Galluppi: Millä jänteellä ammut vuoden 2017 perinnekisat

Kausi 2017 lähestyy. Tulossa on hienoja kisoja, kuten American round, Petikon vaisto, Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat, Vanhalinnan Primikisa, Taka-Hikiä, pituusammuntaa sekä muutama muu kilpailu. Aiempina vuosina keskimäärin 1–3 ampujaa per kisa on ampunut luonnonmateriaalijänteellä, vaikka siitä on annettu lisäpisteitäkin.

Ensi vuonna toivottavasti mahdollisimman moni ampuu luonnonmateriaalijänteellä. Materiaaleja on saatavilla, tietoa ja taitoakin löytyy, mikään ei estä irrottautumasta muovijänteistä.

Pieni galluppi – Aion ampua tulevan kauden 2017 seuraavilla jännemateriaaleilla (voit valita monta vaihtoehtoa):

  • Käytän pellavajännettä
  • Käytän silkkijännettä
  • Käytän raakanahkajännettä
  • Käytän jännejännettä
  • Käytän suolijännettä
  • Käytän jotain muuta luonnonmateriaalia
  • Käytän muovijännettä
  • Käytän montaa eri jännemateriaalia

0 äänestäjää

Itse aion ampua siis tulevan kauden perinnekisat pellavajänteellä. Pellavaa kun on kertynyt varastoon jonkin verran ja kohtuullisia jänteitäkin siitä jo syntyy. Pituuskisoissa ammun ehkä pari laukausta muovijänteellä mutta tavoitteena on niissäkin ampua tulokset pellavalla.

Enpäs vastaa vielä! Filamenttia ja pellavaa kiinnostaisi tilata ja tehdä. Eiköhän sitä sitten luonnonmateriaalijänteellä ammu ilman muuta… Pituusammunnassa voisi kokeilla dyneemajännettä.
Oliko se linkki jonka laitoit primitivearcheryn pituusammuntaosiolle täsmälleen samaa pellavaa mitä itse käytät @TuomoReiniaho ?
Tämä siis:

Bockens 35/3 nypläyslanka

Edit: linkki korjattu, vei tyhjälle sivulle. @TuomoReiniaho

Jep, tuo on yksi parhaista. Tämä osoittautui vielä pikkuisen paremmaksi, noin 10 % lujemmaksi suhteessa massaan: http://abbeyengland.com/Store/CategoryID/438/Level/a/ProductID/68749

Ensimmäinen testijänne (3000 laukausta) oli vuosikymmeniä vanhasta irkkupellavasta, joka oli hyvin tiukasti märkäkehrätty. Seuraavan testijänteen tein tuosta linkin Coats Barbour -pellavasta, joka on hyvin samantyyppistä tavaraa - tästä teen pituusammuntajouseen jänteet. Bockens on valkaisemattomana kauniin väristä, joten siitä teen varmaan kisajouseen jänteen.

Filamenttisilkki on edelleen testaamistani langoista lujinta suhteessa massaan. Erilaisia pellavalankoja on testattuna noin 20, ja nyt riittää. Erot ovat kuitenkin aika pieniä. Tosin, kiva olisi testata jotakin optimoitua pellavalankaa - kasvatettu hyvissä oloissa, käsitelty oikein ja myös kehrätty kunnolla. Oikeasti pitkäkuituista pellavalankaa en ole vielä löytänyt, kaikki lienevät sellaista “teollisuuslaatua”, jota ei ole optimoitu lujuuden näkökulmasta. Filamenttisilkkiä lujempaa (suhteessa massaan) pellavalankaa pitäisi kyllä olla mahdollista tehdä.

Kiitti, pitääkin ruveta tilaamaan materiaalit valmiiksi.
Sitten voi alkaa harjoitella kunnollisten punoksien tekemistä lenkkeihin! Siinä olisi vielä vähän sarkaa.

Huvittaa vaan noitten kauppojen 7e postimaksut 25g lankakerälle… Kaikenlaista.

Luonnonmateriaali kyllä mutta tarkemmin mikä materiaali on vielä auki. Tuomolta ostetusta pellavasta olen yhden jänteen jo punonut, mutta sisäinen Pelle Peloton haluaisi tehdä jänteen alusta loppuun: kylvöstä jänteeksi siis. Myös suolijänne saattaisi olla mahdollinen, makkarantekijät ostavat lampaansuolta suolaliemessä Veijo Votkinilta. Tehtaanmyymälä olisi kilometrin päässä duunipaikalta. Ja miten noi solmuluut raakanahasta, nahkajännekin on mielessä käynyt. Ans kattoo nyh.

Oliko tuon abbeyenglandin postikulut suomeen todella 21 puntaa?? Herranjestas tänne kreikkaan 29 puntaa. Tuohon suuntaan ei kehtaa edes katsoa. :smiley:

Joo, valitettavasti, pikkufirmojen toimituskulut Englannista (ja USA:sta) ovat aivan järkyttäviä. Mutta tässä tapauksessa olin valmis maksamaan muutamasta tiedonjyvästä. Ja hyvä niin, koska osoittautui, että hyvää pellavaa tuolla on tarjolla.

Olen myös itsekin haaveillut pellavajänteestä, joka olisi tehty itse kylvöstä lähtien. Sopiva kasvimaakin olisi, joten pitänee ensi keväänä/kesänä kylvää pellavaa ja hamppua ja katsoa, josko jotain syntyisi. Tehtävälista pitenee koko ajan…

Hoja - hommaa vain lampaansuolta, siitä tehdään muun muassa tennismailojen suolijänteet, ilmeisesti hyvää tavaraa myös jousenjänteisiin. Solmuluut on tehty aika paksusta nahasta ja kaiketi jollakin tavalla käsitelty, niiden toimivuutta epäilen. Suolijänteistä ja raakanahkajänteistä kannattaa keskustella omissa ketjuissaan.

Älä Tuomo vielä osta sitä!
Minulla kun on noita ystäviä tuollapäin niin kysyn ensin hieltä josko saisin vaikka vähän halvemmalla tuon lähetyksen.

En tee tavallisesti uudenvuoden-lupauksia. Aion kuitenkin joka tapauksessa saada uudelle kaudelle jotain luonnonmaterialista aikaan.
Mulla on silkkiä, mulla on Tuomolta ostettua pellavaa, mutta paljon myös kiinnostaa tehdä raakanahkaa-, jänne- tai suolijänteitä.
Vain jos ois enemmän aikaa ja tarvitsen varmaan opetusta ja neuvontaa.

Mikke - tilattu ja testattu jo. Eikä toimituskulut yksityisille Englannista mitään edullisia ole. Mutta onneksi nyt on pellavaa aivan tarpeeksi. Mitä nyt olen tuolla toisella pellavatestijänteellä ampunut, niin on kyllä todella hyvä tuntuma. En näe enää mitään syytä käyttää puujousessa muovijännettä. No joo, toki pitää ensin sijoittaa hyvään pellavaan, harjoitella hyvän pellavajänteen tekemistä ja niin edelleen. Onhan muovimateriaalit sinänsä helppoja käyttää. Mutta kisoissa varsinkin pitäisi itse kunkin käyttää luonnonmateriaalia! Saataisiin vähän laajemminkin uutta dataa eri materiaalien toimivuudesta ja käytettävyydestä.

Tuomo: Mikä on tuomio tuolle tavaralle? Kaveri olisi jo valmis lähettämään jos haluan.

Ylempänä mainitsi että kaikista parasta pellavaa! 10% edellistä vahvempaa. Voisin osallistua tilaamiseen Mikke!

Joo, juuri tuo Coats Barbour 18/3 osoittautui parhaimmaksi. Ohuemmat eivät olleet ihan niin lujia per massa kuin odotin. Noissa voi olla sitten keräkohtaista vaihtelua jonkin verran mutta yleisilmeeltään lanka oli hyvin laadukasta ja tasalaatuista.

Jos toimituksen Suomeen saa järkihinnalla, niin voisinpa minäkin ottaa yhden 250 gramman kerän, väri “whitey/brown”, joka on siis valkaisematon. Tilasin silloin 50 gramman kerän ja siitä tulee noin 5-6 jännettä, toki riippuen pituudesta ja mitoituksesta. Iso osa meni jo testeihin.

Minäpä kysyn mitä kustantaa.