Foorumin ja primitiivijousiammunnan luonteesta

Kerrataan nyt vielä kerran, että foorumin nimi muuttui primitiivijousifoorumiksi kun aiemman perinnejousifoorumin ylläpito pääsi “unohtumaan”. Kisoihin on saanut osallistua millä tahansa luonnonmateriaalijousella, yksityiskohdista riippumatta - poislukien nuolihylly. Hyvin selkeää. Jos vanhan foorumin ketjuja katselee, niin hyvin vapaasti siellä on keskusteltu erilaisista jousista, nuolista ja yksityiskohdista, hyvässä hengessä.

Nyt, jostakin syystä, foorumi onkin vain ja ainoastaan Tuukan määrittelemällä tavalla primitiivijousifoorumi. Jos uudistuneesta suuntauksesta olisi vaikka yhdistyksen hallituksen puolelta hyvä linjanveto, niin hyvä. Mutta kun ei ole, vaan Simoa lainaten:

Mielestäni on vain hyvä, että erilaisia jousien piirteitä tuodaan esille. Ei esimerkiksi viilunuolista ole sanottu vielä lopullista sanaa, vanhoja lähteitä on vielä tutkimatta vaikka kuinka paljon ja sieltä voi löytyä ties mitä. Hyvä, että viilunuoletkin tuodaan esille, jotta niistä voitaisiin keskustella asiallisesti. Ei se ole epäkunnioittavaa, todellakaan, vaan ihan normaalia. Sitten kun primitiivijousiammunta, varhaiskantainen jousiammunta ja muut termit on määritelty kattavasti, “sallitut” asiat on määritelty ja kerrottu, alalla on kunnollista peruskirjallisuutta ja foorumin säännöt nimenomaan edellyttävät vain primitiiviammuntaan liittyviä asioita, niin sitten asia on eri. Tällä hetkellä täällä kukaan ei riko foorumin sääntöjä ja hyvä niin.

Edelleen, muovijänteet kelpaavat kummasti Tuukallekin, vaikka niissä mitään primitiivistä ei olekaan. Jousen ja nuolen suhteen pitäisi olla ehdottoman puritaaninen mutta jänne, jota ilman jousi ei ole mitään, voi olla ihan mitä tahansa materiaalia, aivan kuin sillä ei olisi mitään merkitystä. Ilman jousta ei olisi jousiammuntaa, ilman nuolta ei olisi jousiammuntaa, ilman jännettä ei olisi jousiammuntaa. Miksi jänne voidaan unohtaa? Ristiriitaista.

Vaikka olenkin tuonut esille modernien piirteiden jousia, niin primitiivijousiammunnan puolella minäkin olen. Uskokoon ken tahtoo.