Jänneselystetty isotuomipihlaja

Teen tästä mun ensimmäisestä jänneselystys projektista tänne ketjua niin jos saisi muille aloittelijoille samalla oppia minun tulevista virheistä koska niitä varmasti tulee. Neuvoa saa, kaikki otetaan vastaan.

Keppi kuivui kuori päällä liiterissä vuoden, halkaisin keväällä ja pistin verstaalle kuivumaan. Sydän on ruskea ja aihiossa on/oli mutkia sinne tänne. Todella tiheää vuosikasvua, lustot alle milliä.

Tuossa viikolla aloittelin n. 150 senttistä aihiota veistelemään ja ekassa kollaasissa jousi on suoraan lattia tilleröinnin ja lämpömuokkailun jälkeen ekaa kertaa jänteellä.

Hieman tasapainottelua ja alkoi näyttämään ihan hyvältä. Keppi miedolla reflexillä jänteeltä oton jälkeen.

Nyt jousi on vatsapaahdettu ja pakotettu reilulle reflexille aloitus kuvan mukaisesti. Selän “uritin” pituus suunnassa jänteitä varten raspin reunalla. Jänteet on niputettu ja odottelee liimausta. Aattelin sellaisen 70g jänteitä riittävän kun on kapea jousikin.

2 tykkäystä

Kaivelin jänteet esille mutta ei niitä enää ollutkaan tarpeeksi, sillä niitä on tullut napsittua punoksiin silloin tällöin
Naputtelin parit alasimella pehmeiksi ja täytynee telkkarin äärellä repiä vielä tänään lisää.

2 tykkäystä

Onko kierrettä minkä verran?

Ei ole kierrettä. Kannoin lähi metsästä ~20 isotuomipihlajan vartta joista toistaiseksi halkaistuista 3 on ollut suoria ja 2 kieroa. Näistä kolmesta suorasta kaksi on ollut halkaisemisen jälkeen pinteessä kuivumisen ajan ja kumpikin on saatettu jo jonkinlaiseen tilleriin. Kolmaskaan ei mielestäni ole pahemmin kieroillut

1 tykkäys

Aika hyvä % kierteetöntä.
Itse olen löytänyt vain kierteisiä yksilöitä.
Hetken aikaa olen pyöritellyt jotain vastaavaa mielessäni mutta jänteitä minulla ei ole ihan riittävästi, mutta asiantila varmaan korjaantuu syksyn aikana.


Etenee. Nyt kuvassa noin 30g jänteitä jousen vierellä. Näyttäis että rupee riittämään mutta kai niitä vielä on revittävä.

1 tykkäys

Tämähän oli hauskaa. :rofl:

Jotenkin se kävi mielessä kätevämmin.
Asetelma oli kuvan mukaisesti ihan hyvä. Jänteet liotuksessa ja siitä liimakupin kautta jouseen.

Lämmitin jousen selkää ensin puhaltimella.
En lähtenyt mittailemaan sen suuremmin liiman seosta vaan tein mutulla sellasen lirun jolla valelin sitten jousen selkään ohuen kerroksen. Hieman tuli laidoille geelimäisiä palloja, taisi lämmitys jäädä jostain kohdista vajaaksi.
Sitten lisäsin liima rakeita ja sekoitin paksummaksi.

Annoin kuivua reilun vartin ja sitten aloin nostella jänteitä liotuksesta. Levitin paksua liimaa jousen selkään. Oli erittäin tyhmää laittaa jänteet isoon vatiin yhteen kasaan. Ei ne sieltä enää irronnut toisistaan niin kätevästi joten piti alkaa yksitellen repiä jänteitä kunnes emäntä tuli suihkusta vähän auttamaan.

Se teki mulle sitten nippuja ja minä ladoin liiman kautta niitä jouseen. Kampaaminen jäi kyllä täysin tekemättä. Yritin muutamaa nippua kammata mutta ne meni vaan sotkuun ja keriytyi yhdeksi palloksi.

Päädyin levittämään emännän keräämät niput sellaisenaan liiman kanssa jousen selkään. Jälki on hirveämpää kuin odotin. Saas nähä miltä näyttää kuivumisen jälkeen. Laitoin vanhan jänteen pinnejänteeksi ja kiristin. .


Jeren kanssa soiteltiin puhelu ja tuli ekaa kertaa pinnenarun tarkotus mullekin ymmärrykseen. Tarkoitus on siis saada jousi taipumaan jänteitä “vasten” että jänteet ei kuivuessaan ja kutistuessaan korkkaa itseään irti jousen selästä.Laitoin tuon lylypuun pätkän mitä vasten paahdoin reflexin havainnoimaan sitä kuinka paljon pinnejänteellä kiristin

Jälkeen päin muistui paljon asioita mitä olen kuullut tässä hommassa tehtävän.
Mulla nyt on tapana lähteä soitellen sotaan näiden juttujen kanssa ja opin parhaiten tekemällä niin eiköhän toisen kerroksen levitys ole jo astetta helpompi. Tehtävä selkeät niput ja pidettävä huolta ettei ne sekoitu keskenään.

Tähän kerrokseen meni noin 25g jänteitä. Tuli osittain sen verran paksulti jännettä päällekkäin että voi olla että toisen kerroksen jälkeen en lisää enempää ellei pahoja rakoja jää.

6 tykkäystä

Eipä tuo enää niin pahalta näytäkkään. Hyvin se “imaisi” kiinni. Millonkohan on seuraavan kerroksen vuoro. Olisi loput jänteet revitty valmiiksi.

Edit: lueskelin vanhalta foorumilta mennan “jousen profilointi ja jänneselystys” ketjun läpi kun muistin sen silloin joskus aikoja sitten bonganneeni. Enemmän saan tekstistä irti kun on edes kerran asiaa käytännössä tehnyt ja materiaaliin tutustunut ja luulen että pääsee seuraavan kerroksen kanssa pienemmällä stressillä :sweat_smile:

1 tykkäys

30 g on aika vähän, toinen mokoma lisää. Pieni määrä jänteitä ei vaikuta paljon mitään, eikä ehkäise myötäkäyristymistä. Jänteiden repiminen on ikävää hommaa, mutta ajan kanssa se menee. Vähän päivässä, paljon viikossa.

1 tykkäys

Jännejousta ei ennen jänteiden liimausta tilleröidä noin pitkään vetoon “oikeaoppisesti”, vain varovainen polvitilleri puuta liikoja rasittamatta. Jänteiden toimi jousessa on palauttaa jousi nopeammin ja toisena toimena turvata selkää. Esirasitettu puu muistaa esirasituksen.

Jännejousen puun tulisi olla THE huippupalikka muutenkin. Oksaton, lustorakenne oikea. Paksut lehtipuissa, tiukan ohuet katajassa ja marjakuusessa.

Jänteiden liimauskaavio kun on noin pitkä jousi 150cm.
Kokonaismäärä 75-90 grammaa jousen leveydestä riippuen.
Olen liimannut 85 grammaa 130cm pitkään jouseenkin.

Liimaisin kolmena yhtä suurena kerroksena. Normi päällesaumaus a 5 cm aina.

  1. liimaus. ja odottelua 5-7 pvää.
  2. liimaus ja odottelua 10 pvää
  3. liimaus.

Kuivuvaan jänneselkään ei hipelöidä paljain sormin ja muutenkin pidetään rasva/likavapaana.
hyvä karhennus jänteiden myötäsuuntaan ennen seuraavan kerroksen liimausta sekä n.70 asteisella liimalla tuhti voitelu.

Jousen selkää ei tarvitse raspata. Lievä pituussuuntainen karhennus pitkittäissuuntainen karhennus 40 grit riittää.
Kampaaminen tehdään jänteille märkänä. Valmiille nipulle n 7-10 jännesäiettä.
Nippujen tekeminen ennen liimausta ja vesiliotusta kannattaa. Punnitsen vieläpä kummankin lavan jänteet erikseen valmiiksi, ne niput. Gramman heitto jänteiden määrässä lapojen välillä salittakoon, mutta ei ole suotavaa.

Eikö muka löytynyt kaikki nämä yllä kirjoittamani ohjeet mun jännejousen valmistusohjeista.?
Varmasti löytyi ja tarkemmin kirjattuna.

1 tykkäys

Kiitos Juha, tarkoitus oli tänään vetää toista kerrosta. Pinta ainakin tuntuu olevan jo täysin kova ? Pintaa meinasin hieman tasoittaa ja sitten liimata uutta kerrosta. Mutta joo se kolmas kerros varmaan kannattaa kyllä tehdä, katsotaan miltä se sitten näyttää.

Voihan se olla että haasteellinen on tehdä tälläsestä aihiosta mutta tällä mennään. Siinähän sen sitten näkee miten jousen käy. Kokemusta tarvitaan jokatapauksessa :grin:

2 tykkäystä


Nyt vähän paremmin aseteltuna jänteet.

Huomasin että vedessä huljuttelemalla ja sellaisella nypytyksellä jännenippu suoristuu ja ei jää paljoa kammattavaa. Pahatkin solmut ja sekalaiset syheröt alkaa vedessä huljuttelemalla suoristumaan.

2 tykkäystä

Jep! Syvä vesiallas on tähän täydellinen.

Mä jossakin vaiheessa aloin ahnehtimaan isoja lättyjä kerralla jouseen, mutta siitä tuli vähän vaikeaa. Mutta se korealaisten tyyli ois yksi juttu mikä pitäisi oppia. Että jotenkin geeliytetään ne jänteet isona pöydälle kammattuna lättynä, joka sopivasti pehmennetään ja liimataan sellaisenaan jouseen. Tulee todella siisti jänneselkä ja kuulostaa aika vaivattomalta.

2 tykkäystä

Mä katoin tästä jotain videota just eilen. Jos ymmärsin mitä tarkoitat :smiley: mutta joo, helpommalta tuntuu nyt alkaa jänteitä levittää. Kampasin 35g jänteitä eli pitäisi tän satsin jälkeen olla 60g paikallaan.

2 tykkäystä


Nyt tuli ihan kunnon kerros, meinas olla jo hankala mahduttaa 35g kerralla. Punnitsin jousen nyt kun muistin. Ekalla jänne kerroksella 434,5g. En muistanut punnita ennen ensimmäistä kerrosta.

Het oli mukavempi tehdä kun oli niputettu. Kerkesi vaan nippujen päät kuivahtamaan. Olisi ehkä pitänyt roikottaa narulla niin vesi olisi valunut kärkiä kohden. Mutta ihan kohtuu hyvin ne siihen painu.

Äsken painelin lusikalla ja vedellä kun oli hetken ollut viileässä ja vähän tasoittui pinta. Samalla huomasin että oli ehkä hieman toispuoleisesti toisen lavan keskikohtaan jänteet tullut ladottua. Katsotaan alkaako vetää jännelinjaa pieleen.

Ja ainiin… Kannattaa olla varma että pinnenarun loopit pysyy nokeissaan. Kiristäessä ekaa kertaa niin toinen looppi karkasi ja kalttasi 5 sentin matkalta jänteet pois. Ladoin liimalla takaisin, herran haltuun :pray:

4 tykkäystä

Nyt näyttää hyvältä kun on slaissit muovin päällä valmiina ojossa. Just noin. Sitten liimaan upoksiin puol minsaa, pidän siitä nipusta kiinni koko ajan ja sit valutan liiat liimat veke ja jouseen.
Liimausvalmisteluineen yhden kerroksen liimaa reilussa tunnissa.

Olen tehnyt tuon sileällä metallilla/puu/luupalalla painelun n. 6-8 tuntia liimauksen jälkeen. Jos liimannut illalla, niin olen herännyt yöllä painelemaan ne tuohon tiettyyn aikaan. Kastan paineluluun tms veteen ja painelen. Parantaa/tiukentaa pinta kummasti.

Pinnenaru kiinni koko ajan tietty.

1 tykkäys

Tälläistä sivuttaista repeilyä muodostui jänneselkään. Onkohan mikä syynä ja onko merkitystä toiminnalle.

Kannattaako pinnenarua kiristää kuinka paljon. Olen nyt yhden kierroksen tolla kapulalla kiristänyt kun se tuntui löysältä.

Niin pitkä aika siitä kun tuommoisia halkeamia sain… Mutta muistelisin että liian ohkanen liima tekee tuota. Tai kosteusprosessi koko jännelätyssä (puristitko enimmät kosteudet jänteistä ennen dippausta).
Varmaan myös vaikuttaa mikäli et ole saanut suoraan aseteltua jänteitä jouseen.
Ja vielä se että kuinka nopeasti kuivatit, kerkesikö selkä geeliytyä hyvin?
Kun jännetyö on tehty, olisi paras laittaa jousi heti viileään geeliytymään. Sitten pinnelanka ja sitten kuivamaan huoneenlämpöön. En tajunnut mainita tästä, mutta vuorokauden sisään en laittaisi mihinkään 25 astetta lämpimämpään tilaan kuivamaan. Voi nopeuttaa, mutta voi käydä myös juuri noin että jänteet lähtee elämään selässä.
Ja jossakin mainitsin… ohkaset kerrokset on helpompia hallita.

Käytännössähän tuossa tapahtuu se että pinta kuivaa ja lähtee kipristymään kun se selkä on alta vielä märkä.

Okei, no se on varmasti sitten siinä että tää oli liian kuivassa. Meillä on sisällä 20-23 riippuen miten olen uunia lämmittänyt ja ilma nyt jossain 40-45… Perhana. Vietävä pajalle viileeseen äkkiä, jos siitä enää mitään hyötyä on.

Edit pari tuntia ulkona kunnes geeliytyi. Sitten sisälle…

Ei hyödytä mitään enää. Mutt voi nuo raot täyttää liimalla/jänteillä. Ampuuhan se vielä.