Jousen myyminen

Alkaa olla sen verran jousia, että ehkä yhden tai kaksi voisi laittaa myyntiin. Mietin lähinnä myyjän vastuuta ja takuuta. Annatteko myyntijousille jonkinlaisen takuun ja myyttekö “käyttömättömiä” eli vastavalmistuneita jousia? Pahin tilanne myyjälle olisi varmaan se, että jousi räjähtäisi ja sen seurauksena tulisi jokin silmävamma tms, tästä oli juttua PA-foorumillakin. Varmaan hyvinkin epätodennäköistä, mutta aina mahdollista. Ajattelin siksi, etten ehkä selystämättömiä jousia myisi kenellekään. Jännejouset olisivat turvallisempia, kun hajotessaan jousi vaan taittuisi tai murtuisi, mitään räjähdystä ei tule eikä puusäleitä lennä. Jännejousia taas ei oikein voi suoraan valmistuttuaan myydä, kuten Simo Yukun alustalla hyvin perusteli. Jos tekijällä on 100 % luotto jännejouseen, joka on testattu reippaasti yli tuhannella laukauksella, tarvitseeko se enää erillistä takuuta? Tämänlaisessa tapauksessahan jousi ei voi hajota kuin vääränlaisella käytöllä, joka ei tekijän vika enää siinä vaiheessa ole. Entäs sitten hinnoittelu?

Tämä on vaikea kysymys. Lähinnä tulee mieleen se, että jos jousi on lyhyt, niin miten varmistetaan se, ettei tuleva käyttävä ylivedä jousta? Määrämittaiset nuolet on tietenkin yksi keino mutta ei täysin varma. Puujousivalmistajilla takuut vaihtelevat välillä 0 - 12 kuukautta, keskimäärin noin 3 - 6 kuukautta. Mielestäni kaupassa on hieman huijauksen makua, jos tuotteella ei ole takuuta. Itse olen antanut vuoden takuun, koska hyvän puujousen pitää kestää käyttöä vähintään vuosikausia. Jos jotain ongelmia on tullut, niin se tulevat yleensä ihan alussa. Kestävyyden suhteen bambulaminaatit ovat aika varmoja.

Tulevan jousen käyttäjän “taustat” kannattaa selvittää, eli ostaja todella tiedostaa puujousen ja kuitujousen eron ja sen miten puujousta käytetään. Kuitujousi kestää kaltoinkohtelua mutta puujousi ei. Esimerkiksi ampujan kokemus ja todellinen vetopituus on hyvä selvittää kunnolla.

En minä ainakaan anna mitään sen kummempaa erillistä takuuta jousilleni. Sisäänammun kaikki jouset ensin itse ja todettuani jousen toimivan hyvin ja kestävän moitteitta normaali käyttöä, niin loppu on “korkeemmas kärees”. Luonnonmateriaalia oleva jousi kun elää niin monen eri asian vaikutuksesta, että mahdollisen katkeamisen toteaminen tekijän syyksi on tyystin mahdotonta.
Jousen ostajalla on oma vastuunsa siinä mielessä, että hänen on otettava asioista selvyys ja opeteltava jousta käyttämään. Minä ohjeista jousen ostajia tiettyy rajaan asti ikään kuin samaan hintaan ja vankempaa tietoa hamuaville suosittelen joko jousentekokurssejani tai vaikkapa jousimetsästyskurssejani.
Tietenkin jos sattuisi niin että jousi napsahtaa heti poikki tai alkaa vaikka saranoitumaan jostain kohdin heti alkuvaiheessa, niin asia korjataan.
Jos joku vetää joustaan ylivetoon tai muuten tunaroi, niin ei se myyjästä ole kiinni.
Jotkut ajelee autoillakin päin toisia autoja vaikka oman selityksensä mukaan ovat hyviä kuskeja ja “auto vaan lähti heittelehtimään”. Autolla ajoon ja auton huoltoon liittyvää tietoutta on mahdollista hankkia ja autojen suhteen onkin olemassa esimerkiksi autokoulu.

Olen muutaman kerran aatellut kehtaisiko myydä,kaupata nuita puujousiani…ei niistä paljoa voi kaiketi pyytää, työtuntien perusteella ei voi hinnoitella…vaikka muutaman tein päivässä…Puujousi, pihlajaa…esim. 62 " 43 # …oisko 70 eeroa paha hinta…mitä sanoo väki .