kanssa oli pitkä hiivintä tuulen alta maha maata viistäen. Olin nähnyt laiduntavan lauman tuntia aiemmin pellon ja metsän saumassa ja kiersin autolla pitkän matkan päästäkseni metsän toiselle puolelle. Viimeiset 3-400m metriä tulin maata liki kontaten. Metri kerrallaan katsoen tarkkaan mihin käteni ja jalkani ja polveni lasken. Olin jo 20m metsän reunasta kun kadotin lauman näkyvistäni. Minä hölmö en malttanut, vaan aloin nostella päätäni liian tiheään ja liikkeni paljastui. 2 sekuntia tuijotin sitten kaurislaumaa noin 15m päästä ja ehdin jännittää jousen, mutta rivakat eläimet matkasivat siinä ajassa jo muutaman kymmenen metriä kauemmas kiitolaukkaa… heissan…
Komppaan Tuukkaa kauriin ampaisun ihanuudeessa. On se jytkympää kuin rusakko. Paljonkin. Tälle alkukesän pukkijahdille olin ajatellut satsata puunoksarakennelman ruokinnan kera, mutta tekemättä jäi. Alkukesällä on aina kaikki taidekiireet (työ) kuumimmillaan ja ne ja muut asiat sotkivat suunnitelmani. Yhden yön passin takia satsaus olisi ollut turha.

Kiitos kamut!

Hyvää näkemystä kauriiden ominaislaadusta. Sen tiesin jo viikolla jahdatessani, että metsäkauris ei noudata mitään vuorokausirytmejä, vaan voi olla syömässä, matkalla syömään ja makuulla mihin aikaan tahansa. Takavuosina passissa kauriit tulivat kantaman tuntumaan vasta kun oli liian pimeää tehdä mitään. Nyt oli tietenkin valoa läpeensä, mutta kohtaamisten kellonajat heitti neljännespäivällä. Tuo reittienkin muuttuminen alati on tietenkin paha rasti sekin. Siitäkin tulee näyttöä heti kun kauris-soppaan lusikkansa työntää. Vaan jossolis helppoa, ei se tuntuis miltään.

Pakko oli korjata tuo aiemman viestini kirjoitusvirhekasauma.

Tismalleen. Ei sen helppoa pidä ollakaan, samaa mieltä. Tuo passin vaihtaminen saman illan aikana voi tulla kyseeseen joskus, olen tehnyt. Neljä eri passia saman illan aikan on liikaa…(?) tuumaan. Jokaisesta passin vaihdosta passi alkaa ikään kuin alusta. Mehän olemme kuin traktoreita eläimille liikkuessamme metsässä, vaikka luulemme liikkuvamme hiljaa. Hajukin alkaa leijua taas laajemilla alueilla. Olen sortunut passipaikan vaihtoon itsekin, monesti. Ja aina turhaan.
Jahdit jatkuu syksyllä, kesä käytetään harjoitteluun ja kaluston uusimiseen ja trimmailuun.

Voi hyvänen aika Menna. En minä ole ikinä ennen passia vaihtanut neljästi (95 % kerroista en kertaakaan), ja nyt tein sen viimeisenä iltana pakon edessä. Sen saldona oli lähikontakti saaliseen, mitä ei tullut perinteisen varovaisella passaamisella, eli kannatti vaihtaa.

Jos hiljaa liikkumisella ei olisi tehoja arkojakin riistaeläimiä kohtaan, olisi ihmiskunta kuollut sukupuuttoon jo aikoja sitten. Harva osaa liikkua oikeasti ääneti, harjoitusta se vaatii ja ylläpitoa, mutta kyllä hiivintämetsästyksellä on mahdollista päästä kantaman sisään mistä tahansa riistaeläimestä.

Kytisvaihto kokemus pohjaa vain ja ainoastaan omiin kokemuksiin. Toivossahan sitä vaihtaa, että josko tuolta… Ja kyllä, olenhan hiipimällä itekkin kaksi rusakkoa saanut, fasaaneja enempikin. Se ei siis ole saletti mitä esitän, vain sellainen suuren osan % leikkaus omista kokemuksista. Kytisvaihto ei ole itsellä tuonut kertaakaan mitään.

Hyvä tarina taas kerran. Ja kiinnostava artikkeli, jota tosin en vielä ehtinyt lukemaan…