Hikkori-Cumaru-Osage

Piti hankkia hikkoria, kun kauan sitten luvattu jousi pitää tehdä nyt eläkepäivillä, kuten lupailin ja bambua ei kelpuutettu. Saas nähdä saanko 182 cm aihion taipumaan 31” katkeamatta 50-paunaisena; pidempi aihio ei sovi tilleritelineeseen sitä entraamatta.

1 tykkäys

Jos teet profiilista aavistuksen enemmän litteämmän niin ei pitäisi olla mitään syytä hajoamiselle mikäli puutavara on laadukasta. Mulla on ollut muutama alle 178cm jotka olen tilleröinyt juurikin sinne 31" vedollle kun asiakas itse vetää 30"

Jep, ajattelinkin tehdä lavoista pahimmin taipuvilta osilta hitusen leveämmät ja littanammat. Osagea pitäisi jäädä asiallisesti,kun hikkoriselkä on bambuun verrattuna ohuempi, 5 mm ja cumaru 4,5 mm. 4 mm corea yritin, mutta ei tule ehjänä tasohöylästäni läpi, vaan hajoaa säpäleiksi; sen verran kiharaista tavaraa on. Hiomalla hiukan lisäohentelin.

Oho! No jopas on.

Hieman edistystä tämän jousen synnytyspuuhissa. Seuraavaksi selän kulmat pyöreiksi ja tilleröimään.

Aikaisempiin viesteihin viitaten, ainahan jousesta voi tehdä läpitaipuvan jolloin 182cm jousesta saa pidemmän vedon irti. Mulla taitaa vastaava olla tuo vuorijalava, 183cm ja 30" vedolla. Tosin siinä on 110 paunaa. On sitä joku vahvempi vetänyt pidemmällekin, vaikka kuinka kieltelin…

Sittenhän tietty jos jousen kestäminen on ensisijainen ajatus, voisi refleksin liimaamisen jättää pois. Se lisää jousen rasitusta. Vasta vähän aikaa sitten Mikke mulle sanoi että refleksinen jousi kestää pidempää vetoa, mutta sitä en oikein niele… Ehkä tämä vaatii lisätestejä, mulla olisi useampi laminaatti vielä tilleröitäviä talvelle.

Nätti aihiohan tuossa sulla Lehtis on, eikä mikään hirmu kaponenkaan niin hyvä tuosta tulee kuten muistakin.

Täytyy vaan tuota tilleritelineessä vedellessä viimeisillä tuumilla muistaa jännittää sisäiset vatsalihakset, ettei DaVinci-robotin runtelema pohjahana päästä säikkypissaa housuihin, jos räpsähtää kunnolla… :wink: Täytyy nuo feidit minimoida, jotta taipuva alue tulee maksimoitua. En ihan lisuksi kahvan kohtaa vedä, sillä onhan paksumpi mukavampi pitää kourassa.

Perskeles, kepakko kesti hienosti 31" vedon tilleritelineessä. Nyt on sarvenpalat lapojen päissä ja pian pääsen muotoilemaan ne ja jonkun nuolen ampumaan ennen pinnan siloittelua.

Eipä ollut yllätys, kun huomioidaan mitat, materiaalit ja tekijä! Ja hyvä niin!

32 testinuolta ammuttu ja mittasin paunat: 45lbs@28" ja 52lbs@31". Kohta kuvat . Nyt pinnan silittelyä ja öljyä pintaan.

Tässä testiammunna jälkeiset kuvat. Taidan vielä hitusen keventää oikealla olevaa alalapaa keskivaiheilta…

1 tykkäys

Rane poikkesi omansa hakemaan ja pääsi mannekiiniksi testaamaan tämänkin jousen.

3 tykkäystä