Jousikäden hanska

Näin muutamilla jousikäden hanskoja joissa oli sormen päät vapaat ja hienosti vahvistettu se osa jolla nuoli kulkee. Varmasti kelpo hanska, mutta helteellä ehkä hiostaa. - Pitää hankkia sellainen kun kesä on lopulla.
Minä löysin Tsekkiläisesta verkkokaupasta kesäkauteen sopivan hanskan, Y-hansikas https://www.thearcheress.com on se verkkosivusto. Paljon muitakin tuotteita on. heittoveistä, ritsaa ja mukavia säkkejä joista saa täytettynä ammuntamaaleja.

Onko sulla tietoa mistä noita sormenpää aukinaisia hanskoja saa?

Mulla on ollut jokusen vuoden tällänen. Bearpawilta saksasta tilasin. Oon kyllä tykännyt eikä ole epämukava helteelläkään. Maksoi 10-15€

Ihan ykkönen kun testailee uusia nuolia ja joissa ei välttämättä spine täsmää ja sulat raapii kättä

Ase ja Erä Turuust. https://www.asejaera.fi/jousiammunta/big-tradition-pro-rh-ampumahanska-jousikateen/p/53G252/ Ajattelis että sillä syksylläki tarkenis.

Monenlaisella jousella ja nuolella ampuneena, ei ole tullut vastaan tilannetta että jousikäsi tarvitsisi hanskaa. Jos sulan punokset raapii kättä, niin punoksethan voi tehdä paremmin.
Vahinkoja nokinpaikan korkeuden kanssa saattaa tulla, mutta dramaattisimmat ongelmat karsiutuu aika nopeasti pois ammuntakokemuksen kasvun myötä.

Ääripään esimerkkinä: nyt turun primikisan 3D radan, ammuin kokonaan ilman rannesuojaa, sormiläppää ja tietenkin ilman tämmöistä jousikäden hanskaa. Tulos: nolla naarmua ja haavaa. Magic! :wink:

1 tykkäys

Totta, kokemuksesta on paljon kiinni, ja jos selviää ilman hiertymiä ja rakkoja, iho paksunee. Jos taas tassu ei kestä niin otetaan hanska ja jatketaan ennenkuin paikat hajoavat.
Kun me olemme kaikki yksilöitä, siksi on mukava löytää jokseenkin henkeen sopivia varusteita. Kevlaria ei viitsi pukea päälle :smiley:

Toki, aina kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla.

Tunnen yhden kaverin, joka aikoinaan ampui lonkkarilla kisoissa ilman sormisuojia. Jousensa oli jossain 40 paunan kieppeillä tai jopa alle. Siihen pystyäkseen oli pitänyt ampua päivittäin kymmeniä laukauksia. Jo parinkin päivän tauko ammunnassa kuulemma pehmensi sormien känsiä niin, että nahka oli vaarassa lähteä taas ampumaan lähtiessä. Paljaalla vetely aikuisten paunoilla varmaan onnistuu, jos kasvattaa känsät sormiin pitkällä aikavälillä säännöllisellä ammunnalla. Itse en 80-paunaisella kyllä ammu kertaakaan ilman rukkasta… 20-30-paunaisilla se kyllä onnistuu helpostikin…

Joo… kyllä satunnaiset ammunnat menee ilman läppää mutta monet kerrat on nimetön mennyt puhki ja sitten siinä meneekin pari viikkoa että taas pystyy oikeasti ampua. Kerran jäi kisatkin sen takia välistä ja haittaa se aina kirvesmiehen töitäkin kun on oikeasta kädestä sormia pois pelistä :sweat_smile:

Just hyppäsin tietokoneen naputtelusta ampumaan 60y reeniä ilman sormiläppää 55# lonkkarilla. Joku 60 nuolta. Ihan mukavaa välillä näinkin. On siinä oma juttunsa miksi läppää käytetään, mukavuus on tärkeää että voi keskittyä ammuntaan. Sama kuin jousen tärähtämisen minimointi jne.

Minulla on lyhkänen kokemus jousella ampumisesta. Aikoinaan tein paljonkin käsillä töitä ja juttu oli juuri sama. Rauhassa kun aloittaa, kolmisormella ja peukalolla, niin kevyillä vedoilla aloittaen iho kehittyy. Etenkin kun lähtee peukalovetoa treenaamaan on aloitettava ajoissa ennen kisoja, ja kyllä, lyhytkin tauko tuntuu ja kun vuosikertoja kertyy, pitää varata aina riittävästi aikaa että masiina toimii täysillä. Pitäisikin löytää hyvä ketju jossa olisi neuvoja siihen, miten keho ja mieli pysyy koossa jousella ampumista varten.