Falcon's grip - pituusammunta siperillä

Noniin, tästä tekniikastahan on monenlaista variaatiota netissä, mutta lähes kaikki vääriä… Joten unohda kaikki mitä luulet aiheesta tietäväsi!!

  1. peukalo on koukussa → lähes 90 asteen kulmassa alaspäin, joka luo lihasjännitystä ja jäykkyyttä ranteeseen
  2. etusormi on mushamma kääreen päällä, ei yläpuolella
  3. keskisormi, nimetön ja pikkusormi on mushamman alapuolella, jotka kääntävät vipuvarren lailla rannetta suoraksi, nämä sormet puristavat kovimmin jousta

Arvaatteko kuvista kuka meistä ampui yli 550m?



kuva

1 tykkäys

No ei tarvi arvata. Mutta kiinnostavaa on myös siperin kourun asemointi, kun vertaa noita kuvia. Adamilla se on lähinnä peukalon toista niveltä. Jerellä se lepää ihan ranteen päällä. Jospa tuolla Adamin siperillä saa siihen paremmin hallintaa? Tässä on varmasti paljon pieniä muuttujia!

Päivitin Ivarille paremman kuvan tuohon.

Adamin siper asettelu on nimenomaan enemmän taitoa ja hallintaa vaativa.
Monet on ruvennut virittelemään siperiään mitä kummallisemmaksi kun ei ole oikein löytänyt siihen mukavuutta. Mukaanlukien minä. Museossa olen nähnyt paljon tuommoisia todella pienellä kiinnitys/korotuspalalla olevia sipereitä joissa kouru on pitkältä matkalta tyhjän päällä, kuten Adamilla.

Huomionarvoista on miten tuo peukalon löysyys ja huono asemmointi nostaa peukalonivelen pystyyn tököttämään ja kääntää luonnollisesti siperin kourua kulmaan, estäen hyvän ammunnan. Näkyy erityisesti minulla ja Ivarilla. Lehnerillä vähän vähemmän.

Mistäs tuo nimitys “Falcon’s grip” muuten tulee?

Siperin vaikutus jousen tilleriin pitäisi varmaan huomioida. Siperin kanssa käden tukipisteen kohta kahvalla ja nuolen ohituskohdan välinen etäisyys on normaalia suurempi → vaikuttaa tilleriin eli pitäisi olla positiivinen. Kaikilla muilla ampujilla paitsi Adamilla alalapa näyttäisi taipuvan selvästi enemmän. Adamilla vaikuttaa varmasti myös hyvin matala siper ja suora ranne ja hyvä tuki mushammasta, jolloin tukipiste ei ole liian alhaalla.

Mustafa kanin kirjasta varmaan löytyy hyvät kuvat siitä. Siis haukan ote se on, miten haukka kai tarttuu oksaan kynsillään.

Tuo tilleriasia on ihan hyvä pointti. Monessakin ammunnassa tulee esille, että homma ei toimi jos jousi kokee painetta ylä tai alalapaan liikaa. Tauluammunnassa jousi heilahtaa eteen laukaisun jälkeen ylä tai alalapa edellä jne…
Varmasti tulee juuri noiden asioiden seurauksena mitä tässä havaittu. Siperiä kannattaa tuunata matalammaksi jos siihen keksii ideoita. Jokainen milli tuo etua. Minua ainakin häiritsee se että jousen tukipiste on alempana kuin jänteellä vetokäsi

Pientä siper-treeniä takana ja kyllä se homma on kiinni ihan peukaloammunnan perustekniikasta ja siperin asemoinnista. Tuo pitäisi tehdä niin, että ensin perustekniikka kuntoon pitkillä nuolilla ja sen jälkeen siper ikään kuin asemoidaan täyden vedon mukaisesti – jonkun pitäisi asemoida ja liimata siper paikoilleen ampuja ollessa täydessä vedossa hyvällä tekniikalla. Sen mitä olen huomannut, niin jos siper on vähänkin huonosti, niin se vaikuttaa vetoon, jolloin tekniikka kärsii pahasti. Siper ei saisi vaikuttaa tekniikkaan lainkaan.

Jos otetaan etäinen vertaus, niin siper-ammunta on kuin ratsastusjousiammunta. Jos ratsastustaito ei ole hallussa, niin ratsastusjousiammunnan harjoittelu sinänsä on ihan yhtä tyhjän kanssa, koska kaikki energia menee siihen, että pysyy kyydissä. Sitten kun ratsastus on automatisoitunut, niin siinä voi jo keskittyä jousiammuntaan hevosen selästä. Karrikoiden, siperillä ammunta on turhaa, jos peukalovedon perustekniikka ja tämä “haukan ote” ei ole hallussa.

Ivarin kuva, siper osoittaa ylöspäin ja se on tavallaan nuolen tiellä. Tätä oli Jerelläkin paljon aiempina vuosina, tässä viimeisimmässä kuvassa näyttää taas hyvältä. Adamilla ja Matthiaksella siper on hyvin linjassa nuolen kanssa. Olettaisin tällä olevan paljonkin merkitystä.

Siper menee nyt varmaan kuudetta kertaa säätöön. Sivusuunnassa hyvä, sivusuuntainen kallistus hyvä mutta takaosaa pitää ainakin nyt hieman korottaa. Varmasti siperin säädöt muuttuvat kunhan tekniikka kehittyy. Pitäisi vaan nyt saada paljon peukkuammuntaa treenattua, niin olisi mukavampi ampua keväällä pituutta!

@JNystrom Oliko tähän siperin malliin ja mitoitukseen jotain sääntöjä olemassa? Tai miten kouru pitää asemoida suhteessa jouseen?

Missä kohdassa mushamman pitäisi olla? Paineen voisi olettaa kohdistuvan aika hyvin mushamman kohdalle, jolloin tukipiste on keskellä sen alla. Pitkissä jousissa teen niin, että tukipiste on täsmälleen jousen geometrisessä keskikohdassa ja nuolen ohituskohta siitä 50 millimetriä ylöspäin – tämä siis matalan ranteen otteella. Korkealla ranteella vähän vähemmän. Tällöin jousi tasapainottuu mukavasti vedossa, samaan tapaan kuin sitä tasapainottelisi vaakasuunnassa sormen päällä. Tällöinhän vetokohta jänteellä on saman verran tukipistettä ylempänä mutta sillä ei ole merkitystä itse ammunnan kannalta, jousen rasitusten näkökulmasta asia korjataan positiivisella tillerillä. Näissä lyhyissä voisi tukipiste olla ehkä aavistuksen (~10 mm) keskikohdan alapuolella, tai sitten ei, pitänee kokeilla. Jos tukipiste menee liian alas, niin jousi tuntuu muuttuvan hieman epävakaaksi. Jousi pitää vaan sitten tilleröidä oikein, ettei käy niin, että alalapa taipuu ja rasittuu liikaa.

Minä olen lonkkarini enempiä pohtimatta tehnyt niin, että jousen keskikohta on 2,5 cm (tuuma) kahvan yläreunasta, jolloin kahvaa on siis 7,5 cm (3”) alalavan puolella, kun kahvan kokonaismitta on se 10 cm (4”). Tilleröinnissä jousen painopiste on sitten vielä sattunut melko hyvin tuon keskipisteen seutuville.

1 tykkäys

Jep, hommasta tulee ihan mahdotonta jos joutuu jatkuvasti miettimään ranteen asentoa ja siperin asemointia. Siinähän alkaa heti pelätä myös että nuoli tippuu kourulta.
Minähän vedin silloin hikiän kisassa helposti 110# lonkkarin peukkuvedolla, mutta edes 80# ei tunnu luontevalta siperin kanssa vieläkään.

Matthiaksella kieltämättä on selkeästi toiseksi paras tekniikka siperin kanssa. Hämmentävää vain oli miten paljon lyhyemmällä vedolla Matthias silti sai tulosta aikaan. Jospa se juttu on juuri tässä siperin asettelun ja laukaisun puhtaudessa…

Mulla on aavistus että nuo meidän siperit on vielä hieman liian korkeita. Etuosaa pitäisi jyrsiä matalammaksi, hioa kilpeä ohuemmaksi TAI tehdä raakanahasta liimaamalla todella ohut kiekko.

Harmi kun en tehdyt muistiinpanoja 2022 kun Adamilta sain yksityisoppituntia siperin ja nokinpaikan asetteluun. Sanoi kyllä sillon mulle että siperi on ok. Nokinpaikka vaati tuunaamista.
Mielikuva on se että mushamma rullataan kahvan ja lavan muutokseen, niin että kääreen ollessa paikallaan, jousen keskikohdasta on 1cm siihen kun mushamma alkaa. Eli tosi lähellä.

Voisi olla hyvä demota tätä siperin optimikuviota liimaamalla kouru suoraan johonkin työhanskaan kiinni, saisi matalalle ja helposti muutettua. Ilman kilpeä. Siinä näkisi onko mukavempi mitä matalampi?

Pakko tehdä prototyyppi-siper raakanahkapellillä. Ja semmonen että kun se kiinnittyy käteen, tuossa peukalonhangassa ei ole nahkaa myöskään alla, tai jos on niin se on todella ohut.

Tästä minun siperistä lähtee varmaan sentti korkeudesta heittämällä.

Oliko siis siperin rakenteeseen tai mitoitukseen jotain sääntöjä? Conquest Cupin säännöissä? Tai muualla? Kourun pituus? Saako kouru ohittaa kahvan? Kiinnitys? Pitääkö olla erillinen nahkaläpyskä vai voi laittaa valmiiseen hanskaan? Tai muuta?

Tässä on säännöt 2024 kisaan.
reglaman12_ing.pdf (24,5 Mt)

Nämä löytyivät siperiin liittyen:

A siper can be used.
• The siper, the siper’s wearing style and the Muşamba (texture covered on the
grip) shall be according to the traditional method.
• The siper can’t be at the handle level touching the grip.

Tasma: a wrist strap must be made from leather or texture placed under the siper plate.
Oluk: the groove must be made from natural materials (e.g. Bone, horn etc.)
Tabla: the plate placed under the groove must be made from natural materials (e.g. Bone, horn etc.)
and it can be covered by leather or texture.

Mitähän tämä tarkoittaa: “The siper can’t be at the handle level touching the grip.”?

Mahtaisiko tarkoittaa, ettei saa ottaa tukea kahvasta / nojata kahvaan…?

Noi käännökset turkki-> englanti on aika huonoja.

Säännöissä pohjana on saada autenttinen pituusammuntakisa. Eli ei periaatteessa asioita joita ei museosta löytyisi. Siellä on mm. ollut sääntö että tabla pitää olla irroitettavissa! Joka on aika turha asia ammuntasuorituksen kannalta, mutta historiallisesti oikein.

Aikaisemmin oli muistaakseni joku sääntörivi mikä kielti siperin kiinnittämisen jouseen, tai sen että siper oli paljonkin vatsan takana. Tällähän saisi lisää ylivetokapasiteettiä. Museoiden siperit on 10-13cm kourulla, joten sitä pidemmäksi ei myöskään saa mennä.

Lopulta nämäkin säännöt testataan sitten siinä välinetarkastuksessa, jossa voi tulla ongelmaa jos on lähtenyt liikaa kikkailemaan… Minun mielestä ne alkuperäiset vehkeet mitä museossakin on, toimii erittäin hyvin.

Täällä ei tainnut olla kuvia ja mittoja alkuperäisistä sipereistä? Vai oliko jossakin, hämärä muistikuva mutta nopealla haulla ei löytynyt.

Se sun siperi on just niin alkuperäsissä mitoissa kun voi olla. Tuu kattomaan Istanbuliin niitä niin tiiät tarkemmin! Oon laittanut kyllä kuvia tänne ja atarnille niistä.

11x3cm siper on aika keskiverto. Niissä on paljon hajontaa sen mukaan että kuinka syvä koveruus urassa on.

Niinpäs olikin, täällä:

Keksin jousikäden ranteelle vahvistavan liikkeen siper-ammuntaa varten. Tässä painona toimii osagelonkkari 1100g painoa, 186cm pitkä. Tällä voi tehdä toistoja tai pitoja. Liike on aika pieni ja voi olla helppo huijata, mutta kyllä tossa jälkimmäisessä kuvassa näkyy kun ranne ojentuu yliasentoon.


1 tykkäys

Täysin samaa liiketta eri välineillä olen itse sepän hommissa harrastanut myös. Pitkät peenaus vasarien varret on just hyviä tuohon hommaan.
Ote toiseen suuntaan taas viikinki kilpailuissa pitkällä keihäällä harastettiin sitä, että ensin ote keihään kärjen takaa kiinni ja sitä sitten ote kerrallaan hivuttaen pito kohtaa likemmäs tyveä. Se kuka pystyi pitämään kärjen ilmassa koskematta maata voitti ja jumpe kun me harjoiteltiin. Keihäät noin 2m /2,2m pitkiä ja toisinaan sitä pidempiä.

Aivan aivan, sepillä on varmasti jerkkua juuri tuohon toiseen suuntaan. Eli kuorma kropan eteen ja sitä pitää nostaa. Käsivarsilihakset tuossa päällä tekee nostoliikkeen.
Tämä variaatio kohdistuu käsivarren alle. Varmasti sitäkin vasaran liikuttamisessa käytetään, mutta vähemmän.

En nää tätä liikettä todellakaan triviaalina, vaan nyt kun on huomannut että ranteelta vaaditaan voimaa - ei kun tekemään tälläisessä liikkeessä pitoja. Sillä pitäisi lihasta ja voimaa tulla!