FFAA 20y/60n nettikisa

Kovat sarjat! Nokka kohti 260 pistettä sitten. Tuo alkaa kääntyä siihen epäonnistumisen välttelemis -ammuntaan. Eli keskustassa on pakko pysyä ja se ei ole hihkumisen asia mikäli 5 tai 4 tulee. :smiley:
Ja kolmoset tai pienemmät ketuttaa entistä enemmän.

1 tykkäys

Niih… jokohan se taulukauhu kohta iskee…? Tähän asti olen onnistunut välttymään siltä.

Eeei… ampuu ällillä ja tietää että tähtäämällä ei voiteta vaan hyvällä ammuntatekniikalla. Eikä kai siinä muu auta kun yrittää.
Jotkuthan sanoo ääripäänä että kaikki ammunta ilman klikkeriä johtaa lopulta taulukauhuun.

Väittäisin, että enempi tähtäimillä ampuvien ongelma tuo taulukammo ja siinä samalla se kilkutin rekuampujilla kiusana vetopituutta mittaamassa…

Saas nähdä, miten Loimaalla onnistuu 120n-SM, kun treeneissä alkaa 250 olla uusi PAR-tulos minulle. 28.04. sain 130 + 123 = 253 ja tänään 02.05. 129 + 125 = 254. Ensinmainitun aloitin ylätaulusta, jälkimmäisen alataulusta.

1 tykkäys

Ei mennyt hyvästä alkuyrityksestä huolimatta 500 rikki Loimaalla. Pitkä kisa jota pitkitti vielä puolen tunnin tauko 60n-sarjojen välissä ja vartin tauko kummankin kiepin puolivälissä. Väsy alkoi selvästi painaa ja tuli muutamia huonoja laakeja jälkimmäiseen 60n-sarjaan, mutta yhteistuloksen SE parani kumminkin neljä pistettä.

3 tykkäystä

Hienosti ammuttu. Ei pummeja ja vain yksi ykkönen!
Ennätys on toistaiseksi alle 5v treenillä haastettavissa kuitenkin, huh. :sweat_smile:

Itse jäin nyt kotiin ja itseasiassa hyvä kun tulin kipeeksi ja en olisi päässy koko kisoihin.

1 tykkäys

Herätelläänpä tämä ketju taas kesäunilta hereille, kun hallikausikin on taas alussa. Siirtyminen sisälle on olut vaikeampaa kuin viime vuonna ja itse itselleni asettama par-tahti 60n/20y-kierroksella (240) on ollut vaikea saavuttaa. Ampuma-asennon kanssa on maastossa ammuskelun jäljiltä ollut korjailtavaa ja jousikäsi tahtoo välillä touhuta omiaan, joten tulostaso on heilunut 230 ympärillä. Ehkä tusinan verran kierroksia olen ampunut, joista muutaman mökillä ulkona. Eilen sitten alkoivat palaset asettua paikoilleen ja sain ammuttua 251, vaikka joukkoon yksi huonompi sarjakin pääsi lirvahtamaan. Tästä on hyvä jatkaa kohti Kentin MM-kisaa.
P.S. Ammunnat Kent’iä varten tekemälläni Mom’s Chopping Board -katkojousella ja Kesällä Eestin MM-reissun tehneillä nuolilla.

2 tykkäystä

Ei oo helppoa! Minäkin kävin eilen Eeron kanssa avaamassa sisäkautta. Olipa taas erilaista ampua lonkkarilla… Tähän voisi liittää jonkun lyhytjousien ja sarvijousien ylistysvirren mutta jääköön pois. :smiley:

Sanotaan vaan että on ne erilaisia nuo lonkkarit. Nuolet tuntui taas vähän jäykiltä, eli eivät hakeutuneet oikeasti nuolivartta pitkin katsottuna linjaan. Mietin että hemmetti kun näillä on 230p sarjoja ammuttu. Miten voi olla? Nyt lähtee siis nuolituunaukset työn alle.
Voi olla että nostan pykälän jäykemmäksi jousta, 50# @ 27" voisi olla semmonen mukava vielä. Pysyy ukko kunnossa.

Eero oli löytänyt sittenkin hyvän nuolireseptin uudelle jouselle ja ampui nyt jo 105+ pisteen puolikkaita 20 jaardilla.

1 tykkäys

En oo sisällä vielä ampunut mutta kun vapaapäivä niin Ruskeasuolle sateen jälkeen. Kova puuskittainen tuuli ja märät pakat, kierrokset 130 ja 157! Harkkaenkka, edellinen 147. Huteja vain 5 kpl, rauhoitin laukaisua niin että laskin ääneen KAK-SI YK-SI ennen laukaisua. Kaikki hudit oli ammuttu ettei malttanut sanoa ykköstä loppuun.


Taulut oli loppu niin piti itte piirtää.

2 tykkäystä

Kovaa vääntöä sielläkin, puuskittainen tuuli ja taulu piirretään tussilla. Sitten uusi enkka! Rock on :bomb: :sunglasses:

Mitä lähemmäs 200 (ja yli) pääsee niin siinä on pakko ruveta yksityiskohtiin tarttumaan.

Päivitystä taulukkoon, muutama vanha (mun tulokset EM-kisojen alta) ja Heikki&Eero uudet.

1 tykkäys

Eikö kannattaisi tehdä uusi taulukko? Noi tulokset on jo historiaa…

:smiley: Eikö lähde enää 212p sarjat?? Että tekisi mieli unohtaa…

Voisihan sitä tietysti uuden kauden lakanan laittaa, miksei.

Niin, onhan se niinkin, että vanhat enkat ei paljon paina tulevaa Kentin reissua ajatellen. 2022-23 talvikauden lista voisi olaa hyvä avata. Pohjana nuo viimeksi raportoimamme numerot.

Tuli tehtyä hyvä sisäänajo nuolille, n. 250 laukausta. Pitää takoa tässä hitosti, että saa Esan kiinni.

20y kisamuodossa 192, 198, 214p. Ja flint 192p. Siitä se alkaa kulkemaan! Olipa helpotus kun uudet nuolet auttoi niin paljon ammunnassa. Vanhat oli jo väsyneet ja muutenkin vähän huonommat.
Kenttiä varten pitää sitten tehdä tuore, identtinen setti kun millä harjoittelen kisaa varten.

Lista päivitetty:

1 tykkäys

Huomenna olis vapaapvä joten jos kävisi kokeilemassa Flinttiä. Taulut on lopussa joten pitää askarrella paskarrella.

Onkohan inserttikärjet sallittuja FFAA:n kisoissa? Oon joskus hommannut inserttejä leikkureihin mutta voihan sitä tehdä taulusetinkin. Saisi painavat kärjet.

Toki on sallittuja insertit. Tuomohan ampui virossa semmoisilla.
Kärkipainoa ylöspäin ja leikkaa tuuman nuolista pois. :+1: Insertti itseasissa lisää pituutta paljonkin.
Mutta ajatuksena että jos nuolen paino nousee älyttömäksi, ottaa vartta vähän lyhyemmäksi.

Noita tauluja pystyy tulostamaankin, jos semmoseen on mahdollisuutta. Joutuu kylläkin kattomaan että skaala on oikea.

1 tykkäys

Prättä_jousilta sai ainakin aiemmin tilattua uffaffaan tauluja. Itse olen tilaillut mm. Alternativelta:
Alternative Services - Archery Shop (alternativess.com)

Vinkkinä taulujen eliniän pidentämiseen: Täyden sarjan jälkeen maalarinteippiä taulun taakse ja samalla vähän oikoo pahimpia rajarikkoja, niin taas pelaa. Itse pystyn näin ampumaan kolmekin sarjaa ja tulkkaamaan osumat asiallisesti, mutta sitten alkaa olla roskiskamaa.

1 tykkäys

Joo ajattelin kysyä Korhoselta jos kinkkukisa pidetään. Oon joskus sieltä ostanutkin.

Mulla on kontaktimuovilla päällystetyt taulut, eivät kastu. Ammun vielä sen verran hehtaaripyssyllä että helposti kestää ainakin 5 x 2 kierrosta. Vitonen ja nelonen varsinkin.

1 tykkäys

Ammuttiin uudet enkat Eeron kanssa. Mulla ei ihan vielä viime kauden tuloksia ylitä, mutta Eerolla 208p oli kaikkien aikojen paras 20y tulos!

5 tykkäystä

Uutta flintti-tulosta:

1 tykkäys