Tässä FFAA:n delegaatti-Jakken kommentit Flintin tiputaulujen ampumajärjestykseen:
xxxxxxx
Moi!
Kyllä, jonkin verran sekava tämä on ollut. Itse olen ampunut Flintin EM kisoissa vuonna 2015. Muistelen että tämä sääntömuutos oli tehty jo silloin. Muistelen, että sai ampua -niin kuin tuossakin sanotaan- missä järjestyksessä tahansa.
Tämä on siis minun mielipide asiasta, mikä ei tietenkään riitä.
Tuntuu siltä, että kun sääntöä on muutettu alkuperäisestä (missä asia oli kategorisen selvä “Z”), muutoksen tekijä ei huomanmut ristiriitaa Fieldin ja Hunterin osalta.
Otan asian esille IFAAn seuraavassa kokouksessa, joko nyt ensi viikolla tai tammikuussa.
On hyvä, että saadaan asia selväksi ennen EIACia.
Jakke
xxxxxxx
Moi jatkan vielä:
Ei oikeastaan ole olennaista, mitä säännöillä tarkoitetaan, vaan se mitä säännöissä lukee.
Tuon pykälän merkitys on kyllä selvä: mikä tahansa järjestys on ok. Niin siinä lukee.
Täytyy myös olla niin, että Flintin omat pykälät menevät yleisen pääsäännön edelle.
Kyllä ovat osanneet vääntää yksinkertaisen asian monimutkaiseksi!
Jakke
xxxxxxx
Sen verran noista sääntötulkinnoista, että nykyään IFAA:lla ei oikeastaan ole kunnollista sääntötulkintaporukkaa. Esimerkiksi minulta on kysytty mielipidettä joistakin asioista (taljan tähtäimistä varmaan…prkl). Kun edelliskerralla kysyin jotakin, sain vastauksen sihteeriltä ja vastauksesta päättelin, että se oli hänen oma tulkintansa. Nämä sääntöjutut kun ovat eri maiden valmistelemia (ja joskus huonosti), niin kokonaisvaltainen tarkastelu voi ainakin joskus jäädä vähiin. Myöhemmin kukaan ei sitten oikein muista tai tiedä koko muutoksen syytä. Tarkoittaa, että ei välttämättä ole yhtä totuutta ja silloin asia pitää jotenkin tulkita. Koronan takia joitakin sääntöjen yksityiskohtia ei ole päästy viilaamaan ja luultavimmin tämä on tyyppitapaus sellaisesta.
Koska Z ammunnasta ei ole haittaa, kannattanee ainakin toistaiseksi pitäytyä siinä, ainakin julkisessa keskustelussa ettei vaan käy mokaa kisoissa. Asia kyllä selviää siihen mennessä.
Jakke
xxxxxxx