Jalavajousi 40#24"




Tuli tehtyä rekurvi josta oli alunperin tarkoitus saada yli 60#. Rekurvien taitossa puuta halkesi kuitenkin sen verran että taitos jäi niin ohueksi, etten uskaltanut jättää lapoihin paksuutta. Lisäksi toinen rekurvi tuli laitettua hätäisesti muottiin joten toinen on enemmän kurvilla kuin toinen. Samalla myös leveydestä lähti kun lapoja joutui ohentamaan. Seuraavaan rekurviin pistän kärjet ämpäriin ainakin viikoksi.
Refleksiä laittaessa puu halkeili ja joutui myös ohentamaan lapoja. Laitoin pikaliimaa halkeamiin ja jatkoin viimeistelyä. Tästä tuli ihan kohtuullisesti onnistunut, vaikka paljon meni myös pieleen. Ylälavan taipumaan en ole täysin tyytyväinen.

-Massa jänteen kanssa 296 grammaa
-Pituus nokkiuran pohjasta toiseen selkää pitkin mitattuna 130cm
-Ylälapa leveimmillään 43mm, alalapa 45mm
-Ylälapa pidempi kuin alalapa
-Paunat hieman yli 40#24"mutta oon ampunut tuuman lyhyemmällä vedolla
-Jänne 26säikeinen Bockensin pellava, silkkiä keskipunoksessa
-4 kerrosta TruOilia





3 tykkäystä

Höyrytitkö nuo rekurvit vai miten teit?

Yksi keino on käyttää metalliliuskaa vetopuolella, oikein käytettynä ehkäisee noita murtumia tehokkaasti.

Keitin reilun puoli tuntia ja ennen sitä joku pari kolme tuntia liotusta vedessä. Pitäisi liottaa varmaan pidempään. Jouduin hiukan korjailemaan toista kärkeä sen ollessa muotissa kun meni hiukan vinoon. Kerralla pitäis laittaa kunnolla eikä sen jälkeen enää mitään säätöä😅

Tuo on kyllä aika terävä mutka, vaatinee metallia tueksi.

Nätti jousi kyllä! Näytät erikoistuneen näihin rekurveihin!? Vanhalinnassa en ehtinyt/tajunnut tulla moikkaamaan ja ihmettelemään joustasi, olisi pitänyt.

Rekurvia on tullut kokeiltua nyt pariin jouseen, tällä hetkellä pari muutakin jousta jo työn alla. Toisesta tulossa myös rekurvi. Tuun kyllä jatkossakin satunnaisesti kisoihin, oli hauskaa Liedossa. Oli muuten kisassa ekat ammunnat tällä jousella pidemmältä matkalta, ammuin kisoja edeltävänä iltana sisällä kahdesta metristä😁

1 tykkäys

Kristian on edennyt nopeaan tahtiin komeiden jousien teossa ja ottaa haastetta tekemiseensä ennakkoluulottomasti. Hienoa.

Vastakäyrien päiden (engl. recurve) tekemnen ei ole ihan helppo juttu.

Eri puut taipuu eri tavoin. Kierre puussa on myrkkyä vastakäyrän tekijälle. (kokeilkaa tehdä vastakäyräpäinen jousi syreenistä, tuomipihlajasta…haastetta piisaa) Oksa taivutettavassa kohtaa on aina riski.
Itse olen liottanut huollellisesti, muutamankin päivän jousen kärkeä, jos jousi on jo ampuma kuiva.
Tuoreena puu käyristyy mukaviten mielestäni. Ei tarvitse edes lämmittää.
Mitoitus/tasapaksuisuus taipumassa on myös tärkeää. 10-12mm taipuu mukavasti. Lisämillien tuominen lisää märkyysvaatimuksia ja huolellisuutta puristusvaiheessa. Apujutut, kuten Tuomon mainitsema pelti tai narupunos taivutettavan osan alueella ehkäiseen halkeamia. Samaten puun maltillinen väsytys auttaa. Tietysti lämpö, pasutus.

Joskus puu yllättää tässäkin. Unelman näköinen pala ratkeaa ja oksainen taipuu ongelmitta.

1 tykkäys

Mä jätän varmaan liikaa paksuutta taivutettavaan osaan, kun haluan pitää pelivaraa jos puu halkeilee nii sit on materiaalia mitä voi veistellä pois. Samalla se että sitä paksuutta on voi olla osasyy että miksi kalikka ei taivu ja halkeilee. Pitäisi vaan uskoa että se sentti paksuutta riittää. Jätän myös pituudessa hiukan pelivaraa ja leveydessä että pystyy korjailemaan jos kurvit taipuu vinoon. Seuraavaksi kokeilen kunnon viikon-kahden liotusta ja keittoa niin luulis paksummankin kalikan taipuvan mutta ei kyllä ihan noin hurjalle kurville kuin tässä jousessa.
Yksi virhe mihin oon myös sortunut on liian nopea taivutus. Kyllä se märkä ja keitetty puu taipuu hienosti jos vaan hitaasti taivuttaa. Hätäillessä tulee aina eniten tehtyä virheitä. Tässäkin jousessa nousi kummassakin kärjessä säleet pystyyn taivutuksen aikana, mutta kun oli materiaalia niin sai pelastettua.