Sanoisin, että 5 paunan sisällä riittää hyvin kenelle tahansa, ihan huipullakin. Itse saan sulattomilla nuolilla näkymään juuri ja juuri ±1 paunan eron 20 metriltä ammuttaessa, jolloin varret ovat siis 3 paunan sisällä. Sulitettuna eroa ei tietenkään enää näe, ei varmaan kukaan.
Toisekseen, pauna-arvoinen nuolen jäykkyyslukema on epälineaarinen arvo. Lukemahan on muunnettu suoraan nuolen taipumasta ja jäykkyysarvo kaksinkertaistuu kun taipuma puolittuu. Toisin sanoen, jäykillä nuolivarsilla jäykkyyden muuttuminen vaikkapa paunan verran on taipumana huomattavasti vähemmän kuin taipuisilla varsilla.
Jos taas mitataan nuolivarren jäykkyyttä suoraan taivuttavan voiman (myös kimmokertoimen) kautta, että kuinka paljon voimaa tarvitaan tietyn jäykkyisen nuolivarren taivuttamiseksi vakiomitan verran, niin silloin nuolivarren jäykkyyslukema käyttäytyy lineaarisesti. Ero tarvittavassa voimassa esimerkiksi 30# ja 31# välillä on aivan yhtä paljon kuin 70# ja 71# välillä.
Tästä päästään siihen, että nuolivarsien lajittelu tietyn pauna-arvolukeman sisälle, esimerkiksi 3# tai 5# on hieman keinotekoinen ja epätarkka, koska 30# nuolivarsilla yhden paunan ero on huomattavasti suurempi taivuttavan voiman suhteen kuin vaikkapa 70# nuolivarsilla. Pitäisikin käyttää prosentuaalista eroa – jos vaikkapa halutaan esimerkiksi 30# nuolivarret, niille yhden paunan vaihteluväli (3 paunan sisällä), niin silloin suurin poikkeama saisi olla 3,33 %. Jos halutaan sama prosentuaalinen poikkeama 70# varsille, niin paunoissa poikkeama saakin olla 2,33#, eli nuolivarsien pitäisi olla 4,7 paunan sisällä.
Itse olen testannut enimmäkseen noin 40# nuolivarsia sulattomina. Niille riittää aivan hyvin 2,5# vaihteluväli (eli 5# sisällä kaikki sarjan nuolivarret). Prosenteissa ero on 6,25 %. Jos Jeren bambunuolivarret ovat keskimäärin 80#, niin vaihteluväli saisi olla 5# eli sarjan nuolivarret voisivat olla 10# sisällä ilman, että taitavakaan ampuja huomaa sulitetuissa nuolissa yhtään mitään eroa!
Enemmän huolissani olisi suuresta massaerosta, se näkyy huomattavasti herkemmin, varsinkin pitkillä matkoilla. Lyhyesti, muuttujien kriteerit (jäykkyyden ja massan vaihteluväli) on valittu mielestäni väärinpäin. Jäykkyydelle riittää väljempi arvo, massalle pitäisi olla tiukempi arvo.