Devoldin merinokerrastot ennen ja nyt

Jahtihommissa vaatteilla on väliä. Tätä vasten ostin joskus kaksikymppisenä erittäin kalliin mutta laadukkaan Devoldin merinovillaisen kaksikerroksisen alusasun, joka lämmittää, siirtää kosteutta jne. Maksoi muistaakseni 600 markkaa. Kerrasto oli ihan kuningas, piti lämpimänä maastossa talvet läpeensä.

Tuli aika päivittää aluskalustoa, ja niin ostin Devoldin uudet merinovillaiset kaksikerroskalsarit, luokituksella Extra Warm. Pelkät byysat kustansi tänä pänä 90 euroa. Kotona totesin, että onpas ohuen tuntuista extra warm-kaksikerrosvillaa, vanhoihin verrattuna.

Eilen yöllä painelin tuulisessa, rivakassa pakkasessa jänisten perässä. Jalassa oli uudet Devoldit, ylävartalon eristeenä 20 vuotta vanha Devoldin aluspaita. Perse jäätyi samalla kun kainalot hikosi. Paskan möivät, totesin.

Merinovilla on niin kallista, että laatuvalmistajatkin näköjään pihtaavat materiaalikuluissa mutteivät katteissaan. Tehdään puolta ohuempaa kuin ennen vanhaan, ja lätkäistään Extra Warm vanhasta tottumuksesta, köh voitontavoittelusta, paketin kanteen. Huijausta, sanon minä.

1 tykkäys

Minulla on myös Devoldin villakerrasto, vuonna 1997 ostettu. Opiskelijabudjetilla ostin parasta mitä rahalla sai - toki alennusmyynnistä, ja kyllä kannatti. Tunturivaelluksilla aivan huippu ja käytössä edelleen, mitä nyt vähän reikiä jo tullut, on lämmin eikä haise.

Nykyisistä en juurikaan tiedä, paitsi yksi uusi D:n villakerrastopaita minulla on ja se on aika ohutta kangasta. Mutta jotenkin luulen, että keveysajattelu on yksi tekijä, säästösyiden lisäksi toki. Kaiken pitää nykyisin olla mahdollisimman kevyttä. Onhan tuo vanha paksua villaa verrattuna uusiin, ja siten painava.

Merinovillakerrastoja saa nykyisin mistä tahansa, ihan järkihintaan. Vaatii vähän aikaa tehdä vertailuja mutta kyllä siinä tuntipalkalle voi päästä. Muun muassa Hongkong myy nyt alennusmyynnissä merinovillakerrastoa 22,19 € per osa. Aavistuksen ohuempaa kangasta kuin D:n nykyinen Extra Warm -kangas. Lopputalvi on oiva aika päivittää tulevan talvikauden varusteet.

Hyvä pointti, tuo keveydentavoittelu. Tai siis kuluttajien vaatimus keveydestä, johon perinteiset luonnonkuituvalmistajat yrittävät vastata. Ikävä kyllä lämpökerrastolla, joka ei pidä lämpimänä ei tee mitään. Otan “raskaan” ysäri-devoldin milloin tahansa uuden tilalle, koska uusi ei toimi.

Saatoin mennä vanhoilla asetuksilla kalsari-ostoksille. Olen aina ostanut laadukkainta, mihin budjetti riittää, ja Devold palkitsi ennen vanhaan. Nykyään on tosiaan no name-merinokerrastoa murto-osahinnalla tarjolla, ei ollut ysärillä. Jos olisin tiennyt mitä huttua “tutussa” boksissa on, olisin ostanut kahdet halpis-merinot, säästänyt pitkän pennin ja pysynyt todennäköisesti lämpimämpänä näinä öinä. Mitään Devoldin tuotetta en enää ikinä osta, kun kerran veloittavat huippu-premium-hintaa, jolle ei saa vastinetta.

1 tykkäys

Itse sain joululahjaksi House (tokmanni) merinovilla kerraston. Ei ole aiempaa kokemusta merinovilla kerrastoista mutta todella iso harppaus positiiviseen päin oli näistä kaikenmaailman teknisistä asuista. Ollut itsellä koko tammi-helmikuun jokapäiväisessä käytössä töissä ulkona. (Timpuri hommissa) ja kylmä ei ole tullut. Jaloissakaan ei ole kerrastom päällä kuin ohuet perus työhousut. Kestävyys ei varmasti ole mitään verrattain laadukkaisiin mutta fyysisessä työssä missä välillä tulee paussiakin ja hien jäähtymistä on ollut ihan kiitettävät ja hinta ei taida olla tälle kerrastolle 50€ enempää.