Apeutta

Nykyään kun on yhtäällä ja toisaallakin erinäisiä aiheita pieneen mielen apeuteen, niin eilisiltana vahingossa kohtaamani video nosti ihan kyyneleet silmiin. En muista kaverin aiempia videoita katselleeni, mutta monille tämä heppu lienee tuttu.

(Ja varmuuden vuoksi mainittakoon: minulla ei ole mitään hätää, ellei keski-iän normaalia eksistentiaalista kriisiä oteta huomioon)

3 tykkäystä

Tää oli vähän clickbaitti video kun ekan kerran näin :smiley:
Mutta harmi, itte sain kovasti inspiraatiota kaverista.
Hemmetin hyvä editoija tää kaveri, katotaan mimmosia dokkareita tulevaisuus tuo.

Tuonkin luulisi poistuvan hyvällä annoksella terävää kavahöylää ja puulastua… :thinking:

Hyvä video.

Apeudesta, jos se johtuu koronasta. Jos muusta, niin siitä en kirjoita.
Asia tulee tietysti erilailla eri henkilöille, jos läheisiä lakoo, niin koskettaahan se.
Meikälle sopii tää koronarock ihan ok. Tein työtä yksin, teen työtä yksin. Mikään ei ole muuttunut. Opetukset meni tauolle tai pois tai etänä. Ihan ok. Oon aina ollu köyhä. Tulen olemaan. En perusa isota taloudellisesti. Suurin voitto on tää taloushiljentyminen. Ja varsinkin jokaisen suihkumoottorin, polttomoottorin ja millä tahansa fossiillisella polttoaineella varustettu käynnistämätön moottori on voitto. En ole apea, mutta muutama ilon pisara on valahtanut kun elämä on rauhaantunut. Kettupassissakin mootoritien kumu on ollut normia hiljaisempi. Ajatella jos sitä ei olis lainkaan… no, unelmia… Ja mikä parasta, ei aionoastaan Suomessa.
Tuskin päästään espajnataudin lukuihin lopputulemassa, mutta ainkin luonto kittää tästä tekohengityksestä jota se nyt saa.

2 tykkäystä

Menna puhuu asiaa. Minäkin olen ihan tyytyväinen siihen, että ei ole pakko olla koko ajan menossa johonkin - ja työni saan tehtyä kotoa käsin. Tosin talouslama tuppaa puraisemaan kipeimmin niitä, joilla muutenkin menee heikoimmin. Mutta jokainen polttamatta jäänyt fossiilinen litra on totisesti voitto tulevaisuudelle. Tästä pitäisi jatkaa samoin tein täysillä kohti hiilineutraalia elämäntapaa.

No niin, mennään politiikan puolelle, joten jätäntäntähän.

Jees, hyvä Heikki. Tajunnanvirrassa saa virratakin tajuntaa. Näin suurinpirtein tuo “hiilineutraali”. Mun mielestä jopa Arnold Shwarzenegger sanoi hyvin ilmastoasioista. “Ne eivät ole politiikka, ne ovat kaikkien asia”. Näin ainakin pitäisi olla.

Sana “hiilineutraali” on mun mielestä köyhien kusetusta. Mitä se tarkoittaa? Että päästöt ei kasva? Pieni hyvä se lie olisi, mutta tällä tahdilla, tällä ns. “Hiillineutraalilla” menollahan on tähän pisteeseen tultu. Eli meno jatkuisi samanmoisena. Kaunis sana siis, mutta silmälumetta.

Voinko juoda metästysmaitteni läpi virtaavasta joesta sairastumatta? En.
Voinko juoda Etelä Suomen järvistä suoraan? En.
Hiilineutraali ajanjakso on vienyt vedet tuohon tilaan. Pitää keksiä jotain parempaa kuin neutraalitaso.

Kannattaa kattoa video ihan loppuun. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ehkä.

3 tykkäystä

Hiilineutraali tarkoittaa kyllä yleisesti sitä, että toiminnan hiilidioksidipäästöjen ja hiilen sidonnan summa ei ole positiivinen. Fossiilisia polttamalla ollaan päästy aika äkäisesti plussan puolelle ihan kriisirajalle asti… “and counting”. Muut ympäristövaikutukset ja elonkehän vauriot ovat sitten taas vielä laajempi stoori.

1 tykkäys

Työ ootte kyllä ainoita mun tuntemia tuon ikäsiä ukkoja jotka puhuu hiilineutraaliuudesta ja ympäristöjutuista noin. Tuntuu että areenan yleensä valtaa se kaveri jonka on aina pakko saada isompi auto ja telkkari joka vuos. Joka muuta puhuu on kommarihippi.
Varmaan “vähän” vaikuttaa tuo työuran valinta…
Oikein kiva olla tämmösessä remmissä.

Ei mullakaan tunnu paljoa korona, kun pystyn tekemään töitä etänä. On paljon mukavempi pitää taukojumppa jousta vetäen. Saatikka alottaa aamu kahvilla rauhassa kalsareillaan. :smiley: Voipahan viettää kotijoukkojenkin kanssa enemmän aikaa.

Jos tässä ruvetaan hiilineutraaliuuteen, mikään ei muutu siis, rullataan vanhalla kulutustaakalla eteenpäin. Tai no talouskasvu pysähtyy/hidastuu, maa syttyy tuleen, aurinko sammuu, syntyy veden paisumus ja kaikkea muuta sellaista. Ne on ainakin helpompi uskoa kuin johtavan talousteorian muutos.

Ja muuten, täällähän ei ole linjattu keskusteluaiheita mitenkään. Tajunnanvirtaan sopii siis about mikä vaan laillinen ja moraalisesti arveluttavakin…

2 tykkäystä

Telkkarista tuli mieleen, että olen elämäni aikana käyttänyt televisioihin rahaa tasan 50 euroa. Oli kerran pakko ostaa käytetty televisio, koska vanha hajosi ja jotta lapset pääsivät katsomaan Pikku Kakkosta… Se oli myös ainoa televisio, jonka olen ostanut. Nyt on kolmas televisio menossa kotoa pois muuton jälkeen ja siitä on nyt jo 25 vuotta aikaa. Ensimmäinen oli vaimon aikoinaan hankkima, toinen tuo pakko-osto ja kolmas saatiin käytettynä ilmaiseksi. Toivottavasti kestää vielä ikuisesti!

Oli muuten hyvä video aloituksessa. Viimeiseen asti tosiaan luulin, että polttoon menevät jouset. Onneksi ei sentään, vaan jouset päätyvät jonkin innokkaan harrastajan käyttöön. Jousen polttamisesta tuli vielä mieleen, että taannoin, oliko se American roundin vai primikisan jälkijuhlissa Jounin yksi jousi päätyi ilmeisesti jostain selittämättömästä syystä nuotioon. Tai sitten se oli tarkoituksellista… Joka tapauksessa, vain hiiltynyt kahva jäi jäljelle.

1 tykkäys

Hyvä on tuo video minunkin mielestä, eikä ollu minusta klickbaitti muutoin kun thumbnailin osalta kun noinhan siinä varmaan oikeasti kävi, että oli vähällä polttaa jouset, mutta mieli muuttui sitten viimehetkellä.
Ukon videot on kyllä huippuja ja ehkä tulevaisuudessa alkaa tekemään varsijousia enemmänkin?

Tämä viirushomma on ajanut meikäläisenkin etätöihin, mikä sopii kyllä aivan jees.
Oon alkanu opettelemaan pikkuhiljaa kasviparkituksen alkeita. Vuosi sitten nylkemiä koipitaljoja lilluu tälläkin hetkellä pajuparkissa. Mielenkiintoista hommaa ja osittain etätöiden mahdollistamaa kun voi tauolla käydä soppaa melkuttamassa ja keitellä lisää parkkia… (trai kirjoitella foorumille)

Jousihommissa on kyllä ollu apeutta, eikä liene koronaan liittyvää. Vitutuspäissäni meinasin jo heittäytyä ostamaan ensi kaudelle mettäjousen.
Vitutuksen syynä lienee se, että melkeinpä järestään kaikki viimeisimmät jouset on jääneet paunatavoitteen (metästysraja) alle enkä ole saanut tehtyä ensi kaudelle paljon kaipaamaani metsästysjousta. Viimeisimmän turasin lähinnä sen takia, etten älynnyt ottaa huomioon tekemäni uuden tilleripuun rullan ja köyden kitkaa. (facepalmi) Noh, nyt olisi vaihtoehtoina raakanahalla tai jänteillä selystetty tammilautajousi tai ugrijousi. Ugrijouseen olisi selkä jo valmiina, mutta pitää odottaa että lumet sulaa niin pääsee kaatamaan vatsaehdokkaita. Pari hyvältä vaikuttavaa Tuomipuuta löytyi myös, mutta niiden kaataminen vaatisi omasta mielestäni metsurin apua, omistajan mielestä ei. Olispa äkännyt ottaa kuvat niistä…

Kummalla puolella pylpyrää jousivaaka oli? Tuosta syystä jousivaaka kannattaa pitää mahdollisimman lähellä jousta, eli jousen ja pylpyrän välillä. Silloin ei merkitse mitään, mitä kaikkea kitkaa, ahdistusta tai vastoinkäymisiä on vaa’an jälkeen.

Niin ja jos haluat lisää jäykkyyttä löysään jouseen, niin helpoin ratkaisu on liimata eläinliimalla hamppukuitua selkään. Sitä ei paljoa tarvitse. Päälle vaikka vielä raakanahka, niin näyttääkin enemmän kuin hyvältä! Toki jänteitäkin voi käyttää.

Onko niin isoa tuomea edes olemassa, että sitä ei saisi itse kaadettua? Vai nojaako puu sähkölinjaa vasten? Pyydä omistajaa kaatamaan konjakkipullopalkalkalla, tai mikä nyt onkaan hyvä pikku palkkio. Järjestynee puuta helposti tulevaisuudessakin.

Näin juuri. Tai sitten ehkä vielä helpompi, leveä pyramidijousi siitä tammesta! Bakerimäinen, vähän rasitettu lankkujousi ja mehtälle.

Joo siellähän sen vaa’an olisi pitänyt olla. Ehkä sitten ensi kerralla muistaisi…
Jänneselystystä mietin tuohon löysäksi jääneeseen, on kuitenkin priimaa vuorijalavaa ja tilleri on nyt ihan jees.
Tuomet on talojen välissä ja kenollaan kasvaneet. Täkäläisiksi lajinsa edustajiksi ovat aika isoja, noin 25cm tyvihalkaisija ja pitkä ja paksu runko. Ehkä niistä osan saa varoen kaadettua, pitääpä kattella.

Joo juuri tuommonen simppeli Baker-pyramidi oli mielessä.

Älä Ville sorru moiseen! Voin luvata, että jos ja kun osto-jousella tulee saalista, jäytää miehen mieltä se, ettei ainutkertaista suoritusta tehty itse tehdyllä jousella. Me ollaan sillä tavalla eri sorttia kuin osto-aseiden varassa tyyten olevat ihmiset.

On myös niin, että pupu tai lintu ei kysy, oliko jousessa montako paunaa. Jousen jäykkyys riippuu ratkaisevasti siitä, kuinka pitkälle jännettä vedettiin. Osumapaikka ja nuolen vakaa lento sekä tappavassa kuosissa oleva kärki tekee tuloksen.

1 tykkäys

Joo, mutta nuoli kyllä kysyy, jotta se tietää, että mitä vauhtia tässä nyt pitäisi mennä kohti pupua tai lintua! Apeaksi menee, jos Tuukka vihjailee, että liian löysällä jousella voi hyvin metsästää, vaikka teoriassa oikeassa onkin. Jos oma vetopituus on 27 tuumaa, niin voihan siihen jouseen kirjoittaa, että 41 paunaa 30 tuuman vedolla, niin kaikki hyvin?

Onhan tässä hyvin aikaa tehdä uusia jousia tai elvyttää vanhoja tulevaa kautta ajatellen!

Kiitos Tuukka rohkaisusta. Eiköhän näistä eväistä ja näillä käsillä saa vielä sopivan jousen aikaiseksi.

1 tykkäys

Juurikin näin… Se on jännä miten alkuun metsästys oli kivaa ruutiaseilla kunnes sai ekan saaliin osto jousella ja ruutipyssyt jäi pois sen siljän tien… Sitten kun alkoi tekemään välineistöä itselle niin enää ei tunnu hienolta mennä metsään se ostojousi kädessä… enää en mene metsälle ellei välineet ole itse tehdyt. Piste.

2 tykkäystä

Jere tuolla kiitteli että mukavia miehiä ollaan kun kirjotellaan näin. Luulen/veikkaan että jos otetaan 1000 perinnejousiharrastajaa ja 1000 jotain muuta harrastajaa, niin luonto on lähempänä perinnejousiosastoa. Vain karkea oletus… Mutta, jo se että valitsee itse tekemään jousen on jotain muuta kuin jatkuvan talouskasvun tavoittelua.

2 tykkäystä