Bambu-Bulletwood-Osage ELB ”buildalong”

Toisena rinnakkaisprojektina hetki sitten avaamani ketjun kaverina kasailen bambu-bulletwood-osage-palapeliä. Palapeli siksi, että osage-billetit on liimattu kahdesta jämäpalasta kumpikin niin, että sauma juoksee keskellä tulevaa jousen vatsapuolta. Nämä on sitten kahvan kohdalta naitettu yhteen V-liitoksella. Tietenkin puuta ohennettaessa aiotussa alalavassa löytyi paha oksa n. 30 cm kärjestä. Hetken pähkäiltyäni päätin tehdä osage-vatsakappleelle uudet lapojen päät ja V-liitin pätkät lemonwoodia poistetyn osagen tilalle. Voi olla jännän näköinen, kun osage ruskistuu. Kuvissa aihio etummaisena ja selventäviä kuvia V-liitoksista.

Jännä nähdä mitä tuo v-liitos tuo tullessaan. Meinaan että perinteisesti komposiiteissa sanotaan näistä v-liitoksista, että liitoskohta ei kestä ellei vatsapuolella ole sarvea (yhteensitova laminointi) tai jännepunos. Eli ajan myötä ampuessa liimaus pettää vatsasta.
Mutta koska keskilaminaatti on yhtenäinen, voi olla että tuo kestää. Rasituksethan on pienemmät ja vielä jos kärjet ei taivu niin paljon niin…

Aika näyttää, kuinka onnistui, jos selviää tilleröintivaiheesta läpi…

Bambuselkä pyöristetty ja lapojen päät viilattu 14 mm:iin.

Pudotatko vielä sit loppua kohti jonnekki 12mm hujakoille?

Juuh, kyllähän ne tuosta hoikistuvat, kun vatsapuolen muotoilu etenee.

”12 Pieces Stick” on testiammuntavalmis, jahka saan jänteelle keskipunoksen. Jos kestää, TruOil-käsittely ja palapeli on taisteluvalmis. Mittari näytti 82 lbs @ 28”, josta jokunen katoaa testinuolien mukana.
Alimmassa kuvassa näkyy vatsan jatko lavan päässä; osage-lemonwood. Nimihän tulee siitä, että kepakossa on 12 palaa puuta (ja bambua): vatsassa neljä osagepätkää ja kaksi lemonwoodia, coressa kaksi bulletwoodin pätkää, selkä bambua ynnä nokit ja nuolen ohituspaikka bulletwoodia.




2 tykkäystä

Jo on varsinainen palapeli! Mutta komea.

Olet varmaan jossain maininnutkin, mutta kysyn silti: millä liimalla sinä näitä kokoat ja mistä sitä saa? kuinka kauan tuollainen liima säilyy käyttökelpoisena varastossa?

@Heikki – liimaa saa kaupasta…

Aiheesta on keskusteltu täällä:

Myös saksalainen Bearpaw myy tuota mutta harvassa ovat eurooppalaiset myyjät.

Itse käytän siis Smooth-On EA40 -epoksia, jos pitää tehdä vähänkin monimutkaisempi liimaus, eli yli kaksi laminaattia, tummaa puuta tai muotoja. Valkoisilla puilla ja suorahko liimaus, niin Titebond III toimii hyvin. Jos tuolla epoksilla tekee liimauksen valmistajan ohjeiden mukaan, niin jousi ei hajoa liiman takia, se toimii erittäin hyvin. Kestää varastointia oikein säilytettynä useita vuosia, kuten useimmat epoksit.

Taisi Esakin käyttää tuota EA40-epoksia.

Kyllähän muutkin epoksit periaatteessa toimivat mutta tuo on jousenrakentajien parissa eräänlainen de facto -standardi – hyväksi havaittu, toimiva, luotettava, helppokäyttöinen. Kyllähän paperilla (lujuusarvot, tms.) löytyy varmaan parempiakin mutta käytäntö on myös hyvä huomioida. Saksalainen kuitujousivalmistaja antaa jousillensa 30 vuoden takuun ja käyttää tuota liimaa. Vaihtoi jokunen vuosi sitten saksalaisen epoksivalmistajan liiman tuohon jenkkiliimaan juuri luotettavuuden takia.

Ja Jere liimaa tietenkin elukkaliimalla!

1 tykkäys

Hienot jouset tuli. V-liitoksen kestokin vakuuttaa.

Hähä… en kerenny. Sehän on helppoa se. Ja halpaa! Ja natural!
10 eurolla nahkaliimaa ja 20 jousta kasaan?

Pitäisi kyllä viimeinkin tehdä eläinliimattu laminaattilonkkari. Sillä sitten American round. Siirtyminen muovijänteestä pellavaan on aika pieni askel, samoin ehkä myös siirtyminen eläinliimoihin. Ehkä en ihan kaikkia jousia sillä liimaisi mutta olisihan se hyvä taito hallita. Se on hyvä, että Jere muistuttelee aina välillä näistä eläinliimoista.

Aikoinaan eräs seppä sanoi Kuralan kisojen katveessa, että kyllä kisoissa nuolenkärkien pitäisi olla itse taottuja. Kädessään hänellä oli amerikkalaisesta saarnilankusta tehty jousi, jota koristi musta dacronjänne, mielessään ei mitään ristiriitaa.

Epoksilla muottiin prässättäviä kilon jousia tekevä jousentekijä vaatii, että kyllä jänteen pitää olla luonnonkuitua.

Muovijännettä jäkkäräänsä virittävä jousimetsästäjä edellyttää, että jousipuu on itse metsästä haettua, muu on puolivalmisteilla pelaamista.

Täydellistä ei kellään, oma lapsi lähinnä syäntä.

Jos jänteiden tekeminen ei olisi niin hemmetin vastenmielistä kuiduilla nysväämistä kuin on, tekisin minäkin jännekokeiluja ja jänteitä päivät pitkät. Nykyisellään olen asettunut siihen lokoseen, että käytän yhtä ja samaa jännettä parissa, kolmessa jousessa. Tarvittavan askeleen kokoa ei voi kukaan ulkopuolinen arvioida, onhan sepänkin mielestä ihan pikku askel takoa kisanuoliinsa kärjet.

1 tykkäys

Heikki: Olen aiemmin käyttänyt jenkeistä (Tuomon kanssa) tilattua Unibond800 kaksikomponenttia. Tätä ja sen edeltäjää perhovapojen tekijät ovat suosineet, kun se liimaa bambua hyvin. Pytty säilyi käyttökelpoisena jääkaapissa pari vuotta, mutta nyt kuluneen talven aikana oli jämähtänyt käyttökelvottomaksi. Tässä jousessa osage-siivuja liimasin yhteen ihan Byggmaxin vedenkestävällä puuliimalla (sauma kohtisuorassa selkään. Bulletwood-core- ja em. osagebilletit liimasin V-liitoksella hitaalla Aralditilla. Valmiit laminaatit liimasin sitten nippuun SmoothOn-epoksilla. Sekin on ollut minulla varastossa yli vuoden ja tuo Araldit useita vuosia.

1 tykkäys

@TuukkaKumpulainen – nyt oli kyse lähinnä siitä, että ajanmukaiseen kisaan ajanmukaiset välineet. Sitä olen lähestynyt koko ajan. Monet viimeisimmistä AR-kisoista olen ampunut lonkkarimallisella jousella, niin yksipuisella marjakuusella kuin laminaatilla. Kaikki viimeiset kisat pellavajänteellä. Ja jos ja kun laminaattia käytän, niin olisihan se kiva olla eläinliimattu.

Enhän minä vaadi, että jänteiden pitää olla luonnonkuitua. Jos käytettävissä on valmista pellavalankaa, niin siitä tekee yhtä hyvän jänteen samalla vaivalla kuin Dacronista. Jos taas lähtökohta on pelkkä kuitu, niin sittenhän homma on aivan eri vaativuustasoa. Olen testannut silkkiä ja monenlaista pellavalankaa, tiedot löytävät tältäkin foorumilta, että mikä on lujimmaksi osoittautunut. Ei tarvitse kenenkään arpoa.

Vaan mikä on se hamppu, mitä @TuukkaKumpulainen lupasi käyttää tulevalla kaudella? Eihän se voi olla niin salaista tietoa? Vai osoittautuiko se sittenkin kelvottomaksi?

1 tykkäys

10 vuotta sitten, kun PaleoPlanet oli vielä voimissaan, eräässä viestiketjussa sotajousikaiffarit puivat asianmukaisia jännematskuja. Siellä Davidc135 kertoi tehneensä hyviä jänteitä laivamallirakentajien käyttämästä hamppulangasta, josta siis jälkimmäiset kaverit tekevät mallilaivojensa köysistön.

Löysin kyseistä Amati-merkkistä rigging-hamppua erään brittiläisen laivamallilafkan sivuilta ja tilasin pienen rullan. Tämä myytiin aitona hamppuna, mutta skeptinen pitää aina olla. Tein polttokokeen, joka tuoksahti miellyttävän orgaaniselta. Palanut langanpätkä ei kuitenkaan hiiltynyt ihan kuten oletin, eikä toistaiseksi ole varmuutta, onko seassa tekokuitua. En ole vielä vaivautunut kaivamaan mikroskooppia esiin, kun välineistössä on jahtikauden jäljiltä paljon isompiakin aukkoja, ja arki tunkee tielle entistä kauheammin koronan takia.

Kiitos. Tilattu.

Palapelijousikin läpäisi testiammunnan, kun olin ensin vyöttänyt lapojen V-liitokset ja pari epäilyttävää oksankohtaa. Vaaka näytti 82lbs@28”, mutta kirjaa paunan vähemmän, kun käytössä tasaantuu kumminkin. Oudokseltaan tuntui himpun raskaalta, mutta parin kaurapuuroannoksen jälkeen varmaan lakkaa tutisemasta.

Kuvassa kaikki kolme työn alla olevaa jousta kertaalleen öljyttynä.

1 tykkäys

”12 Pieces Stick” myös valmis. TruOil-käsiteltynä ja uudelleen testiammuttuna tämäkin näytti pari paunaa enemmän, joten kirjasin vatsaan 83 paunaa. Nyt ollaan jo papparaisen vetorajoilla ja useampi treeni tarvitaan, että ammunta muuttuu rennoksi jäkittämisen sijaan. No, arvokisatkin siirtyivät ensi vuoteen, joten aikaa on…

9 tykkäystä

Onse söpö.

1 tykkäys

Jousella ammuttu nyt muutama sata nuolta ja hyvin pelaa… kunhan äijä itse jaksaisi. Kepakko on lepotilassa melkoisen suora, joten sinänsä onnistuin mielessäni tämän rakentelussa. Voisin vaikka luopua tästä, jos joku itselleen tai kaverilleen voimailuvälineen haluaa lunastaa. Yv:llä kontaktia, jos kiinnostaa tarjous.

2 tykkäystä