Kisakutsu on julkaistu virallisilla sivuilla. Nyt on vähän digitaalista julkisivua paranneltu. Säännötkin löytyy näpsäkästi ilman erillisiä kirjautumisia.
Uutena kisalajina oli otettu mukaan “Zhamby” joka on tämä mongolialainen 30m matkalta 25cm halkaisijan roikkuvaan kiekkoon ammuttava tarkkuuskisa. Siinä 2000e pääpalkintona voittajalle. Eli nyt voi tarkka kaveri pokata 4000e puta (50m taulukisa) ja 2000e zhamby taulukisasta. Aikamoinen potti.
Kuulin Adam Karpowicz:ltä että Adam ja Cem Dönmez ovat valmistaneet molemmat 140# paunaiset sarvijouset Peter Bogarille ammuttavaksi pituuskisaan. Eli tänä vuonna meikäläinen ampuu näköjään kokonaista tiimiä vastaan. Bogar on moninkertainen pituusammunnan mitalisti sekä mestari, mutta myös yksi maailman vahvimmista jousenvetäjistä. Juuri äskettäin hän latasi vanhan videon facebookkiin missä hän ampuu 200# jousella pituutta. Ja oli muuten kevyttä!
Noh, pituusammunnassa on paljon muustakin kyse kuin vain voimasta. Uskon että voitan lopulta Peterin aika helpolla. Ja sen lisäksi teen tietysti molempiin luokkiin (sarvijousi + kuitujousi) sarjoihin uudet ennätykset.
Periaatteessa kiinnostaisi… mutta eiköhän minun kaukomatkaillen käytävät kisat ole ammuttu… Eestissä kyllä olisi jotain lähitulevaisuudessa, mutta sehän on enempi Etelä-Suomea…
No voittohan sieltä tuli… vaan ei niillä metreillä piti! Eli vielä jatketaan alle 600m jauhamista sarvijousilla
Jere 549m
Ivar 545m
Huseyin 543m
Adam K. 542m
Sää oli yhtäkkiä tosi huono ja jouduttiin ampumaan etu oikealta tulevaan tuuleen. Tulokset tuntuivat olevan ihan sinne tänne tonne. Ivar ja Huseyin saivat tuloksensa tehtyä jollain 80-90# ritsoilla. Mulla on jäykempiä lämmittelyjousia…
Pisin tulos, 549m tuli kisassa 131# sarvijousella ja 292gn nuolella. Nopea jousihan se on ja tossa on lentänyt rapiat 110 joulea taivaalla.
Kisan jälkeen Ismail löyti radan ulkopuolelta minun ylimääräisen nuolen (239gn) joka oli lentänyt 578m. Se oli ammuttu 121# sarvijousella. Selvästikin näissä tuuliolosuhteissa painava nuoli piti linjansa, samaan aikaan kun kevyempi nuoli lähti tuulen mukaan ja lenti sivuun. Tälle ei ampuja mahda yksinkertasesti mitään.
Tuulihan voi suosia toista ja sorsia muita!
Ennätyslaukauksesta on videota ja siinä keppi lentää aikas suoraan. Lataan varmaan youtubeen myöhemmin.
Ainiin, hyvä kun voitin kipurahoja, vaivalla tehdyistä nuolista meni kaikista kärjet säpäleiksi.
Tänäänhän meikä voitti kanssa. Kuitujousella bambunuoli lenti 612m. Mutta ei ollut hyvä keli tänäänkään! Osa nuolista oli kuin taivaalta 90 asteen kulmassa pudonneita. Eikä mitään muuta syytä tähän kuin villi tuuli.
Ammuin muuten 146# jousella ja tuntui ihan passelilta. Vähän ehkä jäi vetoa jäljelle kun jänne ottaa mun (huonolla) tekniikalla rintaan kiinni ennen täyttä vetoa.