FFAA 20y/60n nettikisa

1 tykkäys

Hienoa, Jere!

Heips, kirjaa tuo yo. 120-tuloksenikin; 229 + 236 = 465. Koetan kyllä jossain välissä vähän petrata sitä… vaikka sitten uudella BB-PH-OO-jousella, jos se onnistuu.

Oli muuten mahtava fiilis ampua puolikas 130p tuntumaan. Lopun 22, 22, 22 meni vaivatta. Tosi pienestä kiinni ja miksei noin voisi ampua vaikka joka päivä??

Jos oisin ampunu toisen 60 nuolen setin perään, oisin ensimmäistä kertaa historiassa voinut jossakin tilastossa kiilata Esan eteen. :smiley: Siis 120 nuolen tuloksessa, lyhyeksi aikaa…

Varastit mun 120-tuloksen! :sunglasses:

Huppista. :smiley: Vasta ens viikolla on sitten mun nimi tuossa kohdilla…

Kovaa tulosta siellä ammutaan! Täysi 25 pisteen kierros on kyllä harvinainen, kisoissa onko ampunut kukaan suomalainen? Itse tiedän yhden tapauksen, Romanian kisassa eräs brasilialainen kaveri ampui kisan ekalla kierroksella täydet 25 pistettä. Harjoituksissa vain Esa ja Jere ovat nyt sitten ampuneet 25 pistettä?

Kun katsoo tuota Jeren viimeisintä tuloskorttia, niin 129 pisteen kierroksella paljastuu yksi, ehkä tärkein hyvän ampujan ominaisuus – tasaisuus! Kaikki kierrokset 20–22 pistettä. Metsään menee jos välillä ampuu täysiä ja välillä 16, 17 pistettä. Tai no, jos kisassa ampuu 115 pisteen puolikkaita, niin kyllä silloin aika hyvin jo sijoittuu…

Itse en ole ehtinyt ampumaan vielä yhtään kierrosta. Tammikuun Riihimäen kisa kyllä suunnitelmissa, joten sitä varten pitäisi taas harjoitella…

Jeren uhittelun johdosta piti ampua tänään kaksi kierrosta, 120 nuolta siis, kun oli mahdollisuus siihen. Alkaa vähitellen ammunta tuntua luontevammalta, vaikka karkulaisia vieläkin tulee. Vähän lisää hajurakoa kumminkin muille jahdattavaksi: 239 + 247 = 486.

Niih, Rixun kisaan/kisoihin kannattaa pikapuoliin ilmoittautua, sillä halli alkaa jo olla puolillaan.

Jeah, en minäkään ole kisassa 25 pinnan kierrosta ampunut koskaan. SE-kisassa Pohjanmaalla ammuin uuteen 256 SE-tulokseen yhden 24 pinnan kierroksen ja kaksi 23 pinnaista kaikkien sarjojen ollessa 2-alkuisia. Sitä edeltävään 252 SE-tulokseen Riihimäellä vähän aikaisemmin ammuin kolme 23 pinnan kierrosta ja sekaan mahtui yksi 16 pinnainenkin.

Ilmoittauduin Riihimäen kisaan niin oli pakko käydä aamulla reenaamassa, työvuoro tänään klo 12-18. Tossa video kolmannen 60 nuolen ekasta kierroksesta. Tulokset 113, 126 ja 133.

Muoks: eiku vika kierros oli 139. Muistin väärin. Huteja ihan liikaa.

1 tykkäys

Aijaa, aika yllättävää että ei tuon enempää ole täysiä sarjoja tullut. Mitä enemmän tässä oppii ampumaan niin kisoissa 115p sarjat alkaisi jo harmittaa… Sitä myötä kun tulokset nousee, tavoitteet laukkaa jo horisontissa vielä kauempana! :smiley:

Minä en muuten pääse Riihimäen SM:iin, kun meillä on silloin Kaisun 30v juhlat. Voinpahan treenata omissa oloissa enemmän ja yllättää sitten kentissä…

Kyssäri @Lehtis , miten olet pärjännyt nokkirikkojen kanssa? Kun nuolet menee nippuun niin nuolia tuntuu tuhoutuvan selfnokkien kanssa aikalailla. Eli siis perus robin hoodit, nuoli osuu toisen nuolen nokkiin. Mietin ihan että onko pakko siirtyä muovinokkeihin. Eihän sitä voi treenata jos jokaisessa treenissä nuolia menee 1 tai 2kpl rikki nokista. Tuntuvat myös ottavan aika kovan tällin ja kieroilevat/heikkenevät näistä osumista, siis se pakassa oleva nuoli. Muovinokki on kapeampi ja vähempikitkainen versio. Ohensin uutta nuolisettiä vielä ohuemmaksi peräpäästä, josko silloin osuisi hieman vähemmän mutta alkaa todella häiritsemään.

1 tykkäys

Harmi, ettet pääse… toistaiseksi ei muita kuin minä ja Jani K., eli jäsentenvaliseltä näyttää toistaiseksi.

Olen nyt sisällä ammuskellut Tahkurannan elukkakierroksella korkatuilla nuolilla. 15:stä nuolesta on 11 jäljellä ja niihin olen varmaan viisi nokkia vaihtanut. Nuo neljä halkesivat sen verran reippaasti, etten viitsinyt alkaa elvyttämään liimailemalla säleitä takaisin. Tarkoitus on, että Kentiin lähtisi ne kaksi muuta valkoista Eesti-settiä, jos vain saan työn alla olevan jousen kasaan. Jos pitää turvautua vanhempiin ja löysempiin jousiin, pitää kaivella joku niitä vastaava setti mukaan, ellei nämä valkoiset toimi.

Ei auta mitään, pitää katsoa jos niihin 120n ja flint kisoihin pääsisi paremmin.

Sullapa niitä vasta rikki menee, niin vähän arvelinkin. Ehkä silti kokeilen yhden setin muovinokeilla. Vastaanotan julkisen nöyryytyksen ja ruoskinnan kun tämmöinen kovaan ääneen julistanut selffarinokkimies edes harkitsee tämmösiä!
Pyökkinokitkaan ei oikein mitään ratkaise, kun niitä vasta alkaisi mennä päreiksi ollessaan paljonkin muovinokkeja kookkaammat peräpäästä katsottuna.

Kävin härpäkeampujien seassa sarjan ampumassa. Alatauluun kulkikin hienosti ja 30 nuolen tulos 133 tämän talven ennätys kirjattavaksi Jeren listaan, kunhan ehtii. (Myös aiemmin ampumani 120 nuolen tulos odottaa kirjaamistaan.) Tauko ja vaihto ylätauluun alkoi 16 pinnan rävellyksellä, mutta yli oman par-rajan ja 121. Yhteistulos 254 jää pinnan kausiennätyksestä.

Tuossa alla kolmas ja neljäs sarja; jälkimmäiseen en voinut antaa itselle nelosta…


1 tykkäys

Esalla on kyllä tulokset selvästi parantuneet ammattilaiseksi siirtymisen jälkeen. Jotenkin käsittämätöntä tulosta ja vielä säännöllisesti. Nelonen tuo oli, ihan selvästi.

1 tykkäys

Päivitystä listaan.

Kävin minäkin ampumassa, mutta sen verran oli paikat jumissa boulderoinnin jälkeen että ei lähtenyt yhtään. Mitä lähemmäs kisat tulee niin pitää jatkossa olla varovainen. Seinällä kun kiskoo yhdellä kädellä ja hyppelehtii niin olkavarren lihakset on kovilla…

Ei ihan tähän ketjuun kuulu, mutta seuraava reaalikisahan on Riihimäen 20n/60y-SM tammikuun puolivälissä. Toistaiseksi AMHB-luokassa on tulossa RiJo:n jäsentenväliset neljän ampujan kera; Tuomo, Pasi, Jani ja minä. VMHB:ssä Heikki ja Eero ratkovat paremmuutensa. Muita hattivatteja ei sitten olekaan ilmoittautunut… :thinking:

1 tykkäys

On muuten alkanut häiritsemään jousikäden lipsuminen. Kahvassa ei ole pitoa tarpeeksi jos kahva on päälystetty sametilla saatikka nahalla. Tarvitsisi enemmän pitoa kämmenpohjalle.
Kyllähän millä vaan kahvalla yli 200p ampuu 20 jaardilla, mutta tuo kahvan pito estää viimeisen tarkkuuden saamisen että pisteet oikeasti ankkuroituu 240p tuntumaan.
Mitenhän entisaikaan kahvat oli tehty että ammuntamukavuus oli oikeasti mestaruustasoa? Karkeampi sametti? Joku golf hanska?
Muutamat ampuu hanska kädessä ja se varmasti auttaa.

Mitä tämä tarkoittaa siis käytännössä?

Minulla taas on päinvastainen tuntemus asiasta. Paljas kämmen kahvassa antoi enemmän sivuheittoja jousen kiertyessä laukaistessa isomman kitkan vuoksi (hyllyllisellä lonkkarilla). Hanska kädessä osumat rauhoittuivat välittömästi; rukkanen toiminee ”laakerina” käden ja kahvan välissä. Perinnejousilla käden päältä ampuessa hanska onkin aina ollut käytössä jo ihan turvallisuussyistä jousikättä suojaamassa raapaisuilta. Juuri paikkasin uudella nahalla pitkään käytössä ollutta hanskaa.