Ballistoja ja ehkä muuta sälää

Heipä hei!

En olekaan varmaan noin kymmeneen vuoteen kirjoitellut tälle foorumille, mutta nyt ilmassa on suotuisia merkkejä uusimman projektin valmistumisesta lähitulevaisuudessa joten ajattelin laittaa kuvan tai pari:

Kyseessä siis tällä kertaa osittain moderni mukaelma roomalaisesta n. 100-300-luvun meralliraamisesta ballistasta. Tämä ei mitoiltaan pohjaudu millekään löydölle ja onkin käytännössä ainakin puolet pienempi kuin esim. Orsovasta, Romaniasta löydetyt ballistan jäänteet. Myös monet yksityiskohdat olen toteuttanut modernein ratkaisuin, mm. purkamisen ja huollon helpottamiseksi(niitit korvattu pulteilla jne.). Seassa on myös puhtaasti omaa silmää miellyttäviä esteettisiä ratkaisuja kuten rungon muotoilu. Kaikenkaikkiaan siis omaa suunnittelua ja räpellystä historiallisista esikuvista inspiraatiota hakien.

Tarkempia speksejä:

Pituus: 165 cm
Leveys: 95 cm
Paino: n. 40 kg(tässä vaiheessa)
Vetopituus: 135-140 cm
Materiaalit: rakenneteräs, saarni

Eihän tämä ole jousi tai varsijousikaan joten en tiedä sopiiko tälle foorumille, vaikka vasamia tuleekin heittämään. Moderaattorit poistakoon jos vaikuttaa joukkoon sopimattomalta. Vanhalle foorumille olin aikaa sitten laitellut kuvia vanhoista puuraamisista ballistoistani (joita on nykyään kolme) joten ehkä tämä uusinkin voi olla jonkinlainen kuriositeetti ihmisille.

Kiitos kun tsekkasit ja kysymyksiä saa toki esittää!

9 tykkäystä

Onhan siinä torsiojousi kuitenkin, jopa kaksi, vai eikö?
Laadukkaan näköistä työtä!

Kiitos! Onhan siinä tosiaan jonkinlainen “jousi” tuottamassa voimaa, olet oikeassa.

Sivukuva laitteesta:

Täällä on kuvagalleria jossa tekovaihekuvia ja pieni video vinssin toiminnasta:

2 tykkäystä

Moro vaan!

Kiva kun vanhanfoorumin jäsenet taas nostelevat päitään :smiley:

Tää sopii ihan hyvin ainakin minun puolestani. Rajamailla liikutaan teknillisesti, mutta ihan hyvin voit tämän kaltaiset tänne laittaa. Vasta sitten ne ihan vekkulit menee tuonne tajunnanvirtaan :smiley:

Ja jos sulla on vielä niistä vanhoista tekelesita kuvi niin puostaa nekin tänne!! Yli puolet vanhan foorumin kuvista kun on ajan myötä havinnyt bittiavaruuteen…

4 tykkäystä

Juuh, pitänee kaivaa kuvia niistäkin tai sitten ottaa uusia. Tässä uusimmassa projektissa sain tehtyä jalustan valmiiksi pääpiirteissään ja otin kuvia ensi kertaa niin että kaikki tärkeimmät osat ovat kasattuna yhdessä:

6 tykkäystä

Onko tulevasta voimavastuksesta vielä tietoa? Ensi laukaisuja odotellessa…

Ei vielä ole tietoa, onhan siihen laskukaavoja jolla voisi arvioida mahdollista voimantuottoa mutta en ole jaksanut ryhtyä laskemaan. Jos saisi yli 600 paunaa niin olisin tyytyväinen. Tässä koneessa tulee toisaalta olemaan ensi kertaa käytössä uusi 6mm nailonköysi voimanlähteenä joten ehkä siinä on enemmän potentiaalia kuin aiemmissa köysissä joita olen käyttänyt- tai pitäisi olla mikäli on alan tutkijoita uskominen.

Ohessa kuva heittovarsien metalliosista jotka taoin tänään:

Minulla on hämärä muistikuva briteistä, jotka rakensivat vastaavaa härveliä ja heille joku gurutar ilmoitti polyesterinarun olevan lähin löytyvä vastine jännenipuille. En oikeasti ole tutkaillut asiaa, mutta sen tiedän, että polyamidi viruu pysyvästi paljon helpommin.

Laitan tähän omasta ballistaprojektistani videolinkit, jos sopii. Ei viitsisi uutta ketjua avata kun kumminkin liikutaan foorumin aiheen rajamailla. Ballistariuksen projekti on toki omaa luokkaansa, todella komean näköistä jälkeä. Huh!
-Koska meillä ei ollut metallintyöstötaitoista, käytettiin “sitä mitä Terrasta löytyy”. Monia yksityiskohtia jouduttiinkin pohtimaan hyvä tovi.
Sittemmin olen tehnyt tuohon liipaisimen, koska laukaisusysteemi jossa lukkotappi vedetään sivusuunnassa ulos, ei ole varsinaisesti tarkkuutta lisäävä. Paljon myös muuta optimoitavaa löytyy, kunhan ehtisi puuhaamaan.

Osa 1: https://youtu.be/iHcNHqLj3tc
Osa 2: https://youtu.be/7p_ibzOi6BI

2 tykkäystä

Kerrassaan hienoa videota!
Tälle kannattaisi kuitenkin avata oma aivan oma ketju. Olette mielestäni kummatkin sen ansainneet.

2 tykkäystä

Taihki, se ohjelma mistä puhut taitaa olla BBC:n building the impossible vuodelta 2002 missä rakenneltiin ballista. Siitä sopivimmasta köysimateriaalista on väännetty pitkään ja monet ovat sitä mieltä että nailon on moderneista paras just sen takia ettei se venähdä niin helposti kun taas toiset on eri mieltä. Jänteestä tehdyn köyden ylistyksiä on kyllä paljon mutta mitään modernia dataa ei aiheesta oikein ole niin paha sanoa pitääkö paikkansa. Itse arvelisin että jänne köysi on ollut aika rajoitetusti käytössä koska sen valmistus on niin työlästä moniin muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Burkhard Meissnerin tiimin tekemä rekonstruktio ja köysikokeilut valottavat asiaa mukavasti jos haluaa lisätietoa.

Minun puolestani ketjuun voi lisätä muitakin ballistoja, eipä näitä nyt tungokseksi asti ole varmaankaan joten parempi pitää yhdessä ketjussa. Nimikin on keskustelulla jo sopiva.

Oonkin nähnyt jo nuo mouhin videot, nätti ja toimiva peli on. Voisitkin muuten tehdä tähän sen jänteen kunhan saan määriteltyä tarkemmin sen pituuden…

Aloin tekemään heittovarsien puuosia saarnesta:

Ja sit yksi extrakuva:

1 tykkäys

Heittovarret ovat pian valmiit. Nämä olivat ehkä haastavimmat osat tässä projektissa, mutta sain ne kuitenkin tehtyä suurimmilta osin symmetrisiksi. Paino per varsi on nyt 460 grammaa mikä on vähän painavanpuoleinen mutta onpahan kestävät. Pitää vielä lisätä pellavapunokset pitämään metalli ja puu yhdessä. Huomatkaa pienet metalliliuskat vahvikkeena varren vatsapuolella.

5 tykkäystä

Viimeisiä osia viedään itse ballistaan, tänään lisäsin punokset heittovarsiin. Punokset ovat vahvaa pellavalankaa ja punos on valeltu liimalla kiinnityksen aikana kiinni pysymisen varmistamiseksi.

Myös köysien kiristimet on nyt lähes valmiit, sokkatappien reiät ja itse tapit on tehty. Sokat pitävät köydet paikallaan estäen niiden löystymisen käytön aikana. Täytyy vielä leikata lovet kiristimiin tankoa varten joita vasten köydet kiristetään(nämä tulevat kiristimen aukon keskelle).

2 tykkäystä

Tänään sain tehtyä pari ammusta ballistaa varten. Mallina käytetty dura-europoksen löytöjä, joissa oli kolmella puolella puiset sulitukset ja pyramidimallinen kärki. Nuolet(?) kapenevat kärkeä kohti joten painopiste on hyvin lähellä nuolen keskikohtaa minkä pitäisi auttaa kantaman kasvattamisessa. Nuolen paino on 75 grammaa, materiaalina saarni ja koivuvaneri.

Tein myös köysien esikiristimen valmiiksi(vanerikehikko joka on pöydällä) ja pintakäsittelin puuosat.

5 tykkäystä

Tällä kertaa tein puukiiloja raamia varten joilla koko komeus pysyy kasassa ammuttaessa, oheinen kuva näyttää kiilojen käyttökohteen.

Kiilat ovat kulutusosia joten niitä pitänee tehdä varastoon jonkun verran. Toimivat kyllä raamin koossa pitämisessä oikein hyvin.

Tässä myös kuva köysien laittamisesta raamiin esikiristyslaitteessa. Laite toimii hyvin, mutta viritän köydet raamiin vasta myöhemmin paremmalla ajalla, prosessi voi viedä tuntikaupalla aikaa kun köyttä pitää vetää raamin ja vinssin läpi joka kierroksella. Huomatkaa köyden aloituspäähän punottu silmukka.

Enää puuttuu vinssin akseliin porattu reikä köyttä varten(köyden koko ei ole vielä tiedossa) ja jänne, joka pitää tehdä. Jännemateriaalina ehkä dynema tai pellava, en ole vielä valinnut. Myös lisää nuolia pitää tehtailla, tosin vähän erikokoisia ja mallisia jotta voidaan testata tehoa, läpäisyä ja kantomatkaa ja optimoida nuolen malli mahdollisimman sopivaksi. Ihan kalkkiviivoilla ollaan siis, piakkoin voidaan aloittaa käytännön testaus!

1 tykkäys