Conquest cup 2022

Jos oikein musitan niin joskus on ollut myös puujousiluokka. Eipä taida sitä tuolla ollut enää aikoihin.
Oliko sarvijousissa lb luokat alle 50lb ja määrittelemätön vai ampuiko kaikki yhdessä luokassa?

Kaikki oli samassa luokassa. Varmaan ajansäästöllisistä syistä. Ei kovin reilua puujousia kohtaan. Paitsi että eipä tainnut olla yhtään puujousta!
Britit ja muut oli jäänyt kotiin, Alex Wittenaar kommentoikin että nyt kun oli ensimmäinen vuosi jolloin joutui maksamaan lennot ja hotellin, oli huomattavasti vähemmän kilpailijoita.

@TuomoReiniaho Mun mielestä taulukisassa oli joku 25 taulua ja jokaiseen tauluun ampu 4 ampujaa eli jotain pyöreet 100kpl perinnejousiampujia miehissä.

Taitaa olla niin että musta ei löydy yhtään ammuntakuvaa. Ens kerralla pitää ampua niin kova pohjatulos suomessa että kaikkia kiinnostaa? :thinking:

https://okcularvakfi.smugmug.com/Fetih-Kupas%C4%B1/10-Uluslararas%C4%B1-Fetih-Kupas%C4%B1-Conquest-Cup/2-G%C3%BCn-Menzil-At%C4%B1%C5%9Flar%C4%B1/

Siellä taisi olla useampia erilaisia kisoja tuon yhteisen fetih kupa nimen alla. Jonkun kisan voitti unkarilainen László Koczka. Ei vaan löytynyt näiden unkarilaisten nimiä Jeren listoista. Facebookissa oli vaan hehkutusta unkarilaisten keskuudessa.

Ainakin oli myös joku ratsastusjousiammuntakilpailu/kurssi hässäkkä. Viikko tai kaksi ennen tätä meidän taulu-ja pituusammuntakilpailua.

Tässä voittotuloksen ampunut (495m) jousi 105# (ylhäällä), n.110cm pitkä.

2 tykkäystä

7 tykkäystä





Sain kuulla äsken että 1. ja 4. sijojen ampujat ampui tuolla samalla voittavalla jousella. Aikaisempina vuosina tämä jousen jakaminen oli kielletty, MUTTA sitä ei ollut kirjattu mihinkään sääntöihin. Että jää tässä vähän jälkipuheille tilaa.

Myös toinen asia mikä ihmetytti oli se että monilta katosi nuolia, minä hukkasin yhden, Ivar myös 1-2kpl ja Adam jopa 9kpl. Pelto oli joku 100m leveä. Vaikea nähdä että veteraanit noin paljon ampuu ohi ampumasektorin. Nuolien mittaaminen ja merkkaaminen kentällä tehtiin toimitsijoiden toimesta jotka ovat järjestävän, valtion tukeman seuran (Okcular vakfi), jäseniä kaikki.
Ammuntatuloksia ei päässyt kukaan siis katsomaan kun vasta sen jälkeen, kun toimitsijat olivat siellä 30 minuuttia hääränneet mäen takana… hmm.
Myös tämä jousiin liittyvä sääntömuutos oli heidän tekemä. Jota hyödynsivät vain heidän seuran urheilijat - eikai kukaan toinen edes tiennyt muutoksesta.

Eli hommaan tarvittaisi vähän enemmän läpinäkyvyyttä. Noh, ensi vuonna väännetään tästä vähän enemmän ja vaaditaan kansainvälistä tuomaripaneelia/tarkkailijoita. Ja ensi vuonna latasen sen 550m+ kaikilla 7 nuolella niin ei jää epäselvyyttä… Sitten ostan semmosen 3m leveän suomen lipun joka peittää kaikki muut alleen. :smiley:

9 tykkäystä

Upeaa että täältä pohjolasta lähtee Jere ampumaan itsetehdyillä välineillä maailman eliitin kanssa. Historiallinen temppu. Jere niittää historiaa usealla lohkolla. Mies josta tehdään vielä lauluja. Itse en enää voi kisata kaukana, paitsi maateitse fillarilla jos menisi. Lentoni on tässä pallon tilassa jo lennetyt. Häpeän menneitä, lennettyjä kisamatkojani. Onneksi jousikisaamisviettikin ja varsinni pituusammuntakisaaminen lajina on laantunut minussa, niin kiusausta ei edes tule.

Outoa tuo että pituuskisaan voi osallistua jonkun muun tekemällä jousella ja jopa voitto hyväksytään!!! Ei hääviä. Mielestäni lajin juttuhan on juuri se ampujan henkilökohtainen nikkarointi. Samaten tuo tarkkuuskisan jousenlainailu ym. Jeren mainitsemat asiat tuomariston häärimisestä kumpareen takana ei kuullosta reilun pelin mukaiselta lainkaan. Miksei kilpailijat voineet kävellä vaikka ammuntasektrotien ulkopuolella katselemassa ja keräämässä ohi sektorin menneet tikut?

Kertoo jotain Jeren käsityön laadusta että Adam lainaa hänen välineitään. Se sulka Jeren hatussa on ikuisesti kirkas.

4 tykkäystä

Kiitos taas kehuista. Uran raivaajia tarvitaan, sitten muut tulee perässä. Adam kirjoitti kirjan ja synnytti kokonaisen uuden aallon jousentekijöitä. Sitten tuli Ivar, Cem, Alex, Matthias ja muut jotka tekee maailman autenttisimmat ja parhaat jouset. Ja pikkuhiljaa meitä vielä uudempia nousee esiin, miksei menestyen myös jousen käyttämisessä.
Adam sanoikin minulle että ei ole aivan 100% kiinnostunut historian elävöittämisestä, ei tee nuoliviinejä, taulunuolia, ammu tarkkuutta ja jousien jotkut detailit (suora liimasauma ja mätsäävä uritus) puuttuu. Eli paljon löytyy juttuja mitä nuorempien kehittää ja oivaltaa.

Jos Ivar innostuu harjoittelemaan, ensi vuonna ammutaan kilpaa tuosta 550 metristä Istanbulissa ja Utahissa. Tulee tiukka skaba. Mainitsi mulle jo Ivar että yllättyi kuinka olin parantanut nopeasti tekemistä. Ehkäpä siellä on painetta nyt viimein treenata kunnolla pituusammuntaa! :smiley:
Nythän Ivar ampui vain 85# jousella, eikä ollut juuri ollenkaan treenannut. Paunoja oli siis vielä vähemmän kuin niissä maailmanennätyslaukauksissa.

Itse kisasta sen verran että se oli juurikin pituusammunta jossa 1. ja 4. sijan ampujat ampui samalla jousella. Ei kiva. Nuo palkintopallikuvat on otettu tauluareenalla, mutta siinä jaetaan palkinnot myös pituusampujille.
Uskon että pienellä tasonnostolla ei noista turkkilaisista ole vastusta… Kukaan ei osaa heillä ampua juuri siperillä, eikä tee omia välineitään. Ei siis oikein ole mahiksia hieno tuunata ampumista. Jo 90# jousi ampuu siperillä 550m, kun vaaditaan varmaan 120-130# jousi että voi haaveilla vastaavasta matkasta täys pitkillä nuolilla. Peter Bogar ampui 160# jousella 566m. Joten ehkä tarvitaan vielä jäykempi jousi?

Lentomatkailu on luonnollisesti perseestä, mutta myöskin vielä enemmän perseestä on rikkaimman promillen alituinen lentäminen. Systeemi muistuttaa kilpajuoksua pohjalle, jolle tarvittaisi jotain konkreettisia globaaleja päätöksiä. Mulle passais että jokainen maapallon kansalainen sais lentää kerran vuodessa. :slight_smile: Vähenis lennot aikalailla rutosti muuten, koska se on pieni porukka joka lentää suurimman osan lennoista.

3 tykkäystä