Jousi Vaahterasta

Saatin Tuomolta muutama hylkyyn mennyt jousiaihio.Mukana oli kaksi vaahteraa joista rupesin lonkkareita kaivamaan esille.Malli on ilmeisesti flattari ja tästä piti tulla 70" pitkä,mutta toisessa lavassa 7cm kärjestä oli paha oksan kohta, joten tästä tuli sit tällänen lyhyempi 62,5" pitkä ja kahva n.30mm lavat leveimmillään n.40mm paksuutta sopivasti. Paunoja tulee riittävästi 27" vedolla n.45 jos kestää.Koe ammuntaa on suoritettu ja vatsa paahdettu. Heittää kivasti ja jos kestää 27-28" vedon niin tällä kyllä tulen kisaamaan jonkun primikisan.Itse olen jouseen tyytyväinen

Klikkaa kuvaa niin näkyy kokonaan.

6 tykkäystä

Hyvät lukemat olet saanut puristettua noinkin lyhyestä jousesta!
Vaahterasta harvemmin näkee jousia, mikä on sinällään jännä kun vatsapaahdettuna puu on todella hyvää luokkaa.

Olen muutaman tehnyt ELB tyylisen lonkkarin,mutta aina on kosahtanu.Pasin innoittamana kokeilin tälläistä mallia ja tuntuu toimivan.

Tässä vielä selästä kuva, Toinen aihio jo tekeillä,siitä pitäis tulla vähän pidempi.

Kuvan kohdalla kun parikertaa klikkaa saa suurennettua kuvaa!

1 tykkäys

Hienoa! Tuo puu poimittiin tosiaan polttopuukasasta mutta hyvä, että Mare sai tehtyä siitä jousen. Ei puussa sinänsä mitään vikaa ollut, mitä nyt joitakin vuosia ollut ulkosäilytyksessä ja ehkä juuri oksan takia meni hylkyyn. Tulevassa Taka-Hikiän kisassa on muuten sitten taas mukava hylkypino, josta nopeimmat voivat poimia puuta talteen!

Tuolla kisaan van. Polttopuukasan jousi on näemmä saanut tulta tuta. Melkein paloi, mutta jouseksi taipui. Hienompi homma.

Hyvältä vaikuttaa jousi, tänään vedin 28" ja hyvin kesti. Paunoja 45 Nyt vaan treeniä ja Petikon kisaa odottamaan.

3 tykkäystä

Nyt on toinenkin “hylkyvaahtera” valmis. Piti tulla 70" ja tulikin mutta samanlainen oksan kohta noin 10cm lavan kärjessä aiheutti öngelmia joten lyhensin 62" eli sama kuin toinenkin.Paunoja tuntus olevan aika reippaasti. Noin 25" vedolla 45lb No nyt on kaksi toimivaa jousta Lietoon.

3 tykkäystä

Hyvältä näyttää Mare. Olet adaptoitumassa vaaralliseen lajiin: jousien tekemiseen. Se on hieno laji, kerrasaan verraton. Lajin ainoa varjopuoli on että se vie aikaa ampumaharjoittelulta. Toisaalta, valopuolena taas että oppii ymmärtämään tämä lajin näennäisesti yksinkertaisia toisasioita.
Jeah, anna käsityöpisteitä 5+5, kun jousia on kaksi. Voinko lähettää pisteet kirjekuoressa?

1 tykkäys

Kiitos Juha! olen jos jonkinlaisia jousia yrittänyt väsätä yleensä ne on liian löysiä 25-30lb mut niistä on tullut hyviä lasten jousia. nyt olen löytänyt tämän mallin joka lienee aika perinteinen flattari mikälie,mut toimii kivasti ja tuntuu kestävältä.Palautuu ammunnan jälkeen hyvin ja heittää ihan kivasti.Ne pisteet kyllä talletan mielelläni ja arvostan niiden antajaa kiitos!!! Mut nyt tämä primijousi harrastus alkaa tuntua hyvältä kun pääsee omatekoisilla vermeillä harrastaan.Jos pärjää niin tuntuu monin verroin paremmalta.

Näyttää hyvältä jouset. Täytyy omaa vaahteraa fiilistellä vähän. Viime keväänä kaadoin noin 8cm aihion ja välillä jaksanut jatkaa. Jousesta oksien takia kahvan kohdalta joutui vuolemaan paljo pois ja pienen luumupuu kaistaleen siihen liimasin. Kummatkin puut kaadettu lapsuudenkodin pihalta mikä jouseen on omanlaista arvoa tuonut. Paunoja 55lb pituus 70" mikä on tänään tehdyllä pellavajänteellä ollut ihan mukava ammuttava. Kahva jostain vanhasta nahka palasta. Nokit vahvistettu pihjalan nilasta punotulla narulla.

Hieno jänne. Jousen kädensijan oksat olisi jättänyt sinne kun kädensija voi jättää jäykäksi. Kova on rasitus nyt kädensijojen lähellä. Auts.
Ohjaa seuraavassa jousessa taipuma lapoihin mahollisimman tasaisesti, ei kädensijan viereen.

Kolmanneksi pellavanteeksi tuli aika tasaisen oloinen. Kuhan hetken kestäisikin.
Puu oli tummunut oksien ympäriltä ja haurastunut niin ajattelin vähän vuolla mutta jatkui ja jatkui ja tossa tulos. Vahvike jäi liian lyheksi myös mutta annoin olla. Puoleen vuoteen en ole kun muutamat kerrat ampununu tällä. Uutta tulee alotettua ennen ku vanhat valmiina. Nyt kun oikeen mittasen jänteen sain aikaseksi niin voishan ton viimeistellä. Kahvan kohdalta saman paksuinen kuin lapojen levein kohta vielä. Ottaisko 10 paunaa pois niin olis mukavempi useempia sarjoja ampua.

Hienoa! Mikäli et jo tiennyt, niin jänteitä tehdessä kannattaa testata yhden langan vetomurtolujuus ja laittaa jänteeseen lankoja niin, että varmuuskerrointa tulee vähintään 4. Itse olen käyttänyt pellavajänteissä nyt Tuomon testaamaa kuuden varmuuskerrointa. Miksi tuossa jänteen päässä on vahvikepunos, vaikka silmukka näyttää flaamilaiselta?

Hurja tuo jousi kun on tuolla tillerillä kestänyt 55lb. Ainakin näin pihlajan ja koivun puristuslujuuteen tottuneena. Makiat nokit, mun lempparityyli nuo punosnokit.

1 tykkäys

Kiitoksia! Flaami tyylillä tosiaan koitin tehdä. Alkoi arkarruttamaan punos niin päätin vahvistetta laittaa. Mehiläis vaha oli ties kuinka vanhaa ja opiskellessa kokeilun kautta mennään. Yhden säikeen tai oikeestaan se naru oli kolmesta säikeestä punottu 4.65 kiloa kestävä ja 16 säiettä jänteessä. Se tossa jänteessä jännittää kun teroissa vissiin se 164lb pitäis vain kestää. Seuraaviin jänteisiin käytän tarkoitukseen tehtyä pellavaa enkä mitään kangaskaupan narua. Punonnon harjoittelu ja kärsimättömyys että pitää päästä kokeilemaan äkkiä johtaa aina tämmöseen. Aina onneks oppii lisää. Saa nähä kauan pihjajan nila kestää käyttöä. Märkänä kun kuorii ja jaksaa tarkkaan nilan irrottaa nii ei raaski pitkiä säikeitä poiskaan heittää ja käytän niitä kaiken näkösii projekteihin taiteesta jousiin. Nyt kun noita aihioita alkaa olla isompi kasa niin jätän kyllä nilat jousen pittaan kuivumisen ajaksi ja näyttäähän ne hienolta valmiin jousen pinnassakin. Eniten tykkään jousista mitkä mahdollisemman paljon kepeiltä näyttää ja puun kasvun profiili vielä havaittavissa.