Jousi

Onkos tämä hyvä jouseen puu?

Moro Santtu.

Näyttää vähän hopeapajulta. Yritä etsiä vähän raskaampaa puuta, vaahteraa, pähkinäpensasta, jalavaa, tammea, syreeniä, omenapuuta, jasmiketta, jne. Mikäli ei lykästä niin suora koivu tai pihlaja käy pidempänä jousena.

Paju on niin pehmeää puuta, että menee työ hukkaan.

Okei

Mulla on tossa suoraa koovua mugta haittaako jos on pari oksan kohtaa?

Tuossa mun lähometsässä on hyvää pihlajaa käyn katsomassa ja lautan luvaa

Voisin linkittää tähän tuon Tuomon tekstin, josta itse aloitin perehtymisen.

Lisäksi suosittelen lämpimästi käymään läpi muita keskusteluja aiheesta, koska kaikki jousentekijät ovat aloittaneet jostain ja joka ikinen on jossain vaiheessa kysynyt joko itseltään, kaveriltaan tai netistä, että “onko tämä hyvä”. Sitten kun tuntuu, että lukeminen kyllästyttää, niin ei muuta kuin yrittämään. Siinä sen viimeistään näkee, mikä on hyvä. Tai ainakin, mikä oli huonoa.

Jos kyseessä on ensimmäinen jousi, niin epäilemättä koko prosessi itsessään menee niin paljon opetellessa, että ihan ok puu riittää - ainakin omasta mielestäni. Mitä tahansa asiaa opetellessa kannattaa joka tapauksessa muistaa, että täydellinen on hyvän pahin vihollinen.

Juu itse olen 14v ja olen tosi innostunut jousien teosta


Onkos sopivaa?


Tai tämä leppä


Tollane pihlaja löyty pari oksan paikkaa

Tuo pihlaja on aika hyvä. Pienet oksat ei haittaa, kunhan et kolhi niitä puukolla kuoriessa.

Kannattaa käyttää kunnolla aikaa puun valikoimiseen. Usein oksainen ja mutkainen jousi on paljon työläämpi veistää ja menee rikki helpommin.
Kun valkkaa huolella parhaan, ei mene vaiva hukkaan. Sama pätee että ei kannata alkaa veistää jousta lepästä tai pajusta jos parempaa on.

Pidä tuo ittes mittasena ja seuraa Tuomon ohjetta niin jousi siitä tulee.

Juu

Kiitos vinkeistä

Pystyykös jänteen tehdä kuitusiimasta kun täällä ei ole myynnissä dacronia

Voi tehdä. Kuitusiima ei veny, dacron venyy. Kuitusiima on mun mielestä jopa siinä mielessä parempi.

Mutta märästä puusta älä tee mitään. Jos luet tuon linkatun pdf:n niin siinä puhutaan tästä.
Kuivata huoneen lämmössä, sitten saunan jälkilämpöön niin se on kohta jo kuiva.

3 tykkäystä


Tämä on eri jousi ja ollut kuivumassa ja toinen lapa on vähän vino haittaako?


Tuon verran

Ei haittaa, mutta sulla on heikko kohta tuossa oikealla puolella heti kahvan vieressä. Poista puuta oikean lavan keskikohdasta ja ulkosyrjältä.
Sillä saat oikean lavan balanssiin, mutta sitten pitää keventää vasempaa lapaa että saat lavat keskenään tasapainoon.


Ilmeisesti on vielä?


Nyt on aika pahan näkönem että pitääkö tota oikeaa puolta veistää että tulee hyvä?