Isotuomipihlajan alkutaivutuksia.

Tuli paril enkul vähän kosteet paikat :wink:

2 tykkäystä

Oisko briteissä jotain kevätsateita tjsp…

Mutta teethän tuosta nyt sitten varmasti jonkun semmosen jousen mitä kukaan ei jaksa ampua? :smiley:
Vai saisko tuosta @Mikkolaht reenautettua vetäjän 150 paunasille…

Vielä on semmoset talvijumit että ei täällä suunnalla ainakaan jousi taivu juur mihkään.

1 tykkäys

Katsotaan mitä syntyy. Tietty niin pal ku irtoo olis kiva mut vähän turha jos kukaan ei sitä käytä. Evgenille pitäis kyl sellane +160lb jossain vaihees tehä, että pääsee takas peliin!

Pistä nyt jänteelle ja katso, mitä parhaimmillaan irtoaa!

Onko muuten kukaan tehnyt Suomessa 200+ paunan (vähintään 28 tuuman vedolla) jousta? Eihän sellaisella kukaan pysty ampumaan mutta jos ja kun jousia tehdään ihan tekemisen ilosta, niin mikä on jäykin jousi, mitä on tehty? Jos siis puhutaan ihan normaaleista käsijousista eikä mistään kakkosnelosesta, johon on laitettu jänne…

Mulla on ainakin tuo 155# @30", mistä on kuvatkin täällä. Se on ihan soiva peli ja jopa häkellyttävän vähän rasittunut. Jalavasta voisi aivan hyvin tehdä yli 200 paunasen, saattaapa mennä listalle…

Ennen vuotta 2009 suomen vahvinjousi oli minun tietojeni mukaan Mikko Haverisen noin 120lb (lankku jalava) joka oli muistaakseni tehty 2005 tienoilla??
Tämän jälkeen tuli minun silloinen +130lb hikkorini jotai kukaan ei silloin jaksanut vetää mihinkään ja paunat piti arvioida voimakäyrällä.
Tätä keppiä sitten menin vielä vähän pyöristämään ja venyttelemään kesän lämmössä (virhe…) Samaan aikaan Evgeny oli juuri palannut ensimmäiseltä Norjan jousi leiriltään ja olihan se pakko kokeilla tuota mun jousta heti täyteen ja hups! Sinne se meni ja paunatkin laski sinne 110lb hujakoille kesän kuumassa paisteessa milloin hikkori on löysimmillään. Tästä vetelystä jousi ottikin reippaasti itseensa ja kaunis suoruus oli poissa. Lakku oli siis alunperin join 2cm vastakäyrällä. Nykyisin miltein 3" myötiksellä.
Silti 2011 pituusammunnoissa hakkasi Haverisen 120lb jallu jousen minun panssarinuolen ammunnassa kun samaa nuolta molemmat kokeilimme. Mikon jousi on edelleen vain +3cm myötis kun taas tuon mun hikkori…
Alun alkajaankin tein omani juurikin tuon Mikon jousen pohjalta kun mitään muuta esikuvaa ei suomesta löytynyt sillon.

Tämän jälkeen vain minulla on ollut vahvoja jousia ihan edellis vuosiiin saakka. Näistä vahvin oli saarni ± 140lb joka valitettavasti hajosi kuivuuden takia. Vuoden 2016 talvella sain yhden ± 160lb tienoilla olevan jalva ensimmäisen kerran vireelle ja vähän vedettyäkkin että mahdollinen voimakäyräki saataisiinarvioitua.

2017 kesällä sitten Jerekin näitä hirmu keppejä ymmärtääkseni alkoi myöskin valmistaa.
Viime vuoden norjan reissulla sitten tuota minun ± 160lb jousta sitten Eirik päsi uudestaan kokeilemaan (Mies kävi siis talvella luonani ja silloin jousi ei liikkunut kuin ehkä 26-27 tuumaan asti) Nyt jousi taipuikin yllättävästi noulen loppuun saakka ja Eirik leuhkasti siihen sitten toikaisikin, että löysä :slight_smile:
Painat ovat todennäköisesti taven jälkeen pittuneet jonnekkin 145-150lb välimaastoon. Kesälle samaa jousta venuttelin montakertaa noin 26-27" tienoilla mutta heikko kun olen…

Jeren + -13/150lb jouset vielä uuden karheuden jäykkinäkin saivat jonkin verran venuttelua, mutta yksi näistä osoittautui tarpeeksi jäykäksi jopa Eirikille. Tämä oli nyt se epämukavan kahvan omaava oksa jalava. Painat lienivät silloin olleet siinä 160lb hujakoila tai jopa vähän yli.
Myöhemmin sitten Englannissakin samaa keppiä kokeiltiin, mutta valitettavasti silloin jo alustavasti paikalle lupautunut Joe Gibbis ei valitettavasti päässyt paikalle Jeren keppiä nöyryyttämään.

1 tykkäys

Millään muullahan ei ole väliä kuin sillä, mitkä paunat on täydessä vedossa. Täydessä vedossa se sun kaponen jalava antautu aikalailla. Paljonko sillä oli leveyttä, ~35mm? Siihenhän tuli puristusmurtumiakin keskilapaan. Tiedän mitä sanot, mutta minusta siinä tuli muukin kun olosuhteet vastaan. Liian keskikaariaktiivinen tilleri, kapea jousi ja isot paunat niin jotain tapahtuu! Toki eipä siellä liikaa massaa ole, että sen puoleen. Voisit ottaa siitä painon (massa) jos jousi on lähellä?

Mulla kun se oksanen oli 43mm leveä, se kesti hyvin muotonsa. Eikä tosiaan vajaita vetoja pidemmälle kukaan saanut. Täydessä vedossa kun sekään ei ollut vielä käynyt niin lienee ollut jäykempi, kotona sitten mittasin ensimmäistä kertaa 155 paunaa…

Hyvä, että joku muukin muistaa jotain sinnepäin enkä aina vain minä :slight_smile:

37x30,5mm keskeltä. Tilleri Whip-end tarkoituksella alusta asti. Paino 847gram (miinus kaksi noin 4g hirvensarvi nokkia)
Laskin just, että vain 5 pientä (3-6mm pitkiä) luoteesta kaakkoon suuntaisia jälkiä on ainoastaa sentin sisällä noin 15cm ylälavan kärjestä alapaan päin :slight_smile:

Jousen keskiosa alunperin noin 1,6-1,7cm vastakaarella ja kokonais valtaisesti jousi oli alunperin lähellä B tyypin profiilia.
Jos laitan jousen selkä seinä’ vasten on tilanne seuraava: tällä hetkellä ala lavan nokki on vähän alle 4cm myötiksella kun taas ylä lavan nokki on noin 3cm.
Molemmat lavat ottavat keski osaltaa kiinnin ja keskellä jää vielä noin 5-6mm tyhjää tilaa. Eli B-profiilin tyylin enkku pitkäjousessa.

Eihän se sun jallu ollut vielä tuolloin tuore? Eikös se ollut sulla jo Hollolassa?
Muistanko väärin, että se vaahtera otti sen viikon aikana ainoana jonkin verransettiä?
Osage ei muuttunut ja pihlajasta en muista mitään (vai oliko edes sellaista?)

Mun jalava painoi 1080 grammaa kun se veti tillerissä 155 paunaa. Ja siinä on aika pyöreä tilleri, eli vaatii vielä vähemmän massaa kuin tuommoinen vähemmän kahva-aktiivinen jousi. Eli toisinsanoen 847g kuulostaa rankasti alimitoitetulta.
Myös tuo osage oli 1000g pintaan painoltaan. Vaahtera 910g ja 135# @30" joka myötäkäyristyi. Siinä oli huono tilleri, kahva taipui aivan liikaa. Nyt kun se on traumasta ehkä toipunut, tuumasin tilleröidä sen uusiksi ja keventää 120 paunan tuntumaan. Pihlajaa en saanut valmiiksi, mutta nyt se on viimeisteltävänä 100-110 pintaan.

Olihan sitä jalavaa kuljeteltu edes takaisin ja sipistelty siellä täällä. 25" pidemmälle sitä ei missään muualla vedetty kuin kotona tilleripuussa vasta syksyllä. Ei se settiä tykännyt ottaa oikein missään vaiheessa. Puhutaan normaalista 1-2cm setistä.

Ei sen kyl pitäisi olla alimitoitettu. Kapeahko ehkä, mut ei sekään mitään maata mullistavaa todellakaan ole.

Tuossa mun isos jouses on 7-8 työtätekevää vuosi rengasta kun taas minun 83lb jalavassa joka on miltein identtisillä mitoilla (ehkä 1cm pidempi) on ehkä 18 rengasta ja ne on pieniä ja painoa 667gram. Ison jallun lustot on miltein 4mm ja selkäluston paksuus liki 7mm.
Kahvan mitat 35,7x29,8mm.
Pituus isossa jallussa nokkiurasta toiseen 196cm ja pikku jallus 197,3cm.

Mitä kevyemmän jousen saa pidettyä kasassa isommilla paunoilla sitä parempaa puuta on yleensä kyseessä.

Eikä tuosta isosta jallusta alunperin mitään tiennyt mitä siitä tulee. Kuhan vain jotain +100lb paukkusta, mut sit se vähän yllättikin.

Ja siis käytännössähän tuossa mun isossa jallus ei ole vievä mitään settiä :slight_smile:

Vierekkäin kaikki kolme (isotuomi, pikku jallu ja iso jallu)

Huomaa Jere, että se murtuma paikka on vain tuossa mustassa läntissä tuolla ylälavan kärjen suunnilla.

Noh, jos niin sanot. Haluan sitten kyllä nähdä sen alle 900 grammaisen jousen joka vetää 150 paunaa 30" vedolla.
Minä oon ainakin aika vaikuttunut että painosta voidaan pitkälti ennustaa jousen toiminta. Ainakin kun aines on pelkkää tervettä puuta ilman liimapintoja ja eri materiaaleja. Mitä mieltä on @TuomoReiniaho ?

Sitähän tässä jahdataan kielipitkänä :slight_smile:
Jos mää tuosta vielä kehtaan nipistää joku 2 tuumaa pois ja vihdoin ja viimein antaa sille kunnon paahdon…

Kyllähän massan perusteella voi päätellä aika pitkälti jousen jäykkyyden, ainakin läpitaipuvissa jousissa. Puu varastoi energiaa tietyn verran painoyksikköä kohti.

Tällä hetkellä jäykin suomalainen jousi on siis noin 160 paunaa. Oma ennätys tällä hetkellä on 110#@30" mutta siinä ei vatsa kestänyt, vaikka vastakaarevana pysyikin. Voisi olla ihan hauskaa tehdä mahdollisimman jäykkä jousi.

Hyvä resepti:

  • Läpitaipuva lonkkarimalli.
  • Jousen pituus-vetopituussuhde vähintään noin 2,6, jolloin 28 tuuman vedolla jousen pituuden pitäisi olla noin 185 cm ja 30 tuuman vedolle mitoitettuna pituuden pitäisi olla 198 cm.
  • Vastakaarevuutta kannattanee välttää – helpottaa virittämistä ja vähentää rasituksia, eikä tällaisessa isossa jousessa kannata tavoitella maksimaalista heittonopeutta.
  • Kahvan maksimileveys 35–40 mm?

Jos (ja kun…) itse tekisin (teen…), niin tonkinista selkä, ydin cumarusta ja kaksinkertainen ipe vatsaan, laminointi suoraksi. Jänteelle kilon painoisena?

Yksipuiseen jalava lienee luotettavin valinta? Tai mitäköhän osagesta saisi, onko siitä tehty isoja jousia, muitakin kuin Jeren jousi?

Erittäin samaa mieltä. Tässä lähennellään hyvinkin samaa asiaa kuin jousen leveyden mitoittamisessa.
Massan tarkkailusta on ollut hurjasti hyötyä minun omien jousien tekemisessä. Samalla myös oppii ymmärtämään materiaaleista enemmän, kuten jänneselystyksen, sarven tai ihan puulaminoinnin eduista, koska nämä osittain vaikuttavat massansa kautta.

Tässä oma mielipiteeni pitkien (190-195cm), jäykkien, läpitaipuvien jousien painoihin:

800g = 100#
900g = 120#
1000g = 140#
1100g = 160#
1200g = 180#
1300g = 200#

Näillä mittasuhteilla omista jousistani on tullut luotettavia, toimivia jousia. Ei näissäkään ole pahitteeksi ylimitoittaa, osagejouseni olikin 1090g ja 140#.

Suora on ihan hyvä, mutta olisihan se huippu kun olisi 150 paunainen jousi 3 tuuman refleksillä! Sitä ei joka poika virittäisikään.

Mikellä oli joku osagejousi tekeillä, vielä aika paksu kapistus. Sitten yksi australialainen kaveri oli tehnyt 160# @30" osagen, se painoi hurjat 1544g. Taisi olla joku 75" pitkä. Käytännössä tuota jousta voisi vetää sinne 33-34" nurkille tuolla massalla. :smiley: Irtoaisi se 190 paunaa.
Pitäisin osagea vielä parempana jäykkiin jousiin kuin jalavaa, mutta molemmat on aika huippukamaa kun mitoittaa oikein.

2 tykkäystä

Täällä hieman keskustelua 200+ -paunaisista jousista, sekä linkki yhteen videoon:

http://www.primitivearcher.com/smf/index.php/topic,16592.0.html

Muistaakseni tällä PA:n viestiketjun ensimmäisessä viestissä mainitulla Marlonilla on myös 250-paunainen (28 tuuman vedolla) hikkorijousi - olisiko siitä ollut jopa juttu painetussa lehdessä joskus?

Kuka tekee Suomessa ensimmäisen yli 200-paunaisen jousen?

Luin tuon ketjun joskus aikanaan ja muutenkin katsoin Marlonin vetoja. En jotenkin oikein vakuuttunut tästä kaverista, lukuja lentelee ilmoilla millon mitäkin ja vetokuvat ja videot on aina jotain 25" rykäsyjä ilman jousien punnitsemista.
Tässä suhteessa Joe Gibbsin touhut on paljon paremmin seurattavissa ja dokumentoituina. Ennen kaikkea… veto on täysi! En oikein usko näitä “suuret paunat puristaa niin ei voi vetää kuin 28”. No puristaahan ne niin paljon kasaan että ei tekisi mieli edes kurittaa itseä sillä, mutta jos vetämään ruvetaan niin vedetään nyt ainakin yli 28" !!

Tokihan syksyyn mennessä kaikki on tehneet. :smiley: Keskiaikamarkkoinoilla tjsp voisi tämmöisen nikkaroida.

Edit: En ehkä ollutkaan lukenut tuota ketjua, siellähän puhuttiin muista kuin Marlonin vedoista. Taisi jäädä vähän hommat kesken kun ei löytynyt ampujaa! Useampi sivu vaan nuorison varoittelua vammoista.
Olisi mukava mikäli Gibbs kirjoittelisi tai jakaisi videoita enemmän ampumisistaan.