Jänteiden hankinnasta (jalkajänteet)

Syksy lähestyy, sitä myötä hirvenkaatoaika ja mahdollisuus saada hirven jalkajänteitä. Kuka niistä mitäkin tekee, punoksia, jänteen tai selystyksen. Mitkä on ollut parhaita tapoja hankkia hirven jalkajänteitä?

Uskaltaako @JMenna paljastaa, vai onko pelkoa että ilmestyy kilpailijoita apajille? :smiley: Tuskinpa…

Otin tuossa jo metsästävän sedän kanssa puheeksi ja hän tuumaili kovasti että mitenkäs se leikkuu nyt tapahtuu. Selitin parhaani mukaan, jonka jälkeen totesi että miksipä ei roikutuksen jälkeen heidän kiintiöstä (3-4 hirveä) jalkajänteet liikenisi. Näistä jalkajänteistähän nimittäin juuri hirveä roikotetaan.

Onko teillä ollut tapana matkata itse paikan päälle leikkaamaan vai käydä jonkin sortin kauppaa hirvimiesten kanssa pari euroa/jalkajänne? Onko isojakin apajia löytynyt? Kuitenkin jalkajänteitähän menee useampi kappale per jousi.

Metsästäjiltä niitä saa. Pyydä koipia nätisti nivelen kohdalta katkaistuina, ei alempaa. Irroittelet jänteet sitten itse.
Eivät tee koivilla itse mitään, joutuvat heittämään pois jollei kukaan kysele. Nylkeminen ja jänteiden irroittelu on kuitenkin kohtuuton vaiva väsyneille metsämiehille. Jallupullo, kahvipaketti tms. on kohtelias tapa kiittää vaivannäöstä.
Koiran kasvattajien kanssa voi joskus tulla kilpailua.

hirvi roikotetaan “reiden” jänteestä joka kiinnittyy polveen, “sääri” katkaistaan lähes aina. Säärestä/pohkeesta saa sen parhaimman ja pisimmän jänteen.

Paikallisilta hirviseuroilta vaan reippaasti kyselemään, saattavat olla jopa tyytyväisiä kun ei tarvitse itse hävittää roippeita. Samalla kysäset nahat jos niille keksit käyttöä, yleensä nekin lähtee biolätteeksi tai jonnekkin maakuopan täytteeksi.

Kuten Juri ja Samuli sanoivat. Metsästäjiltä.
Harmina on jänteissä joskus se että kun metsästäjät rouheesti vetäisevät nahan pois, on veitsi pyyhkäissyt nahan alta kinnerjänteen poikki osin tai kokonaan ja se on lyhentynyt täten aika paljon. Sama koskee nahkoja. Nekin on nykyään juuri S.Sipilän mainitsemaa biojätettä ja nylky tapahtuu ilmeisesti huiskimalla ja mahd nopeesti. Ei porukoita kiinnosta jos taljoihin reikiä tulee siinä hötäkässä. Reiät hankaloittaa parkkauksessa useita työvaiheita. Vaan eipä niitä juuri kukaan nykyään enää parkkaile, paitsi tälläiset harrastelijat.
Olenpa nähnyt jätteeksi menevän sisäelimien mukana sydämen ja maksankin peuralta kun kaataja ei ollut niitä halunnut. Tulivat sitten meille loukkuihin. Peuran maksasta saa aika monta ateriaa. Aika mötkäle.

Kiitos vinkeistä. Sehän on kiva jos noita koipia pidetään jätteenä. Hieman soittelee, niin varmaan löytyy. Mukavaa näpertelyä ja saapahan materiaalia, jos 200g/ aikuinen ja 100g/ vesa, tulee käyttökelpoista kuivaa jännettä!

Aiempien vastausten mukaan, metsästäjiltä. Pyydä koko koipi ja perkaa itse. Bonuksena voit perata kaikki pienetkin jänteet talteen, saat ison hyvä luun askartelutarpeiksi (voi tehdä vaikka luukärkiä), koipinahasta saa rannesuojan, kynnestäkin voi jotain tehdä. Tai sitten teet koparakeittoa. Roippeista voi tehdä liimaa. Kaiken voi siis hyödyntää.

Pakko lisätä tuohon vielä, että ainakin poron koipinahkoista voi tehdä nutukkaat eli saamelaisten talvikenkät. On meinaan lämpöset ja hiljaiset tossut metsään.

Luulisi myös hirven koipinahoista tuon onnistuvan, mutta hirvellä on käsittääkseni ohkasempi karva koivissaan, kuin porolla.