Galluppi: Taustapakka 3D-eläimelle – kyllä vai ei?

  • 3D-maalilla pitää olla aina taustapakka.
  • 3D-maalilla voi olla tarvittaessa taustapakka.
  • 3D-maalilla ei saa olla taustapakkaa.

0 äänestäjää

Kilpailun yleiseen sujuvuuteen liittyen, tällainen kysymys – pitääkö 3D-maalilla olla taustapakka vai ei? Taustapakka vähentää nuolien hajoamista ja etsintää, mikä nopeuttaa kilpailua mutta myös latistaa 3D-maalin tunnelmaa ja ideaa.

Yleensä taustapakkoja ei ole käytetty, paitsi poikkeustapauksissa. Näitä on muun muassa Petikon Waiston kallion päällä ollut maali, jossa ammutaan ylöspäin. Muuten vaarana on, että nuoli lentää maalin yli sokkona. Tavallaan taustapakka ei kuulu 3D-maaleihin, koska niillähän pyritään mallintamaan metsästystilannetta, jossa realistisen kaltainen maali tuo oman tunnelman sekä riski katoavasta nuolesta myös oman jännitysmomenttinsa.

Eli, mikä on mielipiteesi? Aina taustapakka, tarvittaessa (jos tarkoituksena on vain estää nuolen hajoaminen tai katoaminen) vai ei milloinkaan? Jätetään huomiotta turvallisuusmuuttujat, jolloin taustapakka luonnollisesti tarvitaan, jos se on turvallisuuden kannalta tarpeellista.

Taustapakka olisi hyvä ainakin varsijousen äärettömyyden tuolle puolelle katoaville nuolille. Itsellä jäi kisailu tältä vuodelta väliin kiireiden ja sairastelun takia. Ensi vuonna on enemmän aikaa.

Minusta taustaa ei pääsääntöisesti tarvita, mutta joskus se on hyvä olla ja joskus jopa välttämätön. Esimerkiksi viime Vanhalinnan kisoissa laitoimme solumuovilevyjä mäyrämaalin taakse seinän suojelemiseksi. En koe taustaa erityisen latistavana fiilis-mielessä, mutta niiden käyttäminen lisää tietenkin radan rakentamisen vaivaa.

Olen ollut 1998 kisoissa, missä yksi pienehkö kaukainen elukkamaali oli sijoitettu valtavan heinä- tai olkikasan eteen, joten ohi mennyt nuoli oli mitä todennäköisimmin menetetty nuoli. Ei tuntunut hyvältä järjestelyltä. Sen sijaan kallioluolassa oleva ilvesmaali oli minusta OK, koska se oli kyseisen elukan luonnollista ympäristöä ja mahdollisesti katkeava nuoli kuului pelin henkeen.

Jos taustaa tarvitaan niin senkin naamioiminen on kaikein fiksuinta jos sen saa näyttämään hyvältä jo pelkillä kuusen oksilla. Itse olen näin muutaman pakan kuralassa aikoinaan naamioinut ja hyvin toimi. Miksiköhän sitä ei oo tullut enää vuosiin harrastettua??

1 tykkäys

??? Mun mielestä on hyvä että 3d elukka on maastossa eikä varastettu. Eli pakalla tai ilman, kuhan ammutaan!

Harvinaisen selvältä näyttää, että taustapakka ei häiritse tunnelmaa. Naamiointiehdotus oli hyvä ja olihan Petikon Waistossakin yhden maalin takana naamiomaalattu taustalevy. Seuralta saanen ohuita solumuovilevyjä, joista saa hyvät taustat seuraavaan kisaan.

1 tykkäys

Taustapakka ei ainakaan minua häiritse. Vaikka parhaimmaltahan se kuva näyttää taustattomana. Olen pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan siihen, että takana on luontaista taustaa, eli jonkinlainen rinne tai vastaava.