Hirven sarvet

Mulla olisi kaksi tälläistä hirven puotto sarvea. 7-8 piikkiset lapa sarvet. tämähän on varmaan aika hyvää matskua esim nokkeihin… mietin vaan että toisen vois uhrata jousi hommiin… tyhmänä nyt kysyn, en ikinä ole luuta työstänyt tai mitään tehnyt niin eikös näistäkin tapeista saa jo aika monta jousen kärkeä. Nuo on 10-20 senttiä pitkiä. Ja onko mahdollista tosta lapa alueesta tehdä vaikka leikkureita, tai nuolen nokki vahvisteita… mitä muuta tästä voisi tehdä ? Ja millä tätä on paras työstä, sahata tms…

1 tykkäys

eikös tuosta sarven tyvestä saanut jalkajouseen virepyörän ? Hyvän kokoinen häkkipää noin muuten, parhaassa iässä.

1 tykkäys

Niin joo siitä tekee kiekkoja ! Aivan. Joskus aion jalkajousenkin tehdä niin säästetään sinne.

1 tykkäys

Joo toi tyvi on virepyöränä (siinä on muuten hyvä kotimainen jousisana) kuumaa kamaa.
Leikkureita voi tehdä noista kärjistä. Punnitse ne, reiluun 100 grein kärkeen saa olla aika iso pala sarvea. Tein kerran sarvileikkureita ja auttamattomasti liian pieniä. Kevyiksi jäivät.

1 tykkäys

Tyvi toimii virepyöränä vain jos on ehyttä kamaa eikä huokosta. Oon tehnyt varmaan 20 jousen nokki kärkeä sarveisaineesta ja toimiihanse. Kannattaa siihen silti vähän paksuutta jättää silti yli 3 milliä ettei ota iskusta halkeamaa. Sarvi on luusta astetta pehmeenpään eikä oikein verrattavissa luuhun.

Tuosta keski osasta tekisin sivu levyjä veitsiin ta kärkityvin jatkeesta punsseleita

Itse käyttäisin tuollaiset sarvet moneen muuhun työhön kuin nokkeihin :slight_smile:

1 tykkäys

Mitä sivulevyjä? Niinku kahvaan koristeeksi vai mitä ? Nii mietin mää että onko sit ihan oikein alkaa tällästä lapaa tuhoomaan. Mut näille ei ole mitään tunnearvoa. Sain vain tutulta kun olivat jostain varastosta löytäneet…

Eikun hommiin vaan, mutta älä turaa hienoa materiaalia! :smiley:

Mongolijousissa oli lapojen ulkokärjet päälystetty sarvilevyillä myös. Mutta se menisi varmaan parhaiten varsiosalla, ei tommosella lättänällä.

Sivulevyt ns. fulltang-veitsiin kahvaksi. Samoin kuin linkkareissa.

1 tykkäys