Ilmankosteuden vaikutus puujousiin

Lueskelin yön pimeinä tunteina vanhan foorumin keskusteluja viime vuosikymmenen puolelta ja säikähdin, kun eräässä keskustelussa sivuttiin ilmankosteuden vaikutuksia jousen kestävyyteen. Sieltä sai käsityksen, että alle 40 prosentin ilmankosteuksissa säilytettävä jousi ei tavallisesti enää kestä käyttöä. Omassa talossani on kosteus nyt talviaikaan ollut siellä 30 prosentissa, kovilla pakkasilla 20 prosenttia lähellä. Olen vettä keittämällä nostanut sitä 50 prosenttiin aina kun mahdollista, mutta ei tietysti vanhassa talossa kestä kauaa… kannattaisiko noille jousille kehittää jokin ilmatiivis säilytysloota jossa ilmankosteuden saisi aina pysymään 50 prosentin lähellä, että uskaltaa ampua myös talvella? :open_mouth:

Tästä on monia mielipiteitä. Jotkut puulajit, erityisesti hikkori tykkää kuivuudesta. Toiset puulajit ovat taas herkempiä kuivuudelle, tunnetuimpana kataja, jolla kannattaa ampua lähinnä kesällä. On sinänsä totta, että yleistäen noin 40-50 % suhteellinen ilmankosteus on “paras” mutta toki suurin osa jousista toimii moitteetta, tai oikeastaan jopa paremminkin kun ilma on kuivempaa. Kuten tunnettua, hyvin kuiva jousi on mukavan ärhäkkä ja eloisa, toisin kuin kostea jousi. Jos jousi on mitoitettu normaalisti, niin mitään ongelmia ei pitäisi olla. Jos taas jousi on optimoitu äärimmilleen, liiallinen kuivuminen voi ylirasittaa jousen selkää ja johtaa hajoamiseen.

Tämä on sellainen asia, josta ei ole täysin varmaa tietoa - paitsi tietenkin ilmankosteuden vaikutus puun lujuusarvoihin - käytännön kokemukset ovat vähäisiä ja on mahdotonta sanoa, että tietty jousi kestää 30 % kosteudessa säilytystä ja ammuntaa mutta ei enää 20 % kosteudessa. Vaikea aihe, johon ei ole yksiselitteistä vastausta…

Itse olen asian antanut olla, koska käyttöjouset (bambulaminaatit) eivät kuivuudesta hätkähdä. Jos liiallinen kuivuus arveluttaa, niin käyttöjousia voi säilyttää esimerkiksi suihkuhuoneessa, vessassa, tms. paikassa, jossa on luontaisesti hieman kosteampaa. Tai sitten voit tehdä jousihumidorin! Tummaa jalopuuta, vihreää samettia, lasikansi, hienot led-valot ja niin edelleen! Tai sitten karvalakkimalli, kuten Tuukka joskus teki - jousi muoviputkeen tai vastaavaan ja lisäksi kourallinen kostutettua kutterinlastua.