Autenttiset american round laminaattijouset

Olisi ajatus tehdä pari laminaattijousta ensi kevään american round areenalle. Lueskelin ajankuluksi muutamat Tuomon laminaattiketjut, jossa oli pientä kiistaa selkänokkien ja laminaattijousien ajanmukaisuudesta.
Mikä sitten on se jousityyppi jolla ammuttiin tuolta 1880-luvun alusta lähtien? Hugh Soar kuvaa jo 1795 vuonna käytetyn viidestä puusta laminoitua jousta sarvinokein.
TBB4:stä Mike Westvangin toimesta ja muista lähteistä voidaan päätellä ainakin vuosien 1790-1830 aikalaisten jousten olleen:

  • laminoitu marjakuusesta, hikkorista, (tähtikielopuusta? = lemonwood)
  • eläinliimalla liimattuja
  • kookkailla viktoriaanisilla sarvinokeilla
  • pyöreävatsaisia
  • kapeita (~25mm leveitä)
  • 68-71" pitkiä (naisten 59")
  • 40-50 paunaisia

Marjakuuseen ja hikkoriin ei puuvarasto nyt taivu, mutta noin muuten voisi tehdä tämmöisen “taulukoneen” ensi kevään american roundiin. Onhan siinä ihan eri tarkkuden tuntu kun ampuu pitkällä jousella ja 25mm leveällä jousella. Tulee ihan ilmatteeksi 100 pistettä ar:iin. :wink:

1 tykkäys

Minkään muun osan leveudellä ei ole väliä kunhan kahvassa on nuolen ohitus paikka mahdollisimman lähellä reunaa. (kylhän sää jo tämän tiesit)
25mm on vain aika tarkka vakio paksuus kun tehdään yhdestä lankusta monta saman paunaista kepakkoa.

Et sää tarvii ku yhe perus laminaatti kepin kruunu vatsalla ja sul on aika nopeesti +60lb paukkut kasas. Käytä ihan sitä osagea.
Mun edellis vuode jousihan oli punajalava sekä bambu. Hyvin heitti ilman kauheaa korkoa siellä York roudissakin.

Onhan sillä väliä… Kahvan mukavuus (olkoon sitten mieltymys kapeuteen) on suuri tekijä ammunnassa ja osumisessa.
Itseasiassa en pidä jousista joissa jänne menee aivan reunassa. Jänne lyö herkästi kädelle ja muutenkin tuntuma on hassu.

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat tällä. Meinasin tuolla 25mm leveydellä sitä, että aikalaiset taulujouset selvästi haluttiin kapeaksi - syystä tai toisesta. Tietysti paunamääräkin voi olla määräävä ja puuaineksen valinta.

Se sun laminaatti oli ihan hyvä juuri tämän tyylinen jousi. Mutta en mä osagea halua käyttää, enkä 60 paunaista jousta. Haluan tehdä jousen jolla on esikuva ja jolla vielä osutaan tauluun. Nuolen upotusta kun ei mitata, en nää yli 50 paunaiseen jouseen syytä - kuten ei nähneet entisajan tauluampujamaestrot.

Myöskin kun olisi kiva tuota laminointia harjoitella, erityisesti eläinliimalla. Onko kukaan täällä tehnyt laminaatteja eläinliimalla? Kuvia?

Leveydella tarkoitin sitä, että voit tehdä laminaatistasi minkä levyisen vaan. Tähän perustuu nuo pistoolikahvallistenkin suosio joissa on ikkuna leikkaus. Itse en suosi paksua kahvaa muissa kuin kevyissä jousissa joilla ammutaan vain tarkkuutta.

Jos jänne lyö iholle sulla on vääränlainen ote.

25mm kahva leveys on todella vakkari paksuus jonka kokoisista aihioista laminaatteja tehtiin materiaalin säästämiseksi jotta saatiin kaikki mahdollinen irti niin, että saman kokoisia aihioita saatiin samasta lankusta useampia.
Hyvällä selkälaminaatilla sai myös vähän energiaa lisää jos tarvittiin.

Se mun oli tuhoon tuomittu 65lb jonka vatsan sitten suutus päissäni uhrasin kokeilulle ja mutta Emil sen sitten pelasti minun kynsistäni ja alkoi ampua ja tykästyi heti. Viimeinen punnitus antoi luvuiksi 46lb 29" vedol.
Tämä laminaatin vatsa on litteä ja siksi vähän kehno miksikään mittäpuuksi. Tillerikin on enemmän jenkki rekurvi tyylinen kuin klassinen victorialianen.

Muistin näköjään tuon lonkkarisi väärin sitten.
Mutta tässä oli tarkoitus puhua nyt niistä 1800- luvun jousista. Ei osagejousista tai bambuista! Ymmärtääkseni bambua ei tuolloin käytetty.

Homman nimi oli juuri ne kevyet jouset joilla ammuttiin tarkkuutta. Ja laminaatit.