Jousiammuntavälineiden kuvaus

Näin media-aikana kun kuvien ottaminen on helpompaa kuin koskaan ja suurin osa harrastusvälineistä ladataan kuvina nettiin, herää kysymys;
Kuinka paljon näette vaivaa kuvien ottamiseen?
Onko tähän peräti hankittu välineistöä? Valkoinen tausta, uusi kamera, kolmijalka?

Primitive archerille kirjoitti nimimerkki “Weylin” kuvauksen abc:n, josta päälimmäiseksi jäi mieleen kuvanmuokkaus. Oleellista sekin, mutta vielä tärkeämmäksi näkisin valotuksen ja taustan valinnan.
Vasta taitavalla kuvauksella moni esine pääsee oikeuksiinsa!

Itse tilasin tuossa 1,5x3m valkokankaan kuvaustaustaksi, jolla voisi ottaa parempia lähikuvia tarvittaessa. Tästä eteenpäin ajattelin kiinnittää huomiota enemmän kuvaamiseen.

Hyviä kuvia tällä foorumilla on nähty monelta, mutta erityisesti Tuomo, Juha ja Juri viimeisimpänä tulee mieleen.

1 tykkäys

Hyvä kysymys ja hyvää pohdintaa.

Kyllähän vaivaa on pakko nähdä, jos aikoo hyviä kuvia ottaa. Yksinkertainen puujousi aika vaikea kuvattava. Sen huomaa viimeistään silloin, kun kuvia yrittää ottaa. Siro, vaalea puukeppi, jossa yksityiskohdat ovat vähissä. Hyvä, jos sen saa edes taustasta erottumaan.

Luin Weylinin tekstin mutta se oli mielestäni aika suurpiirteinen. Hänen kuvansa ovat kyllä todella hienoja. Mielestäni siinä on viisi tekijää:

  • Kuvausympäristö on luonnostaan hieno ja näyttävä, taustalla on iso merkitys.
  • Jouset ovat kuvauksellisia, paljon hienoja yksityiskohtia, joita kuvata.
  • Hyvä kamera ja mahdollisesti salama, kyllä välineilläkin on merkitystä.
  • Kuvien taitava jälkikäsittely. Tosin, huonosta ei saa hyvää kuvankäsittelylläkään.
  • Taito ottaa hyviä kuvia.

Tähän väliin pitää mainita @M.Reinikainen, jolla on selkeästi luontainen taito ja näkemys ottaa hyviä kuvia. Miken pitäisi saada kunnon kamera, menee taidot hukkaan kännykällä kuvatessa!

Tausta on kyllä tärkeä elementti. Siksi siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Koska jousi on luonnonmateriaaleista tehty, perinteinen väline, niin sille sopii taustaksi jotakin luonnollista, kuten kallio, metsä, taivas, tms. Taustan pitäisi olla myös sellainen, että jousi erottuu siitä hyvin - siksi taustan ja jousen välillä pitäisi olla tilaa, jotta jousi todella erottuisi. Tässä on yksi kuvauksen ongelmista - jousi vie kuvapinta-alasta hyvin pienen osuuden - jos siis kuvataan koko jousta, jolloin taustan osuus on iso.

Valkokangas ei välttämättä ole hyvä tausta. Valotuksen kannalta se on hankala. Jos mitataan valo taustasta, niin kohde alivalottuu herkästi ja toisinpäin. Jos kuvataan sisällä, studio-olosuhteissa, jossa lisävaloa on saatavilla, sitten toki. Ja jos kuvia halutaan syvätä, niin silloin yhtenäinen tausta on hyvä. Itse olen maalannut tilleripuutelineen taustan valkoiseksi mutta se pakottaa noin 1,5 aukon ylivalotukseen. Pitäisi maalata se joskus neutraalin harmaaksi.

Valotus, kuvataan sitten missä tahansa, on tärkeä tekijä. Kesällä keskipäivän auringossa on aika turha ottaa kuvia, kontrastierot ovat liian suuret. Sama ongelma talvisin, jos lumi on maassa. Itse tykkään kevään ja syksyn valoista, syksy on vielä parempi, koska ympäristö on yleensä hyvin kuvaksellinen, jolloin taustasta on helpompi saada parempi.

Välineillä on väliä. Pokkareilla ja kännyköillä ongelma on suuri syväterävyysalue, mikä johtaa siihen, että jousta on vaikea saada erottumaan taustasta. Järkkäreillä ongelma on taas toisinaan päinvastainen - välillä syväterävyysalue jää liian lyhyeksi. Lisäksi, jousi on niin pitkä esine, joten kuva pyritään rajaamaan aika tiukasti. Silloin huonon optiikan vääristymät vaikuttavat kuvan laatuun.

Lyhyesti, yksityiskohtakuvat ovat vielä ihan hallittavissa pienellä vaivalla mutta kokojousikuvat ovat vaikeita. Sitten kun tekniikka on hallussa, niin voi ruveta ottamaan niitä oikeasti hienoja kuvia!

Aivan, pahoittelut @M.Reinikainen sieltä unohtuikin. Netistä löytyykin pilvin pimein Miken ottamia kuvia.

Kuvaaminen on tosiaan hankalaa. Pienet esineet juurikin menee vielä, niiden oltaessa liikuteltavia parhaisiin olosuhteisiin ja taustoja vasten. Laitappa tuommoinen 2 metrinen sotatorrakko, niin heti tulee hankalampaa… Vaatii siis suunnittelua. Vähän harmittaa kun piti siihen sun kirjaan ottaa kuvia, mutta yritän nyt parhaani että jotain sellaista saan mitä kehtaa esitellä.

Jenkit joskus hurvittelee aika kovastikin jousikuvissa, primitive archerilla on kuvia vuolaan virran varrella, valtavien kanjonien päällä ja aavikkojen keskellä. Nuohan ne olisi mahtavia paikkoja, ehkä pitäisi valkata vähän taustaa sitten tuohon suuntaan.
Olenkin tykännyt tuosta sun tilleripuusta, näyttää valkoinen seinä aivan kuin juuri tälläiseltä valokuvauskankaalta. Oma ristikko on vähän nuhjuinen ja sinne päin, ei taida olla edes viivat suorassa… :laughing:

Entäpä tilleripuussa kuvan otto, otatko ajastuksella ja kolmijalalla? 4k videon kuvaaminen on hyvä vaihtoehto, josta sitten irroittaa kuvan juuri sopivalla hetkellä…jos on kamerassa mahdollisuus siis.

Hyvin otetut kuvat on aina hienoja!

Näin tablettiaikana tuntuu tableteilla saavan hyviä kuvia. Tabletilla tulee sommiteltua kuvaa paremmin, kun näyttöpääte on iso. Itse tykkään talvella otetuista kuvista. Luonnonvalossa kuvaaminen edellyttää jotain ymmärrystä valotuksesta. Sisällä kuvattaessa kannattaa panostaa valaistukseen. Täytyy todeta, että hyvillä kuvaajilla on aina kokemuksen tuoma etu ja varsinkin sitä “kuvaussilmää”. Itse en ole kuvausammattilainen, mutta toki osaan jotenkin sommitella kuvia ja järjestää kuvausvalaistuksen. Ylivalotus on mielestäni se yleisin ongelma.

Samaa pätee tietysti myös kirjoittamiseen. Itse tiedeihmisenä arvostan akateemista “k i r j a k i e l t ä”, mutta ei sitä itsekään aina jaksa siihen panostaa. :wink: