Bambu, amarantti, saarni 175cm LB

Moro,
Ollut jousista taukoa jo jonkin aikaa, vihdoin pääsi taas tositoimiin.
Mulla oli valmiina kaks laminaattia liimailtuna, toinen oli Tuomon luona tehty (kiitos Tuomo!) perryreflex ipe hikkori ja toinen sitten tämä.


Oikea lapa on ylälapa.

En sen kummemmin alkanut mittoja piirtelemään, tilleröittin vaan ja poistelin tavaraa sen mukaan mitä piti.

Leveimmillään 30mm kahva ja ohenee 12mm kärjistä. Paksuutta 20mm kahvassa, kärjissä 12mm.
Pituus 175cm
Paunoja 58lb
Dacron jänne 14punosta.

Mukava ampua.
Tästä saa työkaveri itsellensä hyvän jousen.

Seuraavaksi hyökkään ton ipe hikkorin kimppuun.

3 tykkäystä

Hyvin taipuu.

1 tykkäys

Miksi muuten laitoit saarnea etkä ipeä vatsaan? Tuo yhdistelmä voisi toimia toiseenkin suuntaan vedettynä…

1 tykkäys

@M.Reinikainen kiitos!

@TuomoReiniaho Pelkästään ulkonäöllisistä syistä. Olisihan ipe ollut parempi.
Vois joskus kokeillakki vetää bambu maha ja saarni selkä, sitten säilyttäis jousia vierekkäin ja odottaa koska tapahtuisi sekaannus…

pätevä

1 tykkäys

Kiitos kiitos!

Tämä on muuten hyvä juttu, jos alkaa myötäkäyristymään liikoja niin eikun toisinpäin jänteelle. :smiley:
Hyvän näkönen jousi.

1 tykkäys

Tuli nyt mieleen bambumahasta että mites sitä sitte tilleröi?
Ollut semmonen hullu idea mielessä että tekis bambu ipe bambu sotajousen joskus.

Ei mitenkään ymmärtääkseni. Liimataan lähes valmiiksi ja leveyttä rapsuttelemalla saadaan viimeiset säädöt tehtyä. Tuomohan on tämmöisiä tehnyt niin osaa kertoa tarkemmin.

Melkein joku bambu-vaahtera-bambu tai bambu-saarni-bambu olisi parempi. Ipe siellä välissä tuo aika kovasti painoa. Se runkopuu välissä ei hirveästi tee mitään. Useimmiten siksi valitaan runkopuu mahdollisimman kevyestä materiaalista että saadaan massa alas ja heittonopeus ylös.
Näin ei tietty saa kivoja väriyhdistelmiä…

Juu juu, totta eihän se core kauheaati mitään muuta kuin painoa ja ulkonäköä tuo.
Varmaan mahonki petsattu vaahtera olis aika kova siellä välissä.

Se ei pidä aivan paikkaansa. Kyllä ytimen ominaisuuksillakin on merkitystä jousen jäykkyyteen ja toimintaan, sekä nopeuteen. Esimerkiksi, olen nähnyt jousia, joissa kevyeen ja pehmeään ytimeen on tullut puristusmurtumia mutta vatsaan ei. Ytimen merkitys ei vain ole aivan yksiselitteinen.

Pari bambu-bambu-laminaattia olen tehnyt mutta vielä en ole ehtinyt niin sen paremmin perehtymään. Jotta hommassa olisi järkeä, niin vatsabambu pitäisi ehdottomasti lämpökäsitellä. Tilleröinti menee tietenkin esitilleröinnillä eli tilleröidään jousen ydin valmiiksi ennen liimausta. Loppu kaventamalla ja toki vatsastakin voi aina vähän ottaa. Jos esitilleröinti on tehty hyvin, niin hienotilleröintiin riittää millimetrin kymmenykset, jotka voi aivan hyvin kaapia vatsastakin. Vatsapuolen solmut voi myös tasoittaa.

1 tykkäys

Se on toki totta, lähinnä meinasinkin että todella raskas puu keskilaminaatiksi on se mitä en itse tekisi. Vaan että keskilaminaatti kannattaisi mitoittaa mahdollisimman kevyeksi, mutta kuitenkin suhteessa selkä- ja vatsapuihin.