Jälkikasvu katsoi, ja minä siinä siivellä, tubettajien vierailua hadzojen tykönä.
Kuinka jäykkiä nuo jousensa ovat, kun nuolet ovat varmasti ihan pirun painavia?
Jälkikasvu katsoi, ja minä siinä siivellä, tubettajien vierailua hadzojen tykönä.
Kuinka jäykkiä nuo jousensa ovat, kun nuolet ovat varmasti ihan pirun painavia?
Se mitä olen noita samoja videoita nähnyt niin kyllä useammat ovat siellä 50lb toisella puolen. Yhden britti ukon muista sanoneen, että hänen kokeileman paikallis uukkojen tykevampi keppi vastasi hänen kotonaan olevaa 80lb lonkari jäykkyyden suhteen. Useimmat näistä jousista ovat käyryytensä takia erittä loppuvetoi voittoisia.
Juu, arvelinkin.
Kun arviolta 12 vuotiaan vekaran jousi heitti suht. nopeasti tosi pitkää blunttinuolta, arvelin että tuskin mikään 10 paunainen lastenjousi on kyseessä…
Noin 80 paunaa on / oli tavallinen hazdabe-jousen jäykkyys, mutta paljon jäykempiäkin oli. Kirjallisuudessa on mainintoja 130-paunaisistakin hadzabe-jousista. Ollaan siis pääasiassa wata-norsunmetsästäjien jousia alemmassa jäykkyysluokassa, mutta toisinaan ihan yhtä korkealla.
Nuo ovat mielenkiintoisia rainoja. Hadzabet näyttävät kantavan koko ajan jousiriistaa leiriin, pikkulinnuista sikoihin ja isoihin antilooppeihin. Ja apinoita roikkuu vyöllä usein enemmän kuin yksi. Nuolet vaikuttavat erittäin hyvin tehdyiltä, ainoa työkalu näyttää olevan moderni keittiöveitsi. Jouset eivät ole aina ihan viimisen päälle tilleröityjä, monet taipuvat yllättävän paljon keskeltä. Mutta luottamus kohdistunee enemmän jousen jäykkyyteen.
Sympaattisen oloinen ukkeli on erään videon mukaan satavuotias. Siellä se edelleen hiippailee puskissa jousen ja nuolien kanssa. Ja vääntelee vesanuoliaan suoremmiksi.