Jäykät jouset ja niiden käsittely

Tehdääs tällänen topikki mihin voi jokainen halutessaan laittaa vinkkejä isojen jousien (+100 paunaa) käsittelystä.

Itselleni osoittautui aika työmaaksi saada nyt jousi jänteelle kun oli ensikertaa isot paunat hyppysissä. En siis todellakaan tiedä vielä kuinka paljon yli satasen mennään mutta keppi painaa yli kilon ja minä riskinä pitkänä miehenä jouduin jo tuskailemaan jänteelle laitossa… sain sen mutta nyt sattuu rintalihaksiin… :sweat_smile:

Siinä on omia raskaita jousia ja vaikka itse olen pitkä, niin pitkän jousen jänteen kurottaminen viritysnarun kanssa on suht hankalaa kun jousi on jäykkä.

Onkos hyviä vinkkejä tuohon virittämiseen? Muita tapoja tai jotain helpottavia pikku yksityiskohtia millä jäykkä keppi saadaan ilman repimistä jänteelle… Mietinpä vain että miten joku Joe Gibbs laittaa sen 200 paunasen jousensa vireisiin…

Jäykin tekemäni jousi oli 110 paunaa. Se ei luonnollisestikaan mennyt jänteelle suoraan tai edes viritinnarulla, vaan ruuvasin navetan seinään tukipalikan kahvaa ja alalavan nokkia varten. Siinä oli sitten hyvä vääntää kunnolla ylälapaa, jotta jänteen silmukan sai paikalleen. Eli kaksi kiinteää tukipistettä, jolloin sain keskittää voimat rauhassa yhteen pisteeseen.

1 tykkäys

Maata vasten, työntää polvella kahvan kohdasta ja vetää käsillä jänteen jänneuralle. Tuollein menee kivasti alle 140 paunaset vireeseen. Mutta sitten tulee ongelmia kun ei oma paino riitä, jolloin otin Kaisun painamaan hartioista alaspäin, sillä sai 155# jousen vireeseen. Tietty sillon tilleröintivaiheessa oli refleksiä ja vastasi varmaan 170 paunaa jne.

Kyudo jousille ne käyttää tommosta palikkaviritystä kuten Tuomo jo kuvaili. Semmonenhan se olis oltava jos paljon jousia tekis. En tykkää noista viritysnokeista omissa jousissa. Ja muutenkin noita joutuu punnertamaan lähinnä tilleröintivaiheessa, sen jälkeen ne kevenee kuitenkin.

Mäkään en tykkää, enkä käytäkkään. Laitan vaan nahkan palat viritys narun looppeihin ja kiristyvät lenkit niin ei tarvitse ylimääräisiä uria tehdä.

Tuo maata vasten tyyli täytyy nyt sitten varmaan opetella kerta sillä käy paremmin.

Tekemäni 100-paunainen, 72-tuumainen jalavaselffari oli perkeleen työläs ja suorastaan riskialtis panna vireeseen (normaalisti läpiastumalla), ei vähiten siksi, että siinä oli tilleröinnin jälkeenkin jonkun verran leporefleksiä. Jännittäminen täyteen veto oli helpompi työ, sen myötä kun olin soutanut 45 - 50-kiloisia käsipainoja ja vetänyt leukasarjoja 30 kiloa vyöstä roikkumassa.

Samaan syssyyn tuli todennettua sekin sotajousiharrastajien teesi, että tosi jäykkä jousi on sitä helpompi jännittää, mitä (yli-)pidempi se on. Kaverin 110-paunainen, ehkä 15 senttiä pidempi jousi kun oli selvästi kevyempi ammuttava kuin omani.

Mulla saattaa siinä olla meidän pienen piirin ennätys, omin käsin vedetty melkein oma paino paunoissa vireeseen. :smiley: 155# jousen tilleröinti ja itse painoin 171 paunaa tuolloin (78kg).

Miten lie @Mikkolaht veti sen yli 200 paunasen ipe-bambun vireeseen? Siinä on kova temppu, varsinkin jos itse vetää yhdellä kädellä kahvasta ja toisella ujuttaa jänteen uraan. Hah. Ei saata melkein sata kiloa mennä yhdellä kädellä.

Minun tuo virittäminen on aika kokovartalotyö, polvi kahvaan, alanokki maahan (pehmeälle) ja kaksin käsin ylänokin juuresta kiinni+jänteen asetus uraan.

Joo kyllä tuo oma isoin, eli 92# menee vaikka tuosta edestä kampeemalla kun on 2 metrin jousessa vielä jokunen sentti settiä mutta tällänen 50mm reflexiä tuoreessa halossa onkin jo melkonen taivuteltava äkkiseltään…

Tein eilen 50 säikeisen pellava jänteen ja koitin sitä saada asettumaan mutta loppu tulema oli että jänne jäi liian pitkäksi ja täytyy se tänään avata ja punoa lyhyemmäksi.
Kovat paunat yllätti siinäkin että vaikka osasin jo vähän ennakoida sitä looppien venymistä uudessa jänteessä niin tämähän avasi niitä ihan reilusti… oli se ehkä jo vähän hankala saada näin paksu jänne punottua kunnollisesti.

Refleksi tekee tosi paljon lisävaivaa virittämiseen. Voisi tehdä testin, kaksi samanmittaista jousta mutta toisessa refleksiä 2" ja toisessa 0". Sitten ylipitkällä jänteellä tilleripuussa jännekorkeuden verran taipumaa molempiin ja kattoo kellosta paunat. Sanoisin että on kevyesti joku 30-40 paunaa enemmän siinä 2" refleksisessä kepissä.

1 tykkäys

Jep kyllä. Siitäpä se alkustressi tuleekin… :sweat_smile:

Omaa maksimia ei tullut testattua, mikä ehkä inan kaihertaa. 110# meni niin helposti, että 120# olisi ollut varmasti vedettävissä. En usko, että 155# olisi mennyt lähellekään, ilman spesifiä treeniä.

Ihmisillä on monesti epärealistisia käsityksiä siitä, mihin pystyy, jos x menee helposti. Rauta on opettanut, että kun oma maksimi alkaa lähestyä, seinä nousee todella nopeasti pystyyn.

Joo en tiedä maksimia itsekkään. Pari kesää sitten meni 130 paunaa ja se olis sellainen tavoite nyt että sais 120-130 haaremin haltuun ja vetää pystyisi sen 140-150.

Pitäis ensin nämä jouset saada aikaiseksi :grin:

Viritin sen venevinssillä tilleripuussa😃

Meinasin virittämistä, en jousen vetämistä vetopituuteensa (jännittämistä). En oo koskaan yli 110# vetänyt. Toki tavoite on, erityisesti pituusammunnassa sarvijousilla. Sillä ne 600-700 metriset laukaukset onnistuisi.

Hah niin olikin…

Kyllä sille ihan syysnsä varmasti ollut miksi useammassa MR jousen nokissa oli kaksi koloa.
Ja siis vain toisessä päässä kaksi ja toisessa yksi.

En nyt ihan mee vannomaan kuinka ison oikeasti saan “jalkasisään”
menetelmällä kun tuota taukoa ja aikaa on tässä vierähtänyt kun viimeksi sitä piirileikkiä leikin.
Azincourtissa pistin kaverin noin 140lb tripla lonkkarin vireeseen ja 2019 Gotlannissa pari 120-130lb kepukkaa.
Will lupasi enkuissa ollessani lahjoittaa minulle 170lb marjiksensa jolla Joe Gibbis kokeili stantardi enkkaa mutta jäi vähän vajaaksi. Noh se kalikka taipui muutaman sentin ja nokittamiseen olisi vielä ollut joku 6-8 cm…

130lb pitäisi noin teoriassa mennä kunhan lämmittelen, mutta esin normi satku menee ihan jalkankylkeä vasten taivuttamalla vieläkin.

Jousen pituus on ehkäse kaikkein oleellisin minulle.
Esin Evgenin 115lb joka on noin 187cm pitkä ei ole koskaan onnistunut minulta, mutta kaikki yli 195cm menee kevyesti.

Noniin kyllä tolla maata vasten vääntämällä tämäkin taipui aika kivuttomasti. Paunoista ei käryä, jousi painaa nyt kilon. Täytyisi tehdä iso jousi niillä hedeby kärjillä taas ja päästä niiden kauneutta harjoittamaan isoilla paunoilla… :woozy_face:

2 tykkäystä

Tolla tyylillä te isommat miehet saatte massaa siihen mukaan niin ei pitäs olla ongelma saada paljon isompikin jousi vireeseen noin. Ei oo nokeille tosin kiltein tapa ja likaseksikin jousi menee.

Hyvä kun Mikke virkisti muistia, että olihan siellä kaksi nokkiuraa alkuperäisissäkin jousissa.

Joo nyt on vihree lapa.

Laitoin verstaalle pölkyn päälle tausta pakan palasen. Ajoi hyvin asian ja menee siinä kivasti jänteelle.