Ikinä en ole käyttänyt mitään " pinne " narua tai jotain tilleröintiä ja hyvin onnistu yli 70-jännejousta yli 25-vuotta sitten,…kumminkin tein ensimmäiset voimakkaasti vastakäyrät päät nuotiotaivutuksella…yhteenkään jouseeni en ole käyttänyt mitään " muottia " koska nuotiotaivutuksessa kun puu jäähtyy se jää muotoonsa ja kun jouset ovat olleet 70cm - 230 cm ( Kyodo jousi ) välillä…ois ollut aikamoinen homma tehrä jokaselle oma muotti mitä tuo höyrytys pelleily vaatii…homma on karannut käsistä siinä että , aina yritetään aivan liian vastakäyriä …jotka sitten hajoaa …voi tietysti tehdä kokeiluja missä menee raja…jos osaa homman hyvin…mutta muuten keskittysin tekemään jousta jota on mukava käyttää…mun mukavin ja paras oli 148 cm jalavajännejousi 48 paunaa 28 tuumaa vetopituus…ihmetyttää miksi vetopituudet ovat porukalla jännejousissa aivan alakanttiin ( yksi poikkeus tuol oil ) muttakun mul 48tuumanen jalavajänne kesti 28 tuumaa vetoa 25-vuotta sitten en oikein ymmärrä mitä porukka oikein on tehnyt muuta kuin soittanut suuta täällä jousinetissä…nyt on tullut onneksi oikeita tekijöitä keskusteluun …jotka myös tekevät jotain…vihdoinkin,…vaikka yli 25-vuotta tein 13-sivun tarkan selosteen jännejousen ja jännenarun jänteestä tekemisestä , joka ei veny vaikka kastuisi kaatosateessa , ja lyön vetoa että parempaa ohjetta ette löydä…en ole itsekään löytänyt ja myös näytin hänelle yli 10-vuotta sitten kuinka liimaan jänteet…niin silloin hän väitti täällä ettei niin voi tehdä …että hajoaa…mutta ainakin nykyään kaikki youtuben osaavat , taitavimmat tekevät niin… alunperin voisi hän ehkä tarkistaa ohjettaan yksi litra vettä ja 70grammaa jänisliimaa …johon taitaa uskoa vieläkin…vaikka se on ohje öljyvärimaalaus kankaan pohjustukseen…eli ei mikään ihme ettei mikään toimi hänellä …Markku Vilppola tajusi heti liiman oikean paksuuden merkityksen kun näytin jänteitten liimauksen …ja se tärkein minkä huomasin joskus78-79-vuonna , että monet vanhat miehetkin puhuivat jostain tietävästi …mutta eivät olleet kumminkaan tehneet ITSE …ja samaan törmää yhäkin jatkuvasti , oikeitten ammattimiesten 40-vuotta seppänä ym.vastaavat ammattimiehet , ei ole mitään ongelmia ilkinä , koska he huomaavat heti puhunko kokemuksesta tai kirjatiedosta…itse puhun vain sen minkä olen tehnyt , en siitä mitä joku on kirjoittanut aiheesta , niissä on aivan liian paljon virheitä jotka ovat yli satavuottakin nykypäiviin asti olleet , kun ei kukaan ole vaivaitunut tarkistamaan tietoa ( esim: 1910 eka painos suomalainen , pienessä puukirjassa luokiteltiin paju kovaksi puuksi, eli saarnen luokkaan ja 2010 meidän hirsirakennus puuprofessori kirjassaan lainasi tätä satavuotta eri kirjoissa kulkeutunutta " tietoa " virheellistä tietoa totena…muuten hän kyllä on hyvä kirjansa tiedoissa…mutta…viisaskin erehtyy välillä …mutta tämä jousinettifooruumi keskustelu on tavallaan turhaa vääntämistä…mieluummin levittäkää harrastusta esim . alueenne partiolaisis nuorissa …itse pidin partiolaisten ilmaista harrastupajaa ja myös muutamia vipukeihäs jousiammunta leirejä tapahtumia…ja niissäkin ideana oli et näytin vaan vehkeet …keihäät jouset…ja ei tarvinnut muuta …olin aina suosiolla syrjässä heidän innostuttuaan ( kaupunki kakarat ovat ihan hirviöitä …suosittelen…maalaiskakaroita …ovat vähemmän ADHD …jotain ) MINÄ höperö vajaa skitsofreenikko olen nauttinut ihan yksin typerästä lapsellisesta jousiharrastuksesta yli 50-vuotta …ilman kirjoittelua nettiin koko ajan koettakaa ymmärtää …paljon muutakin käsitöissä on löytynyt …pelkästään yhteen asiaan keskittyminen ei edistä Skitsofreenisen luonteeesi paranemista ( jousi…jousi…jousi…jne )…joten olen tehnyt soittimia ja sit käsitöitä kivikaudesta ----------- kultasepänhommiin melkein kaikea siltä väliltä …mikä nyt sattuu kiinnostamaan …ja muuten eri alueitten käsityöt tuovat ideoita myös muihin käsitöihin…siksi esim . koulutetut kultasepät ovat huonoja korusuunnittelijoita ja yleensä vain matkivat ulkomaalisia korumalleja …mutta eivät voi siksi saada virallista hyödyllisyys mallikorusuojaa …vaikka bisnes pyöriikin kymmenissä miljoonissa euroissa…niin eivät suomalaiset parhaimmat voi siihen osallistua…koska kopioivat mallinsa ulkomailta…mutta ei mikään ihme ettei suomi menesty …jos vain kaikki yrittää aina vain kopioda muitten ulkomaalasten ideoita…samaa on myös nähtävillä näissä jännejousi tekemisissä , eli aina plussaa jos joku taitava uskaltaa tehdä rohkeasti erikokeiluja …aloittelijoiden ei ehkä kannata kokeilla…mut joskus voi käydä niinkin että aloittelijan höperö kokeilu mullistaa kaiken…mut sit se ei enään onnistukaan seuraaval kerral…elämä on hassua…et osaa mitään onnistut…mut sit et enään onnistu…mut se on kivaa
Edit: Ylläpito poistanut asiattomuuksia. Henkilökohtaiset asiat hoidetaan aina henkilökohtaisesti, ei julkisella foorumilla.