Esittely Kainuusta

Tervepä kaikille, olen reilu 40v mies ja asustelen tällähetkellä Kainuun korvessa :slight_smile: Kiinnostunut olen ollu jousiammunnasta ja jousen tekemisestä pikkupojasta asti, katajakaarillahan sitä silloin aloitettiin ja ritsoja tehtiin polkupyörän punaisesta sisäkumista (musta ei kelpaa ritsakumiksi). No joo, aikusempana mielenkiinto jousiaseisiin väheni kun tuli ruutiaseet kuvioihin mukaan, mutta reilu 10vuotta sitte ostin lasikuitu vastakaarijousen ja siitä sitten innostuin näihin puujousijuttuihinki. Jonkilaista jousta olen tehny pihlajasta syreenistä ja paras tekele tähän asti on saarnilankusta veistelty pitkäjousi Ilkka Seikun kurssilla Sastamalassa. Tuostaki on aikaa vierähtänyt, mutta nyt on taas saarnijousi tulossa. Ostin vuosia sitten saarnilankun missä oli mielestäni hyvät vuosilustot, nyt sitte olen veistellyt yhdestä palasta jousta, toki kovasti vielä vaiheessa on. Tarkoitus olis tulla metsästyslaillinen jousi, vaan saa nähä… Jousiaihio on 151cm pitkä ja nyt veistelty yhdelle lustolle selästään, kahvaosuus näyttää jäävän ohueksi niin ajattelin siihen liimata puuta lisää.

3 tykkäystä

Tervetuloa remmiin! Täällä on monenmoista lyhäriä ollut näytillä ja samoilla jousilla metsästäviäkin on porukoissa. Joku tietty heti tulee sanomaan että 151cm ei oo lyhäri mutta…

Sulla on joku 24-26" veto mielessä vai?

Tervetuloa! Kainuussa (Sotkamossa) sitä meikäläinenkin jousihommiin vihkiytyi, kahdeksanvuotiaasta alkaen. Oli lääniä, vaaranrinnettä ja puronnotkelmaa, missä opetella eränkävijäksi.

Jos saarnilankkuaihio on keskeltä ohuenpuoleinen, niin yksi mahis on tehdä läpitaipuva jousi. 32 mm leveyttä keskelle ja huolellinen tilleröinti, niin 41-paunainen kestävä mehtäjousi on hyvinkin mahdollinen.

Kiitoksia vaan, oon kotosin pohjois-pohjanmaalta vaan tänne vaimon perässä kulkeutunu :slightly_smiling_face: ja täällä varmaan loppuiän vietän. Mittailin vetopituutta, kun ei enää muistanu. Ehkäpä 26 tuumaa on sopivan tuntuinen veto. Lankulla on nyt leveyttä 4,5cm ja paksuutta kahvan kohdalla ehkä 3cm. Refleksiä lankussa on luonnostaan, paitsi ihan kärjissä… Ajattelinki että jos kokeilis taivuttaa kärkiä vastakaaren muotoon. Sen verta olen puun taivutusta opetellu että yksien puusuksien kärkien kanssa keittämällä.

Onhan sulla kahvassa paksuutta vaikka mihinkä. Jos keität kärkiin kaarevuutta, olen itse havainnut että muoto pysyy paremmiin jos lopuksi tohottaa kuumailmapuhaltimella kuivalämpöä.
Ainakin kun muutamasta jousesta kärjet alkoi oieta niin aloin tehdä noin.
Hyvä leveyskin aihiolla, siinä on mistä kavennella jos tuntuu että kalikka kestää rasitukset.

Kyllä. 30 mm paksu ja saman verran leveä kahva on täysin riittävän vahva kavennettunakin. Noilla mitoilla varustettu kahva istuu käteenkin kaikista parhaiten, vrt. vanhat puiset vasaranvarret ym.

Kiitoksia kommenteista, taidan jättää sitte liimailut väliin. Voi olla että jousen teko kestää jonki aikaa ku taloremppaki on menossa… Toisaalta mukava tehä joskus ihan jotain muuta. Tässäpä kuva aihiosta, tuon kuvan jälkeen veistelin vielä pari syytä pois kun olivat sen verran ohuita.

1 tykkäys