Brigandine projekti

Hei,

tästä tää seikkailu alkaa.
Tarkoituksena olisi rakentaa tämmöinen keskiaikainen, aika yleinen, jokamiehen, brigandine.

Haluaisin saada kasaan englantilaisen pitkäjousi miehen koko paketin. Tietenkään en osaa/pysty tekemään 100% samallaista settiä. Mutta vaikutteita ainakin on.

Joten aloitetaan tästä haarniskasta.

220px-Jakob_von_Ems_brigandine_by_Wendelin_Boeheim
(Muuten samallainen paitsi, että noi isot rinnassa olevat levyt ovat myös pieniä)

main-qimg-e83fc52182d606a5830837f2ff13b545-c

Materiaaleina on:
-1,2mm teräslevyä (ei ole tarkoitus olla iskunkestävää)
-about 250kpl, 7x7 mm putkinittejä
-Ikean halpaa ja harmaata puuvilla kangasta 5e/metri
-kaksi kpl nahkoja
-ja paljon aikaa…

Teen tästä itselleni sopivan kokoisen.

Kiinnitys tulee olemaan vasemmassa kyljessä, eli tarvitsee jonkun apua pukeakseen päälle.

Haen takaa pullea rintaista profiilia haarniskalle, koska se näyttää siistiltä. Katsotaan miten noi niittien kuvioinnit onnistuu, saattaa tulla vaan suorat rivit tai sitten jos jotakin hienompaa jaksaa tehdä niin teen.


Tässä on vielä leikkaamis varaa, tuli liian jyrkät kainalon aluset, vähän tuntuu, mutta sitten alan säätämään kun on sen aika.

Laitoin mitat ja leikkasin nahasta+ikea kankaasta sopivat kappaleet. Ikea kangas tulee sisäpuolelle, nahka väliin ja lopuksi kun alkaa nitominen asetan toisen kangaspalan päälimmäiseksi. Näin ollen, nahka jää peittoon kokonaan.

1 tykkäys

Jos haluat ei-kiiltävän pinnan teräkseen, käytä kulmahiomakoneen lamellilaikkaa ja hio lopuksi veden ja hiekan kanssa. Jos haluat kiiltävän pinnan, käytä kulmahiomakoneen lamellilaikkaa ja hio lopuksi käsihiomapapereilla karkeasta ohuempaan.

Joku saattaa kysyä miksi, mutta oikea kysymys on - miksi ei! Tsemppiä matkaan, tätä on mielenkiintoista seurata.

Tässä yhteydessä perehtymättömän sopinee kysyä että mikä tuon suojan todellinen tarkoitus aikanaan oli. Tarjosi varmaan jonkinlaista suojaa kevyemmiltä nuolilta ja kärjiltä. Ja lisäksi: mikä on tuon piirroskuvassa näkyvän koukun tarkoitus?

@VisaPelkonen Oolrait, kattoo minkälaiset vedän, ainakin terävät kulmat vedän sileäksi.

@TeeHannu Oli ihan toimiva ja yleinen haarniska tuohon aikaan. Suojasi nuolilta, iskuilta ja viilloilta. Teräksen laatu vaikutti todella paljon. Ton alla pidettiin yleensä moni kangas kerroksisia takkeja vielä lisä suojana.

Se eka kuva on turnajaishaarniskasta. Koukussa pidettiin sitä peitseä.

Yleensä brigandinessä pellit on sisäpuolella. Mulla on päälikangas samettia ja sen alla vielä paksu telttakangas. Kankaan pitää olla luokkaa 120g kamaa. Mikään ohut lakanakangas ei kestä.

Googlaa vaikka steel masteryn brigandine teksti. He tekee oikeasti toimivaa ja historiallisesti pätevää kamaa. Itse olen heiltä ostanut polvi ja kyynärpää kupit.

Päälinen voi olla hyvin nahkaa. Kestää niittauksen. Omani on semmonen ”fancy” versio jossa aatelisia on kuvattu tauluihin.

Mikä vuosi, Minkä maan malli.

Tuossa on noin 300 vuotta erilaisia viritelmiä vähän jokaisen maan ja siinä maassa ollut seppä kehitelyt oman luomuksensa muille ihmeteltäväksi.

Päällisin puolin briget voi jaka kahteen osaan ja näidenkin sisällä vielä laka kategoirioihin.
Mitä aikaisempaa katsoo niin sitä yksin kertaisemmat ja isommat levyt oli käytössä. Tämä ei itsessään vielä automaattisesti välity muille vuosille mutta siirtymä on aika lain suorahko.

Tässä noin niinkuin perusmalli.

https://www.metmuseum.org/art/collection/search/34331

Ja tässä Visbyn malli (1361v)

Tällaisessa “torsopanssareissa” olisi tärkeää ottaa huomioon myös gambesonin vaatima tila.

Mikäli siis aiot tosissan tuon tehdä ja käyttää niin gambeson on vähän kyl mast siällä alla…

@Rane Toi ikea kangas on hemmetin paksua ja vetolujaa ja toi nahka minkä laitan väliin on se melkein 3mm paksu. Saas nähä kestääkö!
Ja pistä ihmeessä kuvaa sitte keskiviikkona!

@M.Reinikainen Okei, oon tehnyt tosta ylimitotetun justiinsa, eiköhän gamberson mahdu alle. Oon joissakin malleissa nähnyt tuolla kainaloiden alla vielä erilliset luiskat suojaamassa kylkiä. Teen semmoset jollei mahdu gambersonin kanssa.

Tässä kuva mun tekeleestä päällä ja lattialla. Jousen jänne on hankautunut brigandiinin levyjä vasten sotatilanteessa. Sen takia olen poistanut muutaman levyn alhaalta. Se ei saa olla myöskään liian pitkä koska sitten se alkaa haittaamaan juoksemista.

Variaatioita on tosiaan paljon…

1 tykkäys

On kyllä nätti!
Aloin miettimään että pitäiskö noita helmoja lyhennellä sitte… saas nähä.


Homma etenee.
Kokeilen karkaista yhden palasen, jos sais vähän jäykemmiksi.


Muutama perus palanen lisää, sotten noita pikku kulmapalasia loput.


Saa riittää tältä osaa, ens viikolla lisää.

Syvä kumarrus näiden projektien tekijöille! Tuo ei ihan itsestään synny.

1 tykkäys

Kiitos! Ainakin aika kuluu mukavasti näissä hommissa.

Muutama niitti saapu.

Tässä 1400 luvun versio korjauksessa. Omani tulee suurin piirtein samoilla mitoilla koska ollaan Karon kanssa miltein saman kokoisia, mutta ei vielä.

3 tykkäystä

Siistin näkönen. Alko vaan mietityttää että pitäiskö munkin nyt sitte ohennella noita levyjä lantiota kohti…