Jousenrakentamisesta ja vähän muustakin

En ymmärrä sarvijousista yhtään mitään muuta kuin että on aivan liian tehokas mun vaistoammuntaan , eli ampuu aivan liian korkealle mitä mun vaistotuntuma tuntee… koko tilleröinti on aivan naurettavaa nyky ihmisen pelleilyä , itse en " tilleröinnyt yhtäkään yli 70-kymmenestä jännejousesta jiotka tein 25-30 vuotta sitten ja jos tein taivutuksia niin aina nuotio taivutuksina , näillä sivuilla aivan naurettavia kuvia tilleröinnostä ja sitten keskustelua siitä joka jatkuu ikuisuuteen …mutta jos joku puhuu asiaa niin loppuu kommentointi lyhyeen…onneksi on nyt tullut vihdoinkin tekijöitä jotka oikeasti tekee ja tietää kokemuksesta jousen teosta…mutta heilläkin on välillä pientä lipsumista siinä että erehtyvät arvio kommentoimasn jostain mistä ei heillä ole omaa kokemusta …kun jousihöperyys kommentointi käy liian kuumaks…tänään mulla eka kerta kun kommentoin…ja en tajua että jotkut on yli 40-vuotta jaksanut jauhaa aivan turhaa vääntöä …jousi sitä …jousi tätä…mutteivät ole kumminkaan ole tehneet niitä sen kummemmin…ehkä yks kahes tai viides vuodes…itte tein jännejousia 25-30 vuotta sitten 9-11 kpl vuodes , en niistä kauhiasti tiedä , koska tein vain huvikseni ja kokeilin vähän kaikkea…mutta ihmetytti kyllä näitten jotka ovat tekemässä kommentit jo siihen aikaan… itse olen aina näyttänyt avoimesti kuinka jännejousi liimataan, itse olen aina jakanut kaiken kokeilemani tiedon , koska se vie eteenpäin myös minua vaikka joku olisi minua parempikin , niin ei se ole minulta pois , koska edistyn myös itse …vaikken olisikaan SE paras :slight_smile: tärkeintähän on että kaikki onnistuisivat…ja hienoa että täällä nyt minua taitavammat ovat ruvenneet jakamaan tarkempaa tietoa…yksi pikku juttu mitä aina tein jännesäikeen kumpaankin päähän , niin revin ne ohenevaksi , teräväksi , niin että jännekerros limitys olisi mahdollisimman hyvä…järkytyksekseni moni hyvin taitavakin tekiä Youtubella ei tee niin…mut mä oon " varmuuden " vuoksi varovainen ettei tuu ilmakuplille sopivia paikkoja kun jänteessä on " tylppä " pää…tota tylppä pää jänne juttuu näkyy jopa turkkilaisten jousien tekijöissä…ei…en pysty ymmärtämään miks noin pelleilevät …etenkin kuinka suuritöinen ja vaikea työ on jo tehty sarven ja puun liimauksen suhteen , jossa ovat tosi tarkkoja …mut sit ottavat kyllä typerän riskin etteivät tee yhtä hyvin jänteitä ???

Edit: Ylläpito poistanut asiattomuuksia. Henkilökohtaiset asiat hoidetaan aina henkilökohtaisesti, ei julkisella foorumilla.

Ikinä en ole käyttänyt mitään " pinne " narua tai jotain tilleröintiä ja hyvin onnistu yli 70-jännejousta yli 25-vuotta sitten,…kumminkin tein ensimmäiset voimakkaasti vastakäyrät päät nuotiotaivutuksella…yhteenkään jouseeni en ole käyttänyt mitään " muottia " koska nuotiotaivutuksessa kun puu jäähtyy se jää muotoonsa ja kun jouset ovat olleet 70cm - 230 cm ( Kyodo jousi ) välillä…ois ollut aikamoinen homma tehrä jokaselle oma muotti mitä tuo höyrytys pelleily vaatii…homma on karannut käsistä siinä että , aina yritetään aivan liian vastakäyriä …jotka sitten hajoaa …voi tietysti tehdä kokeiluja missä menee raja…jos osaa homman hyvin…mutta muuten keskittysin tekemään jousta jota on mukava käyttää…mun mukavin ja paras oli 148 cm jalavajännejousi 48 paunaa 28 tuumaa vetopituus…ihmetyttää miksi vetopituudet ovat porukalla jännejousissa aivan alakanttiin ( yksi poikkeus tuol oil ) muttakun mul 48tuumanen jalavajänne kesti 28 tuumaa vetoa 25-vuotta sitten en oikein ymmärrä mitä porukka oikein on tehnyt muuta kuin soittanut suuta täällä jousinetissä…nyt on tullut onneksi oikeita tekijöitä keskusteluun …jotka myös tekevät jotain…vihdoinkin,…vaikka yli 25-vuotta tein 13-sivun tarkan selosteen jännejousen ja jännenarun jänteestä tekemisestä , joka ei veny vaikka kastuisi kaatosateessa , ja lyön vetoa että parempaa ohjetta ette löydä…en ole itsekään löytänyt ja myös näytin hänelle yli 10-vuotta sitten kuinka liimaan jänteet…niin silloin hän väitti täällä ettei niin voi tehdä …että hajoaa…mutta ainakin nykyään kaikki youtuben osaavat , taitavimmat tekevät niin… alunperin voisi hän ehkä tarkistaa ohjettaan yksi litra vettä ja 70grammaa jänisliimaa …johon taitaa uskoa vieläkin…vaikka se on ohje öljyvärimaalaus kankaan pohjustukseen…eli ei mikään ihme ettei mikään toimi hänellä …Markku Vilppola tajusi heti liiman oikean paksuuden merkityksen kun näytin jänteitten liimauksen …ja se tärkein minkä huomasin joskus78-79-vuonna , että monet vanhat miehetkin puhuivat jostain tietävästi …mutta eivät olleet kumminkaan tehneet ITSE …ja samaan törmää yhäkin jatkuvasti , oikeitten ammattimiesten 40-vuotta seppänä ym.vastaavat ammattimiehet , ei ole mitään ongelmia ilkinä , koska he huomaavat heti puhunko kokemuksesta tai kirjatiedosta…itse puhun vain sen minkä olen tehnyt , en siitä mitä joku on kirjoittanut aiheesta , niissä on aivan liian paljon virheitä jotka ovat yli satavuottakin nykypäiviin asti olleet , kun ei kukaan ole vaivaitunut tarkistamaan tietoa ( esim: 1910 eka painos suomalainen , pienessä puukirjassa luokiteltiin paju kovaksi puuksi, eli saarnen luokkaan ja 2010 meidän hirsirakennus puuprofessori kirjassaan lainasi tätä satavuotta eri kirjoissa kulkeutunutta " tietoa " virheellistä tietoa totena…muuten hän kyllä on hyvä kirjansa tiedoissa…mutta…viisaskin erehtyy välillä …mutta tämä jousinettifooruumi keskustelu on tavallaan turhaa vääntämistä…mieluummin levittäkää harrastusta esim . alueenne partiolaisis nuorissa …itse pidin partiolaisten ilmaista harrastupajaa ja myös muutamia vipukeihäs jousiammunta leirejä tapahtumia…ja niissäkin ideana oli et näytin vaan vehkeet …keihäät jouset…ja ei tarvinnut muuta …olin aina suosiolla syrjässä heidän innostuttuaan ( kaupunki kakarat ovat ihan hirviöitä …suosittelen…maalaiskakaroita …ovat vähemmän ADHD …jotain :slight_smile: ) MINÄ höperö vajaa skitsofreenikko olen nauttinut ihan yksin typerästä lapsellisesta jousiharrastuksesta yli 50-vuotta …ilman kirjoittelua nettiin koko ajan koettakaa ymmärtää …paljon muutakin käsitöissä on löytynyt …pelkästään yhteen asiaan keskittyminen ei edistä Skitsofreenisen luonteeesi paranemista ( jousi…jousi…jousi…jne )…joten olen tehnyt soittimia ja sit käsitöitä kivikaudesta ----------- kultasepänhommiin melkein kaikea siltä väliltä …mikä nyt sattuu kiinnostamaan …ja muuten eri alueitten käsityöt tuovat ideoita myös muihin käsitöihin…siksi esim . koulutetut kultasepät ovat huonoja korusuunnittelijoita ja yleensä vain matkivat ulkomaalisia korumalleja …mutta eivät voi siksi saada virallista hyödyllisyys mallikorusuojaa …vaikka bisnes pyöriikin kymmenissä miljoonissa euroissa…niin eivät suomalaiset parhaimmat voi siihen osallistua…koska kopioivat mallinsa ulkomailta…mutta ei mikään ihme ettei suomi menesty …jos vain kaikki yrittää aina vain kopioda muitten ulkomaalasten ideoita…samaa on myös nähtävillä näissä jännejousi tekemisissä , eli aina plussaa jos joku taitava uskaltaa tehdä rohkeasti erikokeiluja …aloittelijoiden ei ehkä kannata kokeilla…mut joskus voi käydä niinkin että aloittelijan höperö kokeilu mullistaa kaiken…mut sit se ei enään onnistukaan seuraaval kerral…elämä on hassua…et osaa mitään onnistut…mut sit et enään onnistu…mut se on kivaa :slight_smile:

Edit: Ylläpito poistanut asiattomuuksia. Henkilökohtaiset asiat hoidetaan aina henkilökohtaisesti, ei julkisella foorumilla.

Stori…Hartonen mun kirjotus ei ollut sulle suunnattu…tosin pikkanen yli vastakaaren tekeminen sinulla aiheutti avautumiseni …ja …mutta …tilleröinti on " nykykorkeateknolokiaa " joka yrittää syrjäyttää sen kuinka asiat tehtiin ennen…inkkarit eivät ikinä tilleröineet emmekä mekään kivikaudella muinoin …tilleröinti vie pois sen tuntteen mikä on puussa sinun silmiesi kuvaan , se alkuperäinen että miltä jousi tuntuu …joutuu valitettavasti tilleröinnissä sivuun…tosin tykkään tehdä itse epäsymmetrisiä kahva alempana ( kyodo ) jousia , joissa nuoli lähtee jousen keskeltä , eli ylympi lapa pitempi , alempi lapa lyhyempi…mut se on vaan mun tapa…myös lyhykäsis jousis…mun eka oli noin ja sen jälkeen kaikki muutkin ja siin ei tarvi ylemmäks asetella nuolen nokki pistettä , vaan se on aina 90 astetta…eli nuoli lähtee samallalailla niinkuin Ishillä.

Edit: Ylläpito poistanut asiattomuuksia. Henkilökohtaiset asiat hoidetaan aina henkilökohtaisesti, ei julkisella foorumilla.

@Muri lla huono päivä vai mitä, kun pitää noin nuivasti aloittaa julkinen foorumikirjoittelu? Mielelläni lukisin ihan kokemuksia jännejousien rakentamisesta ja miten niitä tehdään ilman tilleröintiä, tai miten tehdään oikea jännejänne tai miten liima tehdään ja niin edelleen. Eli kunnon asiaa!

Muri kirjoitti:
70-jännejousta yli 25-vuotta sitten,…kumminkin tein ensimmäiset voimakkaasti vastakäyrät päät nuotiotaivutuksella…yhteenkään jouseeni en ole käyttänyt mitään " muottia " koska nuotiotaivutuksessa kun puu jäähtyy se jää muotoonsa…

Menna:
Nyt kiinnostaa paljon.

Onko Muri, Muri Salin, jonka erittäin lyhyt sarvijännejousi on Simolla?
70 jännejousta on kunnioitetttava määrä jännejousia. Itse olen tehnyt jännejousia 20-25 jos mukaan lasken kaikki ihan alun kokeilutkin niin ehkä n.30kpl. Ensimmäiset ilman vastakäyriä päitä ja B-profiilia. 2012 eteenpäin juuri näillä profiileilla käyttökelpoisinta puulajia etsien ko profiloituun jouseen, ja nimenomaan puulajista joka löytyy kotomaasta.
Ideana että kaikki tehdään itse: puun kaato, profilointi, jänteiden keräys, jänteiden liimaus jne.

Jännejousia saarnesta x5, tuomipihlajasta x2, tammesta x1, orapihlajasta x1, syreenistä x3, vaahterasta x1, marjakuusesta x4, jalavasta x2, kriikunasta/luumupuusta x1 ja 3 x sarvijousta lisäksi.
Vain yksi jännejousi on hajonnut 9 vuoden aikana, kaksi purkasin huonon puuaineksensa takia, jotta sain jänteet kiertoon.
Jousien vetopituuteen kommentoin että tein historiallisten (osimoilleen) mittojen mukaan, joten 23 tuuman veto on aika luonollinen alle 130cm jouselle. Toki voi tehdä jännejousista minkä pituisia itse haluaa, mutta mulla oli tuo pituus/historiallisuus kiinnekohtana. Olkoon sitten alakanttiin Murin mielestä.

Nyt siis kiinnostaa kovasti nähdä näitä Murin jousia valmiina. Olen ollut foorumilla kutakuinkin tiiviisti 2011 lähtien ja en ole näitä jänteiden liimausoppaita tai ammuntajänteen teko-ohjeita missään koskaan nähnyt. kolme eri foorumia on ollut. Kaivanut vanhaakin foorumia silloin liittyessäni aika lailla. Ja sehän on yhä selattavissa. Minkä nimimerkin takaa ohjeet löytyvät?
Vielä parempi jos työvaiheista kuvia. Vastakäyrän pään taivuttaminen nuotiolla jne. Miksei kuva 230cm kyodo jännejousestakin! Mahtaa painaa sen jänneselystys aika paljon… paitsi jos on amerikkalaisittain vain “sinew lined” - eli jännesuojattu yhdellä kerroksella.
Eihän tuollainen määrä jännejousia ole voinut tuhoutua kun ovat taiten tehdyt. Kuvia kehiin, kiitos.

Omillani olen ampunut tuhansia laakeja kullakin, joillain kymmeniä tuhansia. Ja kun olen tehnyt puolet vähemmän jännejousia kuin Muri, niin nehän ovat kai laadultaan jopa heikompia ja silti yhä ehjiä. Nyt silmän eteen Murin jousia puhetta tukemaan kun lauseet tuolla ylhäällä putoavat omaan makuuni jopa leuhkaan sävyyn.

Ennen oli ajat paremmat, ei jousiakaan tilleröity prkl…

No mutta eikun joukkoon vertaamaan tekeleitä. Seuraavat kisat taka-hikiällä? Sinne on kutsu täällä foorumilla.
Vähän hämmentävää jos jousia ei autenttisuuden takia voisi tilleröidä tarkkaan, mutta intiaanihenkistä jousta vedetään peräti 28"? Saatikka että jänneselystetty jousi on noin pitkä. Olivatko oikeasti? Onko tästä jotain löytöjä/historiallista todistetta?
Voisin minä kai 160cm jousen tehdä jota vedetään 32", mutta ei vaan ole kiinnostanut. Ei sillä, voisihan se olla ihan hyvä peli. Tota mun viimesintä ugria varmaan voisi vetää 30". Ei tosin voisi vetää niin pitkälle jos ei olisi kunnolla tilleröity. :wink:

Teorisoinnit vanhasta on vähän vaikeita, kun on todella vaikea tietää monia detaileja. Turkkilaisilla oli tepelikkejä, eli taivutusmuotteja nyörein. Miksi ei olisi ollut myös höyrytystä varten?
Jos on tuoretta puuta mitä käyttää ja nuotio, hyvä on, moni asia onnistuu. Mutta entä jos asuu keskustassa ja pääsee jonnekin koulun tiloihin jousikurssille lankusta tekemään?

Tulee toisinaan vastaan näitä myyttejä miten valmiiksi luonnon muovaamat rekurvit jne. pitäisi hakea metsästä - ainoa ongelma vaan että ei taida olla juuri yhtään löytöä missä tämä voisi olla todettavissa. Se on tuore/kostea puu ja lämpömanipulointi kun mutkat on autenttisesti tehty.

Minä olen ollut hiljaa , sen 25-30 vuotta joskus erehtynyt vilkaisemaan tänne ja törmännyt vain älyttömään samaan ikuiseen vääntämiseen jousista joka on alkanut jo 80-luvuvulla …mihinköhän ovat jouseni hävinneet …, vain kaksi myin , se lyhyt osage jousi , myin 300 markkaa , eli 50 euroa , yhden vaihdoin intiaani naisen mekkoon , ja yhden parhaimmista hikkorijousista kahteen kotkansulkaan ym.ym en niitä tarkkaan enään muista…kun menin Kuralan kylämäkeen töihin tein soittimia , Rebeg viulun , kanteleita ym. sit tein pomolle Markku Ikäheimolle sen jalka jännejousen kaaren ja yhden jännemarjakuusijousen ja yhden syreenijännejousen …en muuta , täällä taas kirjoitellaan kaikki asiat väärin minun tekemisistäni mm.että olen kuralassa tehnyt katajajännejousen ja eskimo jännejousen (jotka olin tehnyt yli 15- vuotta aikaisemmin ) jonka joku on sieltä näköjään ryöstänyt itselleen , vaikka jätin ne vain opetusmielessä sinne ,että porukka vois oppia tekemistäni virheistä …ja muuten olkaa tyytyväisiä etten ole tehnyt mitään kymmeneen vuoteen…saatte sählätä ihan rauhassa :slight_smile: Mutta sen sanon että minulla on aivan eri näkökohta mitä jousen kanssa pelleilen , se ei ole minulle pullistelun väline vaan samalla lailla kuin kakarana huvikseen sähläys , mun pullistelut on käsitöissä ihan muissa touhuissa …joissa tietysti olen maailman paras psykopaatti . Siis lähinnä vain pyrin tekemään mukavia kivoja jousia , eiväthän jousiammuntaseuroissakaan tarkkuutta ammu tyypit millään jäykillä jousilla , vaan aina alle 50 paunaa jousilla ja he eivät hukkaa aikaansa turhaan pauna pullisteluun…Kyodo jousi löytyy jostakin Salon kaupungista …jäi parvekkeelle kun muutin …mut se ei harmita , se harmittaa et jäi Maailman paras kätevin aivoparkitsemani oma malli nuolijousikotelo…nahanparkitus kun on ei kivaa touhua . .



2 tykkäystä

Yllä joitain vanhoja kuvia 25- vuoden takaa , pikku sarvijousesta tossa huomasin vasta nyt että, eihän siinä ole vielä edes jännepäällystä liimattu …no se on Simolla nyt…pikku lelu :slight_smile:

Myöskään yhtäkään biokomposiitti jousta en ole valmistanut , vaikka täällä niin väitetään , tein vain kaksi pientä kokeilua kuinka karhealla viilalla viilattu sarvijauhe toimisi jännejousen vatsapuolella , jäi kokeilu vähän kesken , mutta ideana voisi toimia , ehkä ,hyvällä kalanrakkoliimalla…mä hypin hommasta toiseen…tänään jousi huomenna diggeriduu , Tiibetin laulava kulho , nahka rumpu , kivikirves , bumerangi , vipukeihäs , munniharppu , ukulele ,kuorihuilu , nestemäinen miinus 196 astetta pakkassitkistettyjä veitsenteriä , kultasepän korut ,ym.ym.ym .ym.ym. venäläisiä eräkäsityövideoita muutama tuhat tuntia youtubelta , jne…ei en ole ADHD en yhtään…en…

Miksi nämä ylläpitäjät kirjoittavat kirjoitukseni jälkeen kun ovat poistaneen nimensä , että henkilökohtaiset asiat hoidetaan henkilökohtaisesti , kun olen jo kummallekin keväällä yrittänyt soittaa monta kertaa kuultuani kuralan kylämäestä että teidän vuokrasopimus loppuu että saisin kuralaan jättämäni jännejouset takaisin , laitoin myös kummallekin ylläpitäjälle tekstiviestin asiasta …eikä mitään vastausta…olenko minä se muka asiaton??? olen olut töissä keskisuomen museossa ja Turun kylämäenmuseossa , museologian professori Janne Vilkumaa on minun takana. Ihme touhua…ihan turhaan…

Edit: Tämän foorumin ylläpitäjillä ja Kuralan Kylänmäen verstaalla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Menna …sen olen huomannut että olet pitänyt joitakin kursseja liimauksesta , se on hyvä , että vihdoinkin on avointa näyttämistä , auttamista yhteisen asian hyväksi , minut löytää Telegramista …Muri Salin

Lueppa se minun sinulle lähettämä yksityis viesti kunhan saat ensin pääsi asemoitua maan pinnalle. Yhtäkään viestiä tai soitta et todellakaan ole minulle pistänyt. Tästä olen sata varma. Minullakaan ei ole olut sinun numeroasi vuosiin joten uudet tuntemattamat numerot tallentuu näihin uusiin älyluureihin koske ne kyselee niiden perään automaattisesti.

Tässä lyhyesti vastas ja ihan julkisesti.
Vuonna 2011 kun Ikäheimä poistui museolta tehtiin kuralassa suursiivous jonka yhteydässä ARMOTTA lähes kaikki mikä ei ollut museon opetus kokoelmaan kirjattu ylös päätyi topinojalle menevään jätelavalle. KAIKKI!
Siellä olin minä ja pari muuta tonkimassa niin omia kuin muittenkin “arvo” vehkeitä ylös ja säilöön nimilappujen kanssa.

Monia kepakoita ja mitälie yritelmiä otettiin säilöön ja mitä ei ehditty tai huomattu jatkoi matkaansa jätemaalle…

Ikäheimon ja kenen lie oppilaitten raaka veistettyjä aihioita lensi kymmenittäin lavalle. Osa katkaistiin jotta mahtui paremmin pinoon. Surullista mutta minkästeet.

Raaka totuus vaan oli, että jos ei ollut paikalla niin museo heitti mäkeen.
Minulla on muutama pelatettuan säilössä. Eskimo oli aluksi joku 4vuotta Emilillä ja sitten siirtyi minulle kun he muuttivat toisaalle.

Nuoliviinestäsi en tiedä mitään. Siellä on vai Vesa Tokolan yksi lantioviini kokoelmissa turvassa jos oikeinmuistan.

Joo.
Viides vuosi jokaviikkoista jousikurssia menossa (vai kuudes?). Sitä edelliset viisi vuotta viikonloppukursseja.
Lajin parissa on kiva puuhata.

1 tykkäys

Ihan mukavilta näyttää noi Murin jouset. Nuoliviinet on hieman lyhyitä tai nuolet liian pitkiä niihin, ainakin metsästyskäytöön. Tauluamunnassa viine voi olla melkein milleen vaan. Olisipa kiva nähdä noiden jousien toimintaa.