Katajajousi

Välitöinä ilman isompia odotuksia raapaisin Juvalta vuosia sitten poimitusta katajasta jousen. Yksi poikittainen oksa ylälavassa meinasi yllättää ja sen kohdalle alkoi kehittyä puristusmurtumaa. Laitoin tueksi lemonwoodia. Tilleri ei ole alkuunkaan asiallinen, mutta ennen Osmo-käsittelyä se testiammunnan kesti. Löysyyttä löytyy 43-44 lbs @ 28”, eli pitkävetoinen kaveri voisi vaikka metsälle lähteä.


2 tykkäystä

Hyvän näköinen! Olen melko uusi alallaa, joskin jo pienestä pojasta asti halunnut saada tehdyksi kunnon jousen, niinkuin käsittääkseni moni muukin täällä… Minullakin on tekeillä kaksi katajajousta. yksi on noin 170 cm pätkä täysin oksatonta ja kierteetöntä… Siksi tässä onkin tultu vähän tutkimaan ettei menisi hyvä aihio hukkaan. On tällähetkellä veistelty noin muotoonsa ja kuivumassa.

1 tykkäys

Tuo minun on noin 180 cm pitkä kepakko. Vuosia kuivui esiveisteltynä, ennen kuin aika koitti tehdä loppuun.

1 tykkäys

itse ajattelin jotain flatbow tyylistä ja voisin kuviakin ottaa tänne viimeistään kun saan seuraavaan työstövaiheeseen. Myö keräsin kauniisti mutkalle kaartunutta tuomipihljajaa muutaman kepin, jos saisi hyödynnettyö luonnon vastaarta . mutta eihän nää taida enää tähän katajajuttuun liittyä :dagger:

Siinä on Esa suomalinen trad longbow! komea vetäsy. Oikean lavan punoksien kohalla kovempi taipuma. No siksi ne punokset siellä lie.

Jep punosten välissä vatsapuolella edellä mainittu lemonwoodpaikka, kun poikittainen pieni oksa “yllätti”…