Jousella ampuminen vs. jousen rakentaminen

Miten käytätte aikaa jousen rakentamiseen vs. jousella ampumiseen? Teettekö enemmän jousia, vai ammutteko niillä enemmän? Tällä hetkellä itsellä menee enemmän jouseen liittyvissä puuhissa aikaa niiden rakenteluun. Suhde ehkä 30/70 rakentelun viedessä nyt voiton. Kesällä on kivempi ampua, kun ei ole näpit jäässä, joten nyt koitan väsätä muutaman toimintakuntoisen ja kestävän pyssyn jolla pääsisi sitten enemmän läiskimään kun sen aika on. Jos täällä joku metsästää, on varmasti suhdeluku toisinpäin, metsästyskaudella ei varmasti paljoa kerkeä sorvin ääreen raspia heiluttamaan. :grinning:

Joo juuri noin on mullakin. Laskeskelin että viimeisen viikon aikana 3 tuntia ampumista, 1 tunti jousen siklaamista, viilaamista ja hiomista ja 8 tuntia nuolivarsien muotoilua, sulkien leikkelyä ja nuolien tekemistä.

Vaikea sanoa, vaihtelee paljonkin. Ehkä keskimäärin puolet ja puolet. Jos on kylmää, märkää tai muuten vain ei ammunta kiinnosta, niin sitten verstaalla ja toisinpäin. Toisaalta, jos on vain puoli tuntia käytössä, niin sitten ampumaan. Jos vapaa-aikaa on käytössä enemmän, niin sitten useimmiten molempia, verstaalla ja ampumassa.

Mahoton kellottaa tarkkaa jakauman suhdetta. Metsästyskin kun on tavallaan ampumista, vaikka miltei aina laukauksia tulee nolla tai yksi. Kerran sain ampua metsällä 7 laakia ja kaikki ohi. Lämmittelylaakeja kuitenkin 10-20 aina. No sitten välineiden tekeminen painottunee usein alkusyksyyn ja maalis-kesäkuuhun. Sitten seassa meloo pidemmät projektit… tyyliin jänne- ja sarvijouset… keväällä uusin taulunuolisetin jos on ollut tarpeen. Kuus vuotta peräkkäin oon tehny kevätnuolisetin ja sitten pari muutakin. Varsinainen ampumaharjoittelu on satunnaista. Keväällä kyllä enempi kun on AR, Preeriakisa ja Petikon vaisto. Kesällä ampuu ilokseen ja trimmaa välineitä siinä samalla. Loppukesään olen joskus oikein satsannu ku on ne Turun kisat. Joskus treenasin 20y kisaankin mutta enää se ei nappaa.
Kaikkea suloisesti sekaisin kuin marjamehua ja viskiä nuorena poikana ja oksensin kaiken…
Taitaa silti välineiden tekoon mennä se n. 80% ja ampumiseen jäänee 30%. Mulla kun on erityistaito käyttää aika 110%. Hah. Kaikki eräily, nahkatyöt ja muut asuste/varusteasiat liittyy mun mielessä samaan jousikeittoon…