Haastepihlaja(t)

Aloitanpa nyt ensimmäisen oikean ketjuni tällä voorumilla. Tästä alkaa jatkokertomus yksinkertaisen pihlajajousen veistelystä vastauksena Tuomon pihlajahaasteeseen. Olen monessa yhteydessä kehuskellut pihlajan erinomaisuudella jousipuuna, vaikka kokemukseni tältä saralta on kaikenkaikkiaan sangen rajoittunutta. Niinpä tässä haastejousessakin saattaa käydä kylmät ja jousi päätyä takkapuiksi, mutta mikäli näin käy, olen nielevä tappion kuin mies!

Valitsin projektin aihioksi ulkovarastossa ainakin vuoden päivät lojuneen noin kymmensenttisestä rungosta moottorisahalla halkaistun puolikkaan Selkä ei ollut kuoren päältä katsellen ihan priima, mutta arvelin sen riittävän hyväksi.

Kuori pois, jolloin selvisi, että tämä puu on kasvanut pyörremyrskyn keskellä:

Kierteisyys vähän arvelutti, joten lähdin penkomaan varastosta plan b:tä… Tällaiseksi valitsin selvästi ohkaisemmasta puusta vannesahatun puolikkaan, joka on komeasti vastakaarella. Taidan tehdä niin, että veistelen tuosta ensimmäisestä noin 50-paunaisen jäykkäkahvaisen ja tästä ohuemmasta vähän kepeämmän ja läpitaipuvan.

lähikuvassa tuo kierre näkyy hyvin. Eipä ole kyllä suora tuo b-keppikään:

1 tykkäys

Viimeisin tuomipihlajani oli kuoren alla tuommoinen kierteinen,samasta puskasta viime talvena otetusta haarasta tuli oikein hyvä jousi…lyhyt .Melko lyhyt tästä viimeisestäkin tulossa…aikanaan. Jousenveistossa olluna taukoa. innostus meni täysin, vaan jospa alkais viriämään.

Pelkkää kierrettä…

Itsekin olen kierteisistä puista tehnyt jousia, eikä mikään niistä ole hajonnut kierteisyyden takia. Ongelma kierteisistä syistä on enemmänkin aihion venkoilu suuntaan tai toiseen, jota saa olla joskus kuivuessa oikomassa useinkin. Näin olen asian kokenut.

Pihlajalla on kyllä taipumusta kiertymiseen. Yhden ison ja hienon pihlajan tärvelin, kun yritin halkaista sitä - kierrettä oli yli 90 astetta parin metrin matkalla. Ehkä oli parempikin, että se päätyi polttopuupinoon. Sittemmin olen vain sahannut pihlajat halki.

Pitääpä tosiaan aloittaa viimeinkin pihlajajousen veistäminen. Omat aihiot ovat kovin ohutlustoisia, mikä ei välttämättä enteile hyvää. Onko kellään kokemusta oikein paksulustoisesta pihlajasta?

Haastepihlajat ovat odotelleet valmiiksi työstämistään. Tuota ensimmäistä olen jonkin verran ammuskellut, enkä hirveästi tykkää. Tein siitä aika pitkän (176cm) kun ajattelin, että kierteisyyden vuoksi voi olla hyvä vähän ylimitoittaa. Tämä tietysti kostautuu veltohkona heittona, paunatkin jäi aiotun 53 sijasta 49:ään.

Tilleri näyttää ehkä hieman oudolta, mutta aihio oli kovin mutkainen jo “tuoreena”. Alalavassa selvä mutka lähellä kärkeä. Virumaa tuli tuuman verran, ja kokonaisuuten jousi on selvästi myötäkäyrä.

Taidanpa pätkäistä pari tuumaa pituudesta pois ja paahtaa vatsan. Luulisi terhakoituvan hieman…

2 tykkäystä

Onko tuohon puun kierteisyyden tunnistamiseen kuoren päältä jotain konstia? Mulla on muistikuva, että jostakin olisin lukenut sen olevan mahdollista. Ei vaan muistu mieleen mistä luin ja miten se piti tehdä. Olis niin paljon kätevämpi lyödä vaan pölli kahella kirveellä halki ku sahailla halki tai veistää puolet tunkiolle.

Ainakin se onnistuu niin, että rupeaa vaan repimään kuorensuikaleita irti. Kierteisyyden mukaan ne sitten irtoavat.

Ei hyvä tavaton!

Siitä on jo näköjään jo kolme vuotta, kun olen viimeksi merkittävämmässä määrin jousen veistoon paneutunut :frowning: Tätäkään nimenomaista keppiä en edes muista tehneeni… Aika on kulunut veneen korjaamisessa, puutarhatöissä ja kaikessa muussa vähemmän tärkeässä. Perheen kanssa oleminenkin on vienyt osansa ajasta. Viimeisimpiä puuhia ovat olleet ilmanvaihdon remontti taloon ynnä keittiöremontin valmistelu. Lapsenlapselle pitää tehdä vielä häkkisänky. Kaiken lisäksi työ häiritsee harastamista pahasti.

Nyt pitää ottaa ryhtiliike ja keskittyä olennaiseen.

5 tykkäystä

Onnittelut! Mutta lisäähän tuohon listaan vielä jousi ja nuolet. Vaikka häkkisänkyikäinen on vielä aika pieni, niin nuorena on hyvä aloittaa, tulee välineet tutuiksi, vaikka jousi olisi vain perässäraahattavaa mallia. Eli jos keittiöremontti ahdistaa, niin tuossa on hyvä syy painua verstaalle tekemään jousia!