Bambua netistä

Mitäkö tein tänään… ammuin hallilla sarjan uffaffaan tauluun ja “biorytmit” näyttää olevan alhaalla tällä kertaa. Sitten olen selaillut nettiä, josko jostain löytyisi bambua, jos vielä jousia tulisi tehtyä. Kone-Glans ei enää niitä myy ja käsillä olevat ovat melko solmuisia. Exotic Hardwoods on kallis, liki 30 puntaa siivu plus kulut. Sitten löysin tämmöiset bambusivut, jossa hauskalla finskillä rakennetut sivut:


Tuolta löytyy kahta lajia bambusälettä, luonnostaan tummaa ja normaalia vaaleaa rotua ja hinta €6,80 per 2m. Japsijousimittaisiakin näkyy olevan. Kyselin myös kulujakin ja 50-60 ecua oli arvio tietenkin tilausmäärästä riippuen.

Osaakohan kukaan, esim. Tuomo, kertoa tuotekuvauksessa olevan lajinimen perusteella, onko tilaamisen väärti jousia ajatellen? Selitteessä kyllä mainitaan yleisesti käytetyn jousihommissa.

Jos tuntuu kelvolliselta tilattavaksi, niin olisiko halukkaita kimppaan, niin saisi jaettua toimituskuluja?

Mulle kelpais pieni satsi.

Joo, katselin tuota sivua joskus mutta en uskaltanut laittaa tilausta eteenpäin. Kimppariskillä voisi kokeillakin.

Guadua on rakennusbambu, lujaa ja tukevaa tavaraa. Myös tali lienee ok, kuten myös jaavan musta. Kokemusta ei tietenkään noista ole mutta sitä pitää hankkia!

Nämä ottaisin:

-Tuotetunnus (SKU): BSN-SLATS-200-I (tali-bambua, lamelli), 5 kpl, 34 €
-Tuotetunnus (SKU): BSZ-SLATS-200-I (jaavan musta, lamelli), 5 kpl, 34 €
-Tuotetunnus (SKU): BSN-13 / 15-200-Z (guadua, pyöreä, 13-15 cm, 200 cm), 1 kpl, 66 €

Guaduan pitäisi olla reippaasti tiukempaa tavaraa kuin moson, tosin moso on selvästi kovempaa. Paitsi nyt kun tuota taas lueskeli, niin guadua ei välttämättä olekaan ihan niin ihanteellinen materiaali. Jäykempää kuin moso mutta murtolujuus samaa luokkaa. Jousinäkökulmasta moso olisi siis periaatteessa parempi. Vähän silti houkuttelee kokeilla, voisi toimia vatsassakin?

Edit: Ei löytynyt nopealla haulla guaduasta kokemuksia, PA-foorumilla oli epäilevää pohdintaa. Eli pitää kokeilla! Jos nuo kaikki kolme saisi, niin sitten olisi kokemusta jo viidesta eri bambulajista! Jäljelle jäisi vielä madake, joka on päteväksi jousibambuksi tunnustettu.

1 tykkäys

Moso ja tonki mulle jos löytyy. Jätän kokeilut muille :grin:

Tonkinit olivat tuolla ohuita, eli jokseenkin kelvottomia ja mosoa on vain pyöreäna salkona.

Saattaisinpa tulla mukaan jos kimppaa puuhataan.

Tuomolta jo selkeät kappalemäärät tulikin, eli sen kaverina voisin ruveta tilausta tekemään itsellekin. Tarkoitus olisi kokeilla tuota tummaa muutama säle ja samoin jokunen normaali. Odottelen jonkun päivän muiden täsmennyksiä tuotenumeroineen ja laitan tilauksen sitten menemään.

Mulle samat kun Tuomolle!

1 tykkäys

Jos tilausta tehdään niin olen mukana:

Puoli pyöreä bambu sauva Tali Ø 6-8 x 200 cm: 4kpl = 40,40€

Tuotetunnus (SKU): GBSN-6/8-200-I

1 tykkäys

Mikke, lataa tarkemmat koodit, jos olet kyydissä.

Minäkin voisin kokeilla:

Tuotetunnus (SKU): BSN-SLATS-200-I (tali-bambua, lamelli), 3 kpl, 20,40 €
-Tuotetunnus (SKU): BSZ-SLATS-200-I (jaavan musta, lamelli), 3 kpl, 20,40 €

1 tykkäys

Noh 4 kpl mulle tuotetta: Tuotetunnus (SKU): GBSN-6/8-200-I

Jos tuo 40,40 € yhteissumma pitää niin kaiketi minä tämän nielen.
Silti itse haluaisin, että pituutts olisi vähän enemmän niin kuin niissä Englannin listoissa joissa oli 240cm.

Tähän lisäksi voisin ottaa 4kpl tällaista: Tuotetunnus (SKU): BSN-10/12-183-C

Eli 4kpl ekaa ja 4kpl tokaa.

Kattelin juuri tuota mosoa…
Moso bambustång Ø 8-9 x 200 cm 24.00 € (VARASTO LOPPU) Perkele!

1 tykkäys

Alkaa olla kohtuullinen kasa tilattavaa. Huomena taidan laatia tilauksen, niin saavat heti maanantaina alkaa pakata.

Ei kovin hyvät sivut, kun haku tuotenumerolla ei toimi. Piti oikein selailla, mikä tuo Mikken jälkimmäinen tuote on, mutta tonkin-piiskaahan se näyttää olevan.

1 tykkäys

Minulle 5 kpl Tuotetunnus (SKU): BSZ-SLATS-200-I elikkä yht. n. eur 34.

1 tykkäys

Tilasin Marraskuussa tuolta sivulta ja tuotteet tuli parissa viikossa. Suolaiset rahdit vaan kun olivat melkeen samanhintaiset kun itse tuotteet. Tuli tilattua Guadua ja Java Black bambua tollasia slaisseina, niiden paksuudet ainakin vaihtelee mitä sieltä tulee. Mosoa tilasin tollasen paksun putken mut se on halkeillut aika monesta kohtaa että saa pistosahalla sahailla että saa hyviä osia talteen

Toi Java Black jotenkin vaikuttaa aika potentiaaliselta jousihommiin, ainut joka ei oo halkeillut yhtään. Joustaa just sopivasti, yks vastakaari on tekeillä siitä. Ensin suunnittelin että tekisin pelkästä yhdestä bambusoirosta mut ei se mitään muotoa tuu pitämään,niin nyt teen sit laminoidun.

Nuo kokonaiset ainakin halkee juuri sen takia kun olosuhteet ja lämpötila muuttuu. Ne kannattaa saman tien halkaista. Usein olen noita halkeemia katsellat ja aina nekään ei ole kuin ihan pinassa.

Kiitos tiedoista!

Hmm, vaikuttaa nyt kyllä siltä, että heitetään guadua-salko pois tilauksesta. Liian suuri riski, että tulee kuraa. Sillä rahalla saa jo hyvän kirjan, josta on enemmän iloa! Nuo listat näyttävät paremmilta.

1 tykkäys

Tossa kokonaisessa putkessa oli muutenkin kaikkea osumaa vähän jokapuolella. Pääsee helpommalla ku on valmiit palat mitkä työstää sopivaan paksuuteen

Juu tajusin sen kans sit parin päivän päästä ku oli jo myöhäistä😅 toi paksumpi slaissi on myös aika halkeamisherkkää mut niin siinä ton lajin kuvauksessa tais lukea että halkeilee helposti. Varmaan jos heti vaan ohentais ja pitäis jossain kellarikomerossa nii ei ehkä halkeile niin paljoa ainakaan