Nättiä kasaa kyllä Ranella! Ja reteästi alimitoitettu pakka, kyllähän nyt valkoinen alue on aivan turha, kun American round -matkoilta ammutaan…
Itse aloitin vuodenvaihteessa viimeinkin pitämään kirjaa jousiammunnasta. Auttaa kummasti hahmottamaan, että mitä on tullut tehtyä, ei tarvitse vain luulla. Hallilla ehdin käymään alkutalvesta vain kolme kertaa, enemmänkin olisi ollut kiva ehtiä. Ulkona oli liian kylmä ammuntaan, joten tein sitten sitten sisällä kuivaharjoittelua, eli jousen ja nuolen kanssa veto- ja ankkurointitekniikkaa harjoitellen. Jousi täyteen vetoon, ankkurointi, tähtäys, pito ja niin edelleen - vain ilman laukaisua. Se osoittautui mielestäni oikein hyödylliseksi ja jopa mukavaksi. Varsinkin taulukauhun karkottamiseen se on hyvä harjoitusmuoto, koska tähtäämisen tahaton reaktio (laukaisu) jää pois. Sisällä kuivaharjoitellessa voi tavallaan nauttia tähtäämisvaiheessa, ilman pakottavaa tarvetta laukaisulle. Ja aika hyvin se mielestäni on siirtynyt oikeaan ammuntaan ulkona ampuessani.
Tänä vuonna näitä kuivaharjoittelukertoja kotona tuli 32 kappaletta ja yhteensä 3210 vetoa. Olihan se myös hyvää harjoitusta itse tekniikan kannalta - ilman laukaisua oli mahdollista keskittyä vetoon, ankkurointiin ja muihin tekniikan piirteisiin.
Kevään tullen olen pyrkinyt joka ilta, jos vain sää on sallinut ja pimeä ei ole ehtinyt laskeutua, ampumaan 60 nuolta harkitun ja hallitun rauhallisesti. Välillä enemmänkin. Lisäksi olen välillä ammuskellut jälkiruoaksi 60-paunaisella lonkkarilla, joka sekin alkaa olla jo ihan hallittavissa - ei nyt tietenkään samalla tavalla kuin 40-paunainen kisajousi mutta kuitenkin. Lisäksi koko yläkroppa ja varsinkin vetokäden olkapää on tykännyt kiipeilystä, se on tuonut mukavasti voimaa. Pitkään oli niin, että liian jäykällä jousella ampuminen aiheutti pientä terävää epämiellyttävää kipua vetokäden olkapään yläosassa (acromioclavicular joint, mikä onkaan suomeksi?) mutta se on tosiaan kiipeilyn myötä kokonaan kadonnut.
Tähän mennessä ulkona on tullut ammuttua 1750 nuolta.
Joka tapauksessa, jousiammunta on sen verran ketku laji, että pää on useimmilla, ainakin minulla, heikoin lenkki…
Esa - jos talo on myyty ja tilillä vähän “ylimääräistä” ennen kuin uusi kämppä pitää maksaa, niin osta tämä - tullaan mielellään porukalla sitten testaamaan:
Korkeus: 204 cm
Pituus: 153 cm
Paino: 75 kg