Käsin tehty

Стилиян Стефанов (Stiliyan Stefanov) On mies jolle ei muuten vittuilla jousen teossa…

1 tykkäys

Ei ole mitään syytä varsinaisesti v…a, mutta rumasti kaataa kaveri puun. Toki joillain seuduin puustoa piisaa yllin kyllin, mutta Venäjällä Vienan laulumailla kolmasti olleena näin juuri tuollaisia korkeita rumia kantoja. Ei tietenkään noin korkealta että telineeltä kaadettuja. Silti silmääni kävi rumana sellaiset lantion kohdalta kaadetut puut. Venäläinen meininki tyhjien pullojen ja muun jätteen luontoon kylvämiseen suhteen… No, ei mennä nyt siihen. Haaskausta ja välinpitämättömyyttä kaikki tyynni.

Säästikö mies tässä itseään että ei viitsinyt katkaista puuta alempaa ja tällöin olisi joutunut tekemään yhden katkaisun enemmän. Ennemmin rakensi telineen jonka päällä työskentely oli vaikeahkoa. ??? Kukin tyylillään.
Selkeästi käsistään pätevä kaveri.
Onko kasvukausi vielä meneillään vai viheriöikö maassa jotkut muratin tapaiset kylmää kestävät kasvit? Kai kasvukausi jo puun osalta oli ohi…?
Jänteiden määrastä ei tule oikein selkeää kuvaa. Kerran videossa jousi näkyy sivulta ikään kuin jänteitä olis tuiki paksusti (kuivana 3-4mm), mutta kuvakulma saattaa hämätä ja ne saattavat olla yhtä hyvin jousen sivuille laskeutuvia jännereunamia. Ainakin kuivuttuaan jousi on ottanut rutosti refleksiä!

Ampumisesta. Ammuntajänne kummasti hölskähtää!!! Vai valehtelevatko silmäni. Heitto ei mielestäni ole järin nopea. Ennemminkin löysähkön vetelä! Vetopituutta piisaa. Silmämääräisesti jousessa on hädin tuskin 40 lbs.
Tuo jousi ei ammu yli 150fps. (nyt käytetyn nuolen painosta ei mitään aavisustustakaan)
Kannattiko tehdä jännejousi tuollaisin tuloksin?

Kouluarvosana 7 1/2 ja siinäkin pari numoreoa sinnikkyydestä, käsityötaidoista ja moran käytöstä.

Heheh :smiley: “Tälle miehelle ei vittuilla”… No mitä siitä seuraa, juuri tiukkaa sanailua!!
Samat jutut kylläkin pisti mieleen kuin Juhalla. Mielenkiintoinen profiili kuitenkin jousessa, enkä äkkiseltään muista tämmöistä pelkkänä puu-jänne kombona nähneeni.

Nopeasti ukolta kysyin viime vuonna tästä jousesta. Puu on mulperia. Jousi tehty viime vuonna. Paunat lähemmäs 55lb. Videolla helähtävä jänne on todennäköisesti sopivasti kuva freimien väliin jäänyttä kuvaa. Näin käy yllättävän usein. Esin helikopterin propellien kuvaamisessa.

1 tykkäys

Hän tekee pelkkiä puu jänne jousia koska sarvea ei ole. Tämä jousi on siis profiililtaan kopio mongolialaisesta sarvikaaresta.

Löysän näköinen isku 55lbs jousessa. Ja yhä samaa mieltä, rumasti kaataa mulperin.

Tulihan siitä hieno ja nyt kun katsoo tuon lopun kohdan missä näytetään reaaliajassa ampuminen, ihan napakka heitto löytyy.

Jännän mallinen puujännejousi. Tipit on mun silmään aika pitkät ja raskaan oloiset, ehkä sen takia löysä heitto?

En usko tuohon löysään heittoon ihan vielä kun olen noita muita hänen videoitaan nähny. Epäilen että kyseessä on videointi tyyli. Kysyn tuosta puun kaadosta, myös kunhan pääsen kotiin.

Mä oon kattonut videon puolenkymmentä kertaa ja täytyy sanoa että olen erittäin vaikuttunut. Pari huomiota:

  • puun kaatamisesta sen verran että uskon kaverin tarkoituksella kaataneen korkealta. Otetaan vain se mitä tarvitaan. Lisäksi kaatoi kirveellä vaikka jossain tekovaiheessa näkyi sahakin. Pidän todennäköisenä että vaivalloisempi kaatamistapa valittu latvan uudelleenvesomisen mahdollistamiseksi.

-lapojen työstössä käytti näppärän näköistä työvälinettä, en tiedä nimeä mutta sanotaan vaikka talttakirvekseksi. Tommoinen pitää saada ittellekin.

  • kahvan ja lapojen yhdistäminen liimaamalla lavat valmiiksi refleksiin älyttömän hieno idea. Pakko kokeilla joskus.

-mulle jäi kuva että lavat ohennettiin ihan vaan kokemuspohjalta, hirveesti tilleritaipumaa ei tarkasteltu. Toki jousen taipuva osa oli lyhyt mutta älyttömän paljon taipuva

1 tykkäys

Mutta tuossahan on todella sirot kärjet. Paksuudella, mutta kapeudella, massa saadaan todella alas. Vipuvarsi toimii! Ja osage näköjään kestää hurjaa taipumaa.

Tuo “talttakirves” oli joo näppärä ratkaisu. Kahvaliitoksella lienee helpompi kasata koko jousi, kun tarvitsee lyhyemmän pätkän virheetöntä puuta. Myöskin lyhyemmät pätkät on helpompi höyryttää ja saattaa lopulta jousi ennen kaikkea suoraan. Kivasti saa kieroutta oikaistua kahvassa, kuvittelisin. Voi meinaan tulla ongelmia, kun on tuommoiset 30cm reflexiä :smiley:

Hoja, Kyllä tietty joo, kaataa tarkoituksella korkeammalta koska siellä on fleksaa puuainesta paremmin kuin puun tyvessä. Yleensä. Saattaa olla just se suora kohta myös jota tekijä tarvitsee. Silti olen sitä mieltä että kaataa rumasti. Siisti jamppa ottaa aina kaiken talteen vaikka vain polttopuuksi. En ole ainoa joka tietää venäläiset kannot. Laiskat kannot. Ruma kaato siis. Voisin minäkin ottaa vain namin siivun metsässä jousipuusta, mutta otan aina kaiken talteen. Ylimmät risut pilkon metsän humukseen.

2 tykkäystä

No juu, kuvat ja videot hämää yleensä aina. Pitäisi nähdä livenä paremmaksi vakuudeksi.