Jänneliimaa

Toista vuotta kirjoittelen ERÄ-lehteen noita eräperinteisiin liittyviä artikkeleita ja teemme aina jonkin videopätkän joka numeron yhteyteen.
Aika ajoin tarinointi ajautuu yllättäen jousiin liittyväksi ja useampaan kertaan onkin tullut käytyä eri jutuissa läpi jousiin jollai n tavoin liittyviä asioita, vaikka itse pääaihe olisikin jotain muuta.
Tänävuonna olen kirjoitellut edellisvuotta kapeammista aiheista ja koitan saada kirjailtua aina jonkin suht selkokielisen ohjeistuksen johonkin tiettyyn asiaan. Tällä kertaa artikkelissa tutustutaan jänteisiin ja videolle otettiin pätkää liiman jänneliiman valmistuksesta.

3 tykkäystä

Hyvä, että perinnetietoutta jaetaan!

Mites Ilkka, tuossa videossa liimapata porisi iloisesti - eikös ohje ole, että liimaa ei saisi keitellä vaan pikemminkin haudutella alle kiehumispisteen? Oletko havainnut eroja liiman kestävyydessä, valmistusajassa tai jossain muussa?

Pystyykö ruokakaupasta saatavalla gelatiinilla liimaamaan jänteitä?

Ei kannata. Taiteilijatarvikekaupoista saa jänisliimaa. Se on erittäin hyvää jänteidenliimaukseen.

1 tykkäys

Karpowiczin mukaan jänisliima ei ole suositeltavaa koska se sisältää rasvaa verrokkejaan enemmän.
Hankala sanoa onko tosiasiassa merkitystä, onhan silläkin jousia tehty. Ei varmaan.

@VisaPelkonen :

Liivate/gelatiini = todella puhdas nahkaliima. Kaupan gelatiini käy oikein hyvin, kuten tällä fooruumilla ja miljoonilla muillakin on mainittu. Foorumihaulla löytyy.

Jänisliimalla teen niin tulee vähän autenttisempi.

1 tykkäys

Ja teki sitten liivatteella tai nahkaliimalla niin kannattaa kuoria se vaahto pinnalta pois. Se on juuri sitä rasvaa.

1 tykkäys

Jere: Karpowiczin mukaan jänisliima ei ole suositeltavaa koska se sisältää rasvaa verrokkejaan enemmän.
Hankala sanoa onko tosiasiassa merkitystä, onhan silläkin jousia tehty. Ei varmaan.

Joo, nää on näitä. vi olla huonoja jänisliimoja jne. mut se tietty merkki jota oon ostanu on pelittäny 10v loistavasti. Varmaan monenmoinsta liimaa monenmoisissa taidekaupoissa.

1 tykkäys

Mitäs merkkiä olet menna käyttänyt?

Jänisliima on tosiaan rasvajäämäistä. Se on heikkolaatuiseksi keitettyä myös tumman värinsä perusteella. Mitä kirkkaampaa eläinliima on, sitä vahvempaa se on. Tämän tiesivät varhaiskantaiset jousentekijätkin esim. Amerikan länsirannikolla. Kirkas liima on paitsi vahvempaa, myös kosteutta kestävämpää, mikä on eläinliimavermeissä kriittistä.

Nahkurina olen tehnyt eläinliimani itse, peuran raakavuotaroippeista. Liimanteko ei vaikeaa tai työlästä, kunhan tiettyjä perusperiaatteita noudattaa.

Olen käyttänyt Italialaista La Doratura merkkistä liimaa. (pussissa ikonin kuva) Yksikään jänneselkä, jännepunos tms. ei ole irronnut. Joskus kokeilin nahkalimaa (merkkiä en muista, ostettu Fiskarsin jostain perinnemaali kaupasta). Palasin kuitenkin tähän La Doraturaan koska tunnen sen käytön niin hyvin.

Tämä jänesliima on valmiina hyvin vaaleaa. Paljon vaaleampaa kuin Fiskarista ostettu nahkaliima joka on aivan ruskeaa. vrt. vanhan ajan perinne puuseppäliimat. (työhuoneella purkki joten sen merkkiä ei nyt tiedossa)

Sarvet olen limannut Dick kalanrakkoliimalla joka on hävyttömän hintaista. Muistaakseni 100g oli 80e. eli kilo maksaa 800e!!!
Atarnin kautta yhytin Bulgarialaisen joka myi kalanrakkoliimaa ja sitä on nyt mulla loppuelämäksi.
Kalanrakkoliimat ovat vielä hitusen vaaleampia kuin La Doratura. Mutta La Doratua on siis vaalea jänisliima. Jos on rasvainen niin mulla ollut ongelmaton.

Oman liiman teko ei ole vaikeaa, mutta päivän homma. Parasta jos sen viitsisi tehdä itse niin olisi homma hallussa. Hirveet määrät jännettä, nahkaa kyllä olisi sen tekemiseen, mutta saamattomuus on syntini.

1 tykkäys

Ai saasta mikä hinta!
Mee Juhan ens kesänä verkoille ja rupee keräämään niiltä hauilta ja ahvenilta rakkoja talteen niin pääset halvemmalla :smiley:

Hyi hemmetti mitä kalanrakkoliiman hintoja! Saitko siis bulgariasta sitten halvemmalla?

En itse näkisi viimeistä prosenttia liiman vahvuudessa tärkeimpänä, liimauspintojen valmistelu, oikea liimaustapa (pinnat kuumia, sopiva liuos jne), jousen profiili on tärkeämpää. Nahkaliimaa saa 10e/kg ja pelittää.
Kikkailla voi sitten myöhemmin kun laatu on jo muuten priimaa.

Joo, huikeesti halvempaa oli bulgariasta. Ja on just sitä sammenrakkoliimaa.

1 tykkäys

Tuosta vielä tuhti eläinliimatietopaketti:

https://www.researchgate.net/publication/272311539_Animal_glues_a_review_of_their_key_properties_relevant_to_conservation