Eirik Diserud – jalava-lyly-jousi

Kokeile vaikka rikkoa Eirikin 220fps tulos 108lb jalava lyly ja 75g sotanuolella.

Sehän kuulostaa helpolta. :smiley: 75g nuoli eli 1125 grainia. Siihen tarviisi ainakin 130 paunasen jousen? Mulla ei tunnu olevan oikein lahjoja noiden jäykkien jousien vetämiseen. Mutta oon taas alotellut salilla treenaamaan, joten jos kesällä olisi oma paino yli 80kg taas niin ehkä pikkuhiljaa jaksaisi jotain vetääkin.

Tässä on kirjotusvirhe mutta eikai 108 paunaa voi olla jäykkyys? Vaan juurikin jotain 140+ kun on lonkkarista kyse.

108lb jalava + lyly lonkkari :grin:

No eihän tuo ole mitenkään mahdollista? Se on 10,41gpp nuoli tuolla jousella ja nopeus 220fps?
Jossain on virhe, nimittäin uskoisin että on vaatinut ainakin 130 paunaisen jousen.

Siis jalava selkä ja ???lyly vatsa.?

Juuri noin.

Ei oo virhettä. Se on ihan videolla ja ovat Gibbsin kanssa vähän kilpaakin jo ampuneet. Mää voin lähettää clipin sulle meseen jos et usko.

Siis mäntylylykö? Voisi olla kuusta tai katajaakin.

Mäntylyly. Ei ne norjassa enää muuta käytä kun kaikki löydytkin ovat ilmeisesti vain ja ainoastaan mäntylylyä.

Tulihan se kun kiskoi. :smiley: Halusin vain varmistaa ettei kyseessä ollut tosiharvinainen yhdistelmä.

Mulla on yksi kuusilyly eirikiltä ja kaksi omaa kataja lylyn pätkää ja muutama mänty odottomassa muilta. Itse olen kaatanut vain kaksi mäntylylyä joten on tässä vielä matkaa että tilee omasta tallista mitään ulos.

Taitaa olla nyt jotain mätää luvuissa. Vaikka olisi 32 tuuman veto, niin äkkiä laskien sain realistisen kaltaiseksi tulokseksi noin 165–170 fps. Jos vaikka yläkanttiin laskee, niin 180 fps, mikä jo sekin kuulostaa aika suurelta, saati sitten 220 fps. Onko aivan varmaa, ettei kyseessä ollut taljajousi…?

Kuten Baker totesi jo 30 vuotta sitten, irrallisilla kronolukemilla ei ole oikein mitään arvoa. On kirjaimellisesti kymmeniä syitä, miksi tulos voi olla virheellinen. Tuo 220 fipsiä 11 gr./#-nuolella on hyvä esimerkki liian hyvästä ollakseen totta.

Lonkalta muistan esimerkiksi kun pari vuotta sitten kronotin Saskaa jahtinuoliani kevyemmillä nuolilla, ja tauluun päsähti 68,38 m/s eli 224 fps. Koska olin takonut tällä jousella ja nuolipainolla kymmeniä lähdekriittisiä laakeja, tiesin, että jousi ei missään nimessä heitä tätä nuolta nopeampaa kuin noin 160 fps. Mikään ulkoinen muutos ampumatavassa (vetopituus oli mekaanisesti rajattu), valo-oloissa, kronon asemoinnissa tms. ei selitä hyperlukemaa, mutta ei sillä ole juuri väliäkään.

Riittävän pitkistä sarjoista erottuu, mikä jousen todellinen heitto kullakin nuolella on: mikä lukema toistuu uudelleen ja uudelleen hyvien laukausten yhteydessä? Lyhyt sarja voi valehdella rankasti, aivan kuten kasa-ammunnassakin, ja yksittäinen laaki voi olla mitä tahansa.

Useita kertoja on kuulemma mennyt 220-225fps lukema rikki ja yli 270metriä standardi nuolella.

Astiasta ei voi kuitenkaan ammentaa enempää kuin siihen mahtuu. Tuomo ehkä kohta lyö numeroita tauluun, kun mainitsi laskeneensa.

Paria metriä alle 400m 120lb puujousella on myöskin asia jota kukaan ei uskonut ennenkuin nuoli pellolta löytyi.
Bjørnar 70lb hickkori selffari ampui 385m samana päivänä.

Tämmösiä laskelmia:

Sotajousinopeuslaskelmia

Jänneväliksi oletettu kuusi tuumaa. Ja jousen varastoima energia on 0,5 kertaa teoreettinen maksimi kerrottuna luvulla 1,1 – oletuksena lievä vastakaarevuus.

Jos laitetaan hyötysuhteeksi 100 %, niin nopeudeksi saadaan 224 fps.

Ja oliko vetopituus 32 tuumaa?

Näitä ei välttämättä uskottu aiemmin mutta ei niitä kukaan mahdottomiksi ole myöskään osoittanut. Ja olihan 1930-luvulla 400 metriä ihan peruskamaa. Toisekseen, kronot eivät ole aina välttämättä täysin luotettavia. Olen tästä aiemmin täällä kertonut mutta kerran matalalta paistava aurinko aiheutti sen, että krono näytti säännönmukaisesti noin 20 fps liian suuria lukemia.

Mutta, jalava-lyly-jousi kuulostaa niin hienolta, että kuvia vaan tänne!

Jousi oli limattu 17cm refleksile josta lähti jokunen pois. Normaali ammunnoissa standardi nuolet lensi yli 260metrin. Perus lonkkari muodoiltaan. Löytyy facesta jostain.

Ohhoh! Onpa siinä vastakaarevuutta. Jos oletetaan aiemmin mainituksi kertoimeksi 1,3 ja hyötysuhteeksi 75 %, niin päästään nopeuteen 211 fps. Lähestytään jo mitattuja lukemia! Eli alkaa erot mennä jo mittaustarkkuuden rajoihin.

Kaiva nyt vaan jostain kuvia, kiinnostaa!

Voin kysästä.